Audi RS 6 on ollut varsinainen kiintotähti maailman nopeimmista farmareista puhuttaessa. Ensimmäisen sukupolven RS 6 lanseerattiin markkinoille 2000-luvun alussa 450-heppaisen tuplaturbokasin voimin, ja seuraavassa sukupolvessa siirryttiin jo 580-hevosvoimaiseen tupla-ahdettuun V10:een, joka oli sukua Lamborghini Gallardon voimanlähteelle. Viimeisimmässä RS 6:ssa palattiin jälleen veekasiin, joka on tuottanut tehtaan jäljiltä parhaimmillaan 605 virkeää hevosta.
RS 6:n pohjana käytettävä Audi A6 siirtyi viime vuonna uuteen sukupolveensa, joten sporttiversion seuraavaa versiota on jo ehditty odotella kuin kuuta nousevaa. Auton ensimmäiset naamioidut testiprotot vangittiin kameran linssille viime vuoden puolella, ja nyt kehitystyö on edennyt Nürburgringin Nordschleifella tehtäviin ratatesteihin asti. RS 6 on saatu myös muodoiltaan valmiiksi, ja niinpä naamioteipin alla piilottelevat jo lopulliset puskurit ja lokasuojanpullistukset.
Testiprotosta erottuu myös, että uudessa RS 6:ssa käytetään aivan erilaisia etuvaloja kuin A6:n perusmalleissa. RS 6:n umpiot ovat paljon terävälinjaisemmat, ja niiden muoto on hyvin lähellä A7:n etuvaloja. Kuusikulmaisen maskin ja etupuskurin massiivisten ilmanottoaukkojen taustalla hyödynnetaään RS-mallien tavaramerkiksi noussutta hunajakennoritilää, ja lokasuojanlevitykset näkyvät kauas naamioteipistä huolimatta.
Pullistukset ovat jopa entistä massiivisemmat, ja brutaalia vaikutelmaa korostetaan vielä aiempaa kookkaammilla pyörillä. Testiproton alla pyörivät kiekot voivat olla jopa 22-tuumaiset, joten levityksille on todellista tarvetta. Peräpäätä dominoivat puolestaan RS-tyylin mukaiset kookkaat ovaalit putkenpäät, joita reunustaa takapuskurin diffuusori. Takavaloja yhdistävä kapea lista on saanut lisäksi ylleen kiiltävää mustaa A6 Avantissa nähdyn kromin sijasta.
Uutuuden soundit ovat ainakin Nürburgringillä kuvattujen videoiden perusteella kohdallaan, ja pellin alla murisee täysin uusi nelilitrainen tuplaturbokasi. Siitä pitäisi irrota noin 650 hevosvoimaa, ja myöhemmin luvassa saattaa olla vieläkin tehokkaampi hybridiversio, jossa voitaisiin hyödyntää Porsche Panamera Turbo S E-hybridistä tuttua tekniikkaa. Farkkumallin kaveriksi voi olla luvassa myös porrasperäversio, jollainen on viimeksi nähty RS 6:n V10-koneisesta C6-sukupolvesta.
Suosittelemme
Uuden RS 6:n esittelypaikaksi veikkaillaan syyskuun puolessavälissä ovensa avaavaa Frankfurtin autonäyttelyä. Sitä ennen Audin täytyy lanseerata vielä pykälää miedompi S6, jossa käytetään todennäköisesti tuplaturbo-V6:ta.