Banaaninkeltainen 1989 Porsche Speedster on oikea juppikauden huipentuma

80-luvun raharikkaiden elämäntapaan kuului luonnollisena osana mahdollisimman näyttävä elämäntyyli, ja sitä tämä huikenteleva avopossu tarjosi koko rahan edestä.

Kuva: Bring a Trailer.

Juttumme ensimmäisen lähdön Porsche 911 Speedster ei tarvitse enempää erottuakseen joukosta. Millekään hiljaisen harmaalle hissukalle eivät varsinaisesti sovi Turbo-mallista tutut pullistelevat lokasuojat, jotka ovat tällä kertaa saaneet seurakseen perus-Carreran spoilerittoman perän ja avomallin madalletun tuulilasin.

Tämä vuoden 1989 Speedster yksilö kerää katseet vielä ilmiselvällä keinolla, joka on sen näyttävä L117-koodia kantava kirkkaankeltainen maalipinta, jota ei ollut vuoden 1989 vakiovärien luettelossa lainkaan. Auton valmistetiedot kuvailevat sitä “näyteväriksi”, joka on vain osittainen totuus asiasta. Porsche tarjosi nimittäin samaista värisävyä 911-malleilleen jo 1970-luvun alussa ja puolivälissä.

Näyttävä värivalinta on löytänyt tiensä myös 16-tuumaisten Fuchsien keskiosiin, ja lämmintä värilinjaa jatkavat mahonginruskea osittainen nahkasisusta, sekä samansävyinen kangaskatto, joka voidaan piilottaa katseilta kovan peitesuojan alle. Moiset värivalinnat ovat varmasti jo uutena jakaneet mielipiteitä, eikä edes 80-luvun lopun nousuhuumassa olisi monikaan valinnut tällaista värimaailmaa autoonsa.

Kuva: Bring a Trailer.
Kuva: Bring a Trailer.

Tänä päivänä voisi silti onnitella auton ensimmäistä omistajaa persoonallisista väriratkaisuista, jotka saavat sen erottumaan kanssaveljistään ihan maukkaalla tavalla. Kyseessä on myös alkuperäinen Yhdysvaltain markkinoille valmistettu malli, joita vuonna 1989 rahdattiin rapakon taakse 823 yksilöä. Tällä pirteänkeltaisella Porschella on mittarissaan vähäiset 13 000 mailia, ja sen maalipinta ja sisusta ovat ajomäärää vastaavassa erinomaisessa kunnossa.

Auton perästä löytyy polttoainesuihkutettu 3,2-litrainen bokserikuutonen, jonka tehoiksi luvattiin aikanaan 218 heppaa ja 264 Nm, kun vastaavat luvut olivat katalysaattorittomille Euro-malleille 231 hv ja 285 Nm. Ja kun kyseessä on vuoden 1986 jälkeen valmistettu klassinen 911, on siinä paljon nykyaikaisempi viisinopeuksinen G50-vaihteisto, jonka tuntuma vaihtamiseen on aiempaa herkullisempi.

Suosittelemme

Kirjoitushetkellä juuri huutokaupattava ollut auto vaihtoi omistajaa 239 930 taalan hintaan Bring a Trailer -sivustolla.

Kuva: Bring a Trailer.
LähdeCarscoops

Lue lisää