Baby-Benz täysmoottorilla – tämän Mersu 190:n nokalle on kenkälusikoitu 600 SEL:n kuusilitrainen V12

Nykyisen C-luokan edeltäjänä toiminut 190-mallisarja kuului Mersun valikoimaan vuosina 1982-1993. W201-koodilla tunnetun auton pellin alle sai tehtaalta parhaimmillaan kuusipyttyisen koneen, mutta tämän jutun yksilössä sylintereitä on tuplasti enemmän.

Hollantilaisen harrastajan rakentama auto aloitti taipaleensa vuonna 1984 pelkkänä 190:nä ilman E:tä, eli kompaktia sedania vauhditti karvalakkimallin kaksilitrainen kaasutinkone. Moottorista irtosi perin vaatimaton 91 hevosvoiman huipputeho, joka ei riittänyt vaivattomaan suorituskykyyn edes suhteellisen kevyen Baby-Benzin kohdalla.

Tällä hetkellä kaikki on kuitenkin toisin, koska auton nokalle on onnistuttu survomaan W140-mallisarjan 600 SEL:stä lainattu kuusilitrainen V12. Voimanlähteen sovittamisessa korkeintaan kuutoskoneelle suunniteltuun konehuoneeseen oli sen verran iso työ, että se vei peräti puoli vuotta. Esimerkiksi jäähdytintä piti siirtää niin paljon eteenpäin, että etuvaloumpioiden takareunoja oli muokattava tilan luomiseksi.

Moottorin ilmanotostakin täytyi huolehtia aivan uudella tavalla, ja niinpä etuvalojen sisäreunoihin tehtiin aukot V12:lle johtavia ilmakanavia varten. Mersun omistaja kertoo, että kuusilitrainen pannu tuottaa yli 420 hevosvoimaa ja 585 newtonin huippuväännön, joiden pitäisi liikuttaa alun perin noin 1200-kiloista kompaktisedania vähintään iloisesti.

Suosittelemme

Moottorinvaihto on luonnollisesti vaatinut monia muitakin muutoksia. Viisiportainen automaatti on lainattu Mercedes CL 600:sta, kun taas W210-korimallin ”Väyrynen” on saanut luovuttaa ohjausvaihteensa 190:een. Auton alta löytyy puolestaan BC:n coilover-alusta, joka on alun perin tarkoitettu E36-korimallin BMW 3-sarjaan. Pyörännavat ovat kotoisin Mersu SL 500:sta, kun taas 18-tuumaiset vanteet on napattu tähtimerkin S 600:sta. Pakoputkisto on tehty räätälintyönä, ja nahkasisusta on lainattu vuoden 1987 190 E:stä.

Omistaja mainostaa luomuksensa yltävän teoriassa jopa 350 km/h:n huippuihin, mutta tätä väitettä sopii epäillä vahvasti. Muuta suorituskykyä on päästy kuitenkin testaamaan. Tämän videon perusteella Mersun pitäisi kiihtyä satasen nopeudesta 150 km/h:n vauhtiin neljässä sekunnissa ja satasesta kahteensataan 11 sekunnissa.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat