Australialaiset saavat Suzuki Jimnystä oman retroversion

Perinteitä vaalivaa erikoisversiota valmistetaan vain 300 manuaalivaihteista yksilöä.

Kuva: Suzuki.

Aivan kuten alkuperäinen Mazda MX-5 Miata, myös Suzuki Jimny on niitä japanilaisia autoja, jotka keräävät sympatiapisteitä. Se on ennen kaikkea ihastuttavan pieni, suhteellisen edullinen ja siinä on kuitenkin varteenotettavia maasto-ominaisuuksia. Jo vuonna 1970 lanseerattu malli oli yrityksen ensimmäinen maailmanlaajuinen kaupallinen menestys, ja se jatkuu edelleen vahvana yli puolivuosisataa myöhemmin. Mallin maineikkaan menneisyyden kunniaksi Heritage-nimeä kantava erikoispainos on nyt saatavilla Australiassa, missä kyseisellä automallilla on ollut pitkät perinteet.

Vain 300:lle nopeimmalle tarkoitettu Jimny Heritage Special Edition perustuu GLX-varusteluversioon, ja siinä on punaiset lokasuojat edessä ja takana, joista jälkimmäisissä on Suzuki-kohokuvioinnit. Mukana tulevat kasarihenkiset koritarrat, ja asiakkaat voivat tilata ajoneuvon mustalla helmiäissävyllä, ”viidakonvihreällä”, valkoisella tai keskiharmaalla maalipinnalla varustettuna. Kaikki autot toimitetaan 15-tuumaisilla aluvanteilla, ja niitä myydään vain ja ainoastaan nelivedolla ja viisinopeuksisella manuaalivaihteistolla.

Kuva: Suzuki.
Kuva: Suzuki.

Erottuakseen muista vähempiarvoisista Jimnyistä Suzuki lisää myös Jimny Heritagen takaluukkuun merkinnät erikoismallista. GLX-versiona se on varustettu jo valmiiksi automaattisilla LED-ajovaloilla, etusumuvaloilla, peruutuskameralla ja turvajärjestelmillä, kuten kaistavahti ja autonominen hätäjarrutus. Sisätiloista löytyy seitsemän tuuman infotainment-näyttö Android Autolla ja Apple Carplaylla, kahden kaiuttimen äänijärjestelmä, nahkainen ohjauspyörä, satelliittinavigointi ja varsinkin Australiassa tuiki tarpeellinen ilmastointi. Hinnat alkavat 33 490 Australian dollarista (euroissa reilut 20 000), ja tämän lisäksi peritään 695 dollaria yhdestä kolmesta valinnaisesta väristä, koska vain valkoinen on vakioväri.

Suzuki esitteli vuoden alussa myös pidemmän viisiovisen Jimnyn. Myöhemmin autosta pitäisi tulla myös täyssähköversio ensisijaisesti eurooppalaisia varten, jossa perinteisellä moottorilla toimiva malli jouduttiin väliaikaisesti poistamaan käytöstä, ennen kuin se palasi jälleen markkinoille hyötyajoneuvona. Syynä kikkailuun on alati tiukkeneva EU:n lainsäädäntö, joka vaatii Euroopan Unionin talousalueelle saapuvilta autoilta tiukempia päästömääräyksiä. Siinä missä australialaiset saavat edullisia retroversioita polttomoottoriautoista, joutuvat eurooppalaiset kalliimman sähköautotekniikan maksumiehiksi etulinjassa. Onko moisessa touhussa lopulta järkeä, saa jokainen miettiä omalta kantiltaan.

LähdeMotor 1

Lue lisää