Batman-auton muotoilija modernisoi klassikon – rankasti muokattua Datsun 240Z:aa vauhdittaa Teslan sähkömoottori

Graafinen suunnittelija ja kuvittaja Ash Thorp on niittänyt mainetta myös autojen maailmassa, koska The Batman -leffasta tuttu viimeisin Batmobile on peräisin hänen kynästään. Lepakkomiehen menopelissä oli ilmiselviä vaikutteita 1960-luvun lopun Dodge Chargerista, ja Thorp näyttää pitävän muutenkin modernisoiduista klassikoista.

Las Vegasissa marraskuussa järjestetyssä SEMA Show’ssa nähtiin toinen luomus samalta mieheltä, eli Batmobile-henkisen tummanpuhuva Datsun 240Z varsin rankasti muokattuna. Auto ei ole kuitenkaan pelkästään Ash Thorpin käsialaa, vaan projektiin kantoi kortensa myös Carlos Pecino Make Haste Corp -nimisestä autoalan design-firmasta. Kaksikko työskenteli Datsunin parissa samanaikaisesti, ja SEMA Show’ssa autovalokuvaaja Larry Chen pääsi haastattelemaan Thorpia Datsunin tiimoilta.

Ash Thorpin auto edustaa miehen omien sanojen mukaan sitä, mitä kaikkea Z-Datsun voi olla. Siksi autossa on säilytetty monia alkuperäisiä muotoilupiirteitä äärimmilleen korostettuna. Esimerkiksi oven taitos löytyy myös tehtaan jäljiltä olevasta autosta, mutta tässä yksilössä se erottuu paljon selvemmin. Yhdessä venytetyn vyötärölinjan kanssa autoon on saatu luotua myös leveämmät takalokasuojat rikkomatta oviaukon muotokieltä.

Etulokasuojien kärjistä erottuvat linjat ovat puolestaan autosta poistettujen alkuperäisten etuvalojen ääriviivojen kohdalla, ja keulan ”ilmatunneliin” johtava aukko on yhtä kulmikas kuin alkuperäisen Zetan maski. Vastaavat syvennykset löytyvät myös etulokasuojien takareunoista, ja ne kätkevät sisäänsä sivupeilit korvaavat kamerat. Tärkeää on ollut muodon ja toiminallisuuden yhdistäminen keulan ilma-aukon ohella myös esimerkiksi takadiffuusorin kohdalla.

Kyseessä ei ole pelkkä näyttelyesine, vaan Datsun liikkuu omin voimin. Voimanlähde on kuitenkin mahdollisimman kaukana alkuperäisestä, koska tummanpuhuvaa luomusta vauhdittaa bensalla käyvän rivikuutosen sijasta Tesla Model S:stä lainattu sähkömoottori. Se on sijoitettu taka-akselille, ja potkua kompaktista voimanlähteestä irtoaa noin 400 hevosvoiman verran. Tämän pitäisi riittää mainiosti autoon, joka painaa sähkötekniikasta huolimatta vain hieman yli 1100 kiloa.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Jaguar Land Rover hidastaa sähköautosuunnitelmiaan – hybridit saavat lähivuosina suuremman painoarvon

Moni merkki on ilmoittanut julkisuuteen kunnianhimoisia sähköautotavoitteita, joista kiinni pitäminen voi olla kuitenkin vaikeaa markkinoilla viime aikoina tapahtuneiden muutosten jälkeen. Nyt päivitetyistä suunnitelmistaan kertoi intialaisen Tatan omistama brittiyhtymä Jaguar Land Rover.

Tyyliniekan uusimmat