Autosyksyn kuumat uutuudet: katso kuvat parhaista paloista ja pahimmista flopeista

Kävimme viime viikolla Frankfurtin autonäyttelyn pressipäivillä tutustumassa automaailman kuumimpiin uutuuksiin. Joukkoon mahtui monta upeaa menopeliä, mutta kaikki uutuusmallit eivät jaksaneet innostaa aivan samassa suhteessa. Koostimme täysin subjektiiviseen mielipiteeseen perustuvan top 10 -listan näyttelyn sykähdyttävimmistä laitteista ja listasimme myös pahimmat flopit.

Top 1: Mercedes-AMG Project One

Tästä on pakko tykätä. 1000-heppainen katuauto, jonka tekniikka on lainattu Mersun viimevuotisesta F1-kilpurista. 275 onnellisen asiakkaan pitää valitettavasti odottaa hyperautoaan vielä pari vuotta.

Top 2: BMW 8-sarjan konsepti

Kasin uudelleentulkinta on yksi kaikkien aikojen kauneimmista Bemareista. Toivottavasti ensi vuonna esiteltävän tuotantoauton linjat eivät vesity liikaa tutkielmaan verrattuna. Tulossa on myös yli 600-heppainen M8 ja sen pohjalta tehty ratakilpuri, jolla BMW palaa Le Mansiin.

Suosittelemme

Top 3: Honda Urban EV Concept

Todiste siitä, että sähköauton ei tarvitse näyttää tylsältä tai ylifuturistiselta munalta. Hondan konsepti herättää hienosti muistoja ensimmäisen sukupolven Civicistä, mutta on mitoiltaan paljon sitä isompi. Sekavasti muotoiltu Hondan nykymallisto kaipaisi juuri tällaista piristettä, eli tuotantoon kiitos mahdollisimman pian.

Top 4: Jaguar I-Pace

Toinen todiste oikeasti haluttavan näköisestä sähköautosta. Ensi vuonna myyntiin tuleva Jaguarin sähkö-crossover voi pistää Teslan todella ahtaalle, kun suorituskyvynkin pitäisi olla enemmän kuin kunnossa.

Top 5: BMW Z4:n konseptiversio

Viimeisin Z4 oli puritaanien mielestä liian mukavuuspainotteinen, joten yhteistyössä Toyotan kanssa kehitetystä seuraajasta tulee jälleen sporttisempi. Autossa palataan teräviin linjoihin ja kangaskattoon, mutta tuotantomallia täytyy valitettavasti odotella kevääseen 2019 asti. Toivottavasti konseptin haikeula nähdään myös tuotannossa.

Top 6: Renault Mégane R.S.

Renault Sport hallitsee hot hatchit, joten uusi Mégane R.S. kuuluu todennäköisesti maailman parhaimpiin etuvetoautoihin ajettavuudeltaan. Ulkonäkökin on kohdallaan, koska autossa ei ole sorruttu teinityylisiin ylilyönteihin. Seuraava etuvetoisten kierrosennätyksen haltija Nürburgringin Nordschleifella?

Top 7: Ferrari Portofino

Portofino karistaa California-edeltäjän maineen tyttöjen Ferrarina. Erityisesti perän muodot ovat sulavoituneet huomattavasti, ja katto kiinni autossa on jopa vahvaa fastback-henkeä. Tekniikkaakin on hienosäädetty Californiaan verrattuna.

Top 8: Porsche 911 GT2 RS

Kaikkien aikojen tehokkain 911 700-heppaisen tuplaturbokuutosen myötä. Ulkonäkökin on kuin vihaisella ampiaisella, ja hurja tehomäärä välitetään perinteiseen tyyliin ainoastaan takapyörille. Keräilyharvinaisuus jo syntyessään.

Top 9: Kia Stinger

Puheet tylsistä korealaisautoista voi unohtaa viimeistään nyt. Takaveto tai lisävarusteinen neliveto, tuplaturbo-V6, gran turismo -henkiset mittasuhteet sekä makea candypunainen väri. Ja kaikki tämä saksalaiskilpailijoita halvemmalla.

Top 10: Audi A8

Audin uusi aikakausi alkaa neljännen sukupolven A8:n myötä. Single frame -hymy on leveämpi kuin koskaan, ja perässäkin on uutta ilmettä leveän valonauhan ansiosta. Myös sisusta on huippumoderni, ja A8 on täynnä viimeisintä tekniikkaa mm. autonomisen ajamisen suhteen. Ässämersu ja BMW:n 7-sarja uhkaavat joutua todella ahtaalle Audin lippulaivan puristuksessa.

