BMW oli varsin hyvissä ajoin liikkeellä, kun se esitteli jo 1990-luvun loppupuolella ensimmäisen X5:n heti Mercedes ML:n jälkeen. X3-pikkuveli seurasi vajaata viittä vuotta myöhemmin, ja nykyään baijerilaisten X-valikoima käsittää myös X1:n, X4:n ja X6:n. Lisäksi coupé-henkinen X2 ja massiivinen X7 liittyvät jo pian niiden seuraan.
Ensimmäinen X3 oli todella kulmikas ilmestys, ja tyyliä pehmennettiin jonkin verran vuonna 2010 esiteltyyn toiseen sukupolveen siirryttäessä. Nyt julkisuuteen putkahtivat ensimmäiset kuvat kolmannen sukupolven katumaasturista, ja sama linja näyttää jatkuvan. Auto vaikuttaa edeltäjäänsä pyöreämmältä, mutta perusmuodot ovat edelleen tunnistettavissa. Pitkä nokka kertoo takavetopohjaisesta perusrakenteesta, ja munuaismaski on nyt suorastaan huomiota herättävän iso. Etuvalot ovat puolestaan kovin samanhenkiset kuin 1-sarjassa, ja etulokasuojien alareunoissa on muista nykybemareista tutut ilmanpoistoaukot. Takavaloissa on puolestaan hieman samaa tyyliä kuin tuoreessa 5-sarjassa.
Sama pätee myös sisustaan. Erityisesti keskikonsoli ja kojelaudan keskeltä pönöttävä näyttö edustavat mm. 5- ja 7-sarjoista tuttua tyyliä. Uuden X3:n ulkomittoja ei ole vielä julkaistu, mutta auto kasvaa jonkin verran kokoa, minkä pitäisi tuntua sisätiloissakin. Katumaasturi siirtyy nimittäin isoista Bemareista tutulle skaalautuvalle CLAR-perusrakenteelle, jota hyödynnetään myös seuraavan sukupolven 3-sarjassa.
Suosittelemme
Moottorivalikoimaan kuuluvat ainakin xDrive 20d – ja 30d-mallien kaksilitrainen nelosdiesel ja kolmilitrainen kuutosnakuttaja. Lisäksi jossakin vaiheessa tarjolle tulee myös nelipyttyisiä bensaturboja, joiden tehokkainta päätä edustaa xDrive 30i -version vajaan 250 hepan tehoinen kaksilitrainen turbokone. Uutuutena valikoimaan lisätään M Performance -sarjaan kuuluva X3 M40i, jonka pellin alla murisee 360-heppainen tuplaturbokuutonen. Tämä malli pinkaisee nollasta sataan vain 4,8 sekunnissa ja yltää elektronisesti rajoitettuihin 250 km/h:n huippuihin.
Tässä ei ollut vielä kaikki, koska X3:sta esitellään myöhemmin vielä täysiverinen M-versio, jossa käytetään M3:sta tuttua, reilusti yli 400-heppaista tupla-ahdettua kuutosta. Lisäksi tarjolle tulee kaksilitraista bensaturboa sekä sähkömoottoria hyödyntävä hybridi, ja valikoiman edullisimpaan päähän saatetaan esitellä pelkästään takavetoisia aloitusmalleja. Baijerilaisten uusi katumaasturi esitellään suurelle yleisölle syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä, ja myynti alkaa pian sen jälkeen.