Baijerilainen sähköfarkku tulossa – BMW julkaisi i5 Touringin tehoversiosta ensimmäisen tiiserin

Farmarikoriset sähköautot ovat edelleen harvinaisuuksia, mutta tämä kategoria vahvistuu pikapuoliin kahdella baijerilaisella tulokkaalla. Ensimmäinen niistä on täyssähköinen Audi A6 e-tron Avant ja toinen BMW i5 Touring.

Uutuuksien keskinäinen esittelyjärjestys ei ole vielä selvillä, mutta kumpikin niistä on jo aivan kehitystyönsä loppumetreillä. Molemmat sähköfarkut on bongattu salavalokuvaajien linsseille enää kevyen naamioinnin peitossa, ja nyt BMW julkaisi ensimmäisen tiiserin i5 Touringin M60 xDrive -tehoversiosta.

Kuva: BMW

Kovin suuria yllätyksiä ei ole luvassa, koska auto on peräpään muotoja lukuun ottamatta identtinen jo myynnissä olevan sähkösedanin kanssa. Lisäksi tulevasta 5-sarjan Touringista on jo julkaistu erilaisia tiisereitä ja patenttikuvia, vaikka auto on edelleen esittelemättä virallisesti. Uusi 5-sarja on varsin möhkälemäisen oloinen ilmestys, ja myös Touring näyttää melko massiiviselta peräpään perinnelinjoista huolimatta.

Sivuikkunalinja kohoaa takareunastaan ylöspäin 3-sarjan Touringin sekä X-sarjan katumaasturien tavoin, ja Touringin takavaloissa on sedania enemmän Bemarin tavaramerkkeihin kuuluvaa L-kirjaimen muotoa. BMW:n M-divisioonan julkaisemalta tummansävyiseltä tiiserivideolta napatut kuvat eivät juuri paljasta yksityiskohtia, mutta yllä mainitut asiat kävivät ilmi jo syksyllä nettiin vuotaneista patenttikuvista.

Kuva: BMW

Tärkein ero i5 Touringin ja tulevan A6 e-tron Avantin välillä on se, että BMW on tarkoitettu sekä sähkö- että polttomoottorikäyttöön kun taas Audi on suunniteltu alusta alkaen sähköautoksi. Niinpä Bemarissa on pidempi keula, mutta akkupakettien sanelema korkea kylkilinja on molemmille yhteistä. BMW M5 Touring on jatkossa V8-hybridi, kun taas Audista pitäisi tulla tarjolle myös täyssähköinen RS 6 Avant. Sen kovin kilpailija lienee tiiserivideolla esiintyvä i5 Touring M60 xDrive, jossa on sedan-version tavoin yli 600 hevosvoiman huipputeho ja 820 newtonmetrin maksimivääntö.

Auton ja samalla koko 5-sarjan Touring-malliston lopullinen esittely tapahtunee jo aivan lähiaikoina. Tavaratilan vetoisuuksia ja muita teknisiä tietoja saadaan vielä odotella, mutta BMW kertoi jo että i5 tulee myyntiin 27 EU-maassa sekä Isossa-Britanniassa, Norjassa, Sveitsissä, Japanissa ja Taiwanissa. Luonnollisesti myös Suomi kuuluu sähköfarkun markkina-alueisiin.

Kuva: BMW
LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Jaguar Land Rover hidastaa sähköautosuunnitelmiaan – hybridit saavat lähivuosina suuremman painoarvon

Moni merkki on ilmoittanut julkisuuteen kunnianhimoisia sähköautotavoitteita, joista kiinni pitäminen voi olla kuitenkin vaikeaa markkinoilla viime aikoina tapahtuneiden muutosten jälkeen. Nyt päivitetyistä suunnitelmistaan kertoi intialaisen Tatan omistama brittiyhtymä Jaguar Land Rover.

Tyyliniekan uusimmat