Beatles-tähden tähtikeula etsii uutta omistajaa – George Harrisonin entinen Mercedes-Benz 600 on tarjolla huutokaupassa

Vuonna 1963 esitelty Mercedes-Benz 600 edusti tekniikaltaan aikansa ehdotonta huippua. Stuttgartin luksuslimusiinista tuli lukuisten valtionpäämiesten ja diktaattorien suosikki, mutta massiivinen Mersu vetosi myös toisenlaiseen ostajakuntaan.

600:n ratissa tai useimmiten takapenkillä nähtiin nimittäin myös monia pop- tai rock-tähtiä. Yksi heistä oli The Beatlesin kitaristi George Harrison, joka hankki valkoisen 600:n vuonna 1967. Hän ei ollut muuten ainoa 600:n omistaja bändissään, koska John Lennon osti muutama vuosi myöhemmin vielä pidemmän 600 Pullmanin. Harrisonin auto tuli uutena esittelykäyttöön Mercedeksen Ison-Britannian maahantuojalle, jolta 600 päätyi muutaman kuukauden jälkeen Beatles-tähdelle.

W100-korikoodilla tunnettu 600 astui 300D ”Adenauerin” saappaisiin, mutta auto oli paljon edeltäjäänsä ylellisempi ja tekniikaltaan edistyksellisempi. 600 toimi Mersun absoluuttisena huippumallina, joten auton kehitystyössä ei säästelty kustannuksia. 600:n massiivinen koko, paino ja lukuisat hydraulisesti toimivat mukavuusvarusteet vaativat myös täysin uuden voimanlähteen, joten autoa varten kehitetiin M100-koodia totellut 6,3-litrainen V8.

Pannusta irtosi Boschin varsin monimutkaisen mekaanisen ruiskutuksen myötä 250 hevosvoiman teho, joka riitti kiidättämään lyhytakselivälisen version 207 km/h:n huippunopeuteen auton yli 2400 kilon massasta huolimatta. Voimansiirrosta vastasi neliportainen automaatti, ja vakiovarustukseen kuului myös automaattisella tasonsäädöllä höystetty ilmajousitus. 600:aan ei haluttu tavanomaisia sähkövarusteita, ja niinpä lasit, istuimet ja jopa takaluukun kansi liikkuivat hydrauliikan voimin. Eräänä selityksenä tähän on tarjottu, että sähkömoottorien surina ei olisi ollut tarpeeksi hienostunut tämän kaliiberin autoon.

Suosittelemme

Sisustakaan ei juuri muovia löytynyt, koska pinnat verhoiltiin pääosin aidolla puulla, metallilla tai nahalla. Etuistuimetkin olivat kuin nojatuolit, mutta paras paikka 600:n kyydistä nauttimiseen oli luonnollisesti takapenkillä. Harrisonin yksilö on yksi 2190 valmistetusta lyhytakselivälisestä 600:sta. Mercedeksen valkoinen ulkoväri saa kontrastia mustalla nahalla ja pähkinäpuulla verhotusta sisustasta. Auton ”OLA 600 E” -rekisterikin on alkuperäinen, minkä voi tarkastaa Mersusta napatuista vanhoista kuvista.

Harrisonin entinen 600 on käyty kattavasti läpi muutama kuukausi sitten Mersuihin erikoistuneen John Haynes -nimisen firman toimesta. Hieman alle 100 000 mailia ajettu 600 on parhaillaan myynnissä CollectingCars-huutokauppasivustolla, ja korkein tarjous on tätä kirjoitettaessa 80 000 puntaa. Lopullinen myyntihinta lienee kuitenkin aivan eri lukemissa.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat