Suurin osa ensimmäisen aallon japanilaisautoista oli edullisia käyttöpelejä, joista ei irronnut suurempia elämyksiä. Kuitenkin jo 1960-luvulla oli tarjolla muutamia japsisportteja, kuten Hondan piskuiset urheiluautot ja James Bondinkin alla nähty Toyota 2000GT. Pitkäkeulainen Toyota oli saanut inspiraationsa Jaguar E-Typestä, mutta auto jäi korkean hintansa vuoksi hyvin harvinaiseksi näyksi.
Tuolloin vielä Datsunin nimellä toiminut kilpakumppani onnistui markkinoilla paremmin. Vuonna 1969 lanseerattu 240Z apinoi myöskin Jaggea ainakin mittasuhteidensa osalta, mutta hinta oli paljon lompakkoystävällisempää tasoa. Niinpä Zeta kohosikin maailman myydyimpien urheiluautojen joukkoon vain muutamassa vuodessa. Takavetoinen sportti on pysynyt haluttuna noista ajoista lähtien, ja nykyäänkin tarjolla oleva 370Z on sen jälkeläinen suoraan alenevassa polvessa.
240Z:n alkuperäisestä 2,4-litraisesta suorasta kuutosesta irtosi noin 150 hevosvoimaa, mikä oli aikanaan kelpo lukema. Nykymaailmassa auto ei ole kuitenkaan enää kovin nopea, joten monen Zetan pellin alle on vaihdettu tuoreempaa tekniikkaa. Australialaisen Mighty Car Modsin taustalla vaikuttavien Martyn ja Moogin Datsun on yksi esimerkki tästä trendistä. Herrojen japsisportti hankittiin Japanista, ja se piti tuoda Australiaan alkuperäisen tekniikkansa kera. Kengurumaan tarkka lainsäädäntö esti kuitenkin tämän, koska auton originaaliosista löytyi asbestia.
Niinpä Zetan moottori, vaihteisto sekä jarrut piti irrottaa ja jättää nousevan auringon maahan. Tyhjyyttään ammottavalla konehuoneella varustettu 240Z avasi aivan uusia mahdollisuuksia, ja niinpä sinne päätettiin survoa vähintäänkin yhtä ikoninen voimanlähde kuin itse auto. Tässä tapauksessa turvauduttiin Nissanin legendaariseen turbokuutoseen, joka tunnetaan RB26-koodinimellä. Tupla-ahdettu mylly vauhditti uutena 2000-luvun taitteessa valmistettua R34-korista Skyline GT-R:ää, mutta samaa konetta hyödynnettiin jo kahdessa edeltäjämallissa vuodesta 1989 lähtien.
Australialaisrakentajien projekti on vielä kesken, mutta sen alkuvaiheista on julkaistu jo kolme videota. Tavoitteena ei ole luoda nelinumeroisella teholukemalla varustettua hirviötä, jolla ei tee enää mitään kadulla. Valmiin auton pitäisi sen sijaan olla sopusuhtainen yhdistelmä suorituskykyä, hienostuneisuutta ja hauskuutta alkuperäishenkisen hillityissä kuorissa. Jäämme odottelemaan, kuinka lupaavalta kuulostava projekti edistyy.