Flop 1: Audi Aicon

Autonomista ajamista esittelevä konsepti, joka näyttää kuin sulaneelta saippuapalalta. Audin pitäisi keskittyä tällaisten ufojen sijasta sähköautojensa nopeaan kehittämiseen, jotta Teslan etumatka saataisiin kurottua kiinni.

Flop 2: VW T-Roc

Pirteän näköinen crossover, joka on kuitenkin kovin muovinen sisältä muihin Volkkareihin verrattuna. Minkäänlaista hybridi- tai sähköversiotakaan ei ole luvassa ainakaan aluksi, joten VW:n kovat puheet sähköisestä tulevaisuudesta eivät toteudu ainakaan tässä autossa. Takatilatkin ovat kovin ahtaat, joten Golf on parempi valinta.

Flop 3: Porsche Cayenne

Erottaisitko uuden Cayennen vanhasta? Tuoretta otetta löytyy ainoastaan takavaloista, ja tekniikassakaan ei ole mitään mullistavaa. Dieseleitä ei haluttu vielä esitellä, vaan ne odottavat vielä päästöskandaalin pahimman pölyn laskeutumista.

Flop 4: BMW X7 -konsepti

Bemarin möhkö-SUV:n konseptiversio näyttää lähinnä kiinalaiselta kopiolta, joten tyylikkään hillitty muotoilu on tästä hirviöstä mahdollisimman kaukana. Tuotantomallin päämarkkinat ovat Euroopan ulkopuolella, mitä emme ihmettele lainkaan. Bling bling vetoaa kuitenkin ostajiin Kiinassa, Lähi-idässä ja USA:ssa.

Flop 5: BMW 6-sarjan GT

Eleganteista coupéista ja avoista tuttu mallimerkintä on siirretty 5-sarjan GT:n seuraajaan, joka on lähes yhtä ruma kuin edeltäjänsä. Milloin BMW oppii, että coupén, tila-auton ja luiskaperän ristisiitos ei vain toimi? 6-sarjan oikea seuraaja on muuten ensi vuonna esiteltävä 8-sarja.

Flop 6: Mercedes-Benz X-luokka

Nissan Navarasta ei saa Mersua, vaikka kuinka yrittäisi. Lähtökohta paistaa läpi niin hytin muodoissa kuin sisustassakin, joka on aivan eri paria Mercedeksen henkilöautomalliston kanssa. Mersun lisähinta kannattaa säästää ja ostaa mieluummin se alkuperäinen Nissan.

Flop 7: Thunder Power Sedan

Kiinalainen sähkösedan, jonka naamailme muistuttaa hölmistynyttä kalaa. Tuotannosta ei ole vielä mitään varmuutta kunnianhimoisista suunnitelmista huolimatta, ja ovenkahvatkin ovat kuin vuoden 2000 Nissan Almerasta repäistyt. Näyttelyauton vihreä teippauskaan ei ainakaan kaunistanut sitä. Ottaisimme mieluummin Teslan.

Flop 8: Smart Vision EQ ForTwo -konsepti

Autonominen sähkömuna, josta löytyy jopa Tinderin kaltainen sovellus ja sähköinen ilmoitustaulu jalankulkijoille. Käveleminen alkaa vaikuttaa jo houkuttelevammalta vaihtoehdolta.

Flop 9: Toyota Land Cruiser

Faceliftin saaneen Land Cruiserin nokka on suorastaan jäätävän näköinen. Japsi-kitsch ei taida juuri vedota eurooppalaisostajiin, mutta toisaalta muotoilusta voi löytää yhtymäkohtia vaikkapa 1970-luvun Crowniin.

Flop 10: Ford Mustangin facelift

Yksi kauneimmista nykyautoista on onnistuttu pilaamaan faceliftillä, joka on tuonut Mustangin nokkaan terävien linjojen sekamelskan. Entinen vihainen ilmekin on vaihtunut alakuloiseen katseeseen, ja neloskoneen tehoja on laskettu päästötalkoiden hengessä. Onneksi poniautoon saa edelleen perinteisen veekasin, jossa on entistä enemmän potkua.

Lue lisää