Badge engineeringiä pahimmillaan – Uusi Mitsubishi ASX on eri merkillä varustettu Renault Captur

Mitsubishin myyntiä Euroopassa oltiin jo kertaalleen lopettamassa, mutta sitten merkille päätettiin antaa vielä yksi mahdollisuus myös vanhalla mantereella. Tulokseksi saatiin pahimpaan badge engineering -tyyliin luotu Mitsubishi ASX.

Ensimmäisen polven ASX tehtiin samalta pohjalta Citroën C4 Aircrossin ja Peugeot 4008:n kanssa, mutta tuolloin ranskalaismerkit saivat hyödyntää Mitsun perusrakennetta. Nyt lätty on käännetty Renault-Nissan-allianssissa, johon myös Mitsubishi kuuluu, toisin päin. Niinpä toisen sukupolven ASX on käytännössä identtinen Renault Capturin kanssa jopa vannedesignia myöten.

Autojen ainoa ero löytyy merkkien lisäksi maskista, johon on Mitsussa sovitettu hieman enemmän kromia kuin Renaultissa. Kaiken muun tavoin moottorivalikoimakin on sama kuin Capturissa, joten aloitusmallina palvelee 91-hevosvoimainen litran kokoinen kolmipytty. Sen yläpuolelle sijoittuvat 1,3-litraisen bensaturbon kaksi tehoversiota 12 voltin miedolla hybriditekniikalla höystettynä. 140-heppaisen version parina tarjotaan kuusivaihteista manuaalia, kun taas 158-hevosvoimaisessa mallissa on seitsemänpykäläinen kaksoiskytkinautomaatti vakiona.

Uusi ASX on myös Mitsubishin ensimmäinen täyshybridi Euroopan markkinoilla. 143-heppaisessa hybridissä on 1,6-litrainen bensakone kahden sähkömoottorin ja varsin monimutkaista tekniikkaa sisältävän automaatin parina. Huippuversiona palvelee 1,6-litrainen pistokehybridi, jossa on kaksi sähkömoottoria sekä 10,5 kWh:n akku. Näillä eväillä saadaan parhaimmillaan 49 kilometrin sähköinen toimintasäde ja 159 hevosvoiman huipputeho.

Suosittelemme

Myös sisustaan on saatavilla usean eri tason varusteita. Vakiona ovat analogiset mittarit niiden väliin sijoitetulla 4,2-tuumaisella näytöllä, mutta lisähintaan saa myös seitsemän- tai parhaimmillaan 10,25-tuumaisen digitaalimittariston. Viime mainitun voi räätälöidä moneen eri näkymään, ja herkkuihin kuuluu myös 3D-navigointi. Keskinäytöksikin on tarjolla kaksi eri ratkaisua, eli seitsemäntuumainen vaakasuuntainen ruutu tai 9,3-tuumainen pystynäyttö. Ruudut voi yhdistää langattomasti sekä Applen CarPlayhyn että Android Autoon.

ASX on Capturin tavoin reilun 4,2 metrin pituinen, ja takapenkkiä voi siirtää pituussuunnassa joko jalkatilan tai ruuman kasvattamiseksi. Tavaratilan perusvetoisuudeksi kerrotaan 332 litraa, mutta takapenkki etuasennossa kontti laajenee 401 litraan. Nykytyyliin ASX:n varusteluun kuuluu monia ajoavustimia, ja ylähyllyn malleihin saa myös osittain autonomiseen ajoon kykenevän MI-PILOT-järjestelmän. Captur-kloonin myynti alkaa ensi maaliskuussa valikoiduissa Euroopan maissa, joihin kuuluu ilmeisesti myös Suomi.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat