Audin uusi superfarkku bongattiin Nürburgringillä – seuraavassa RS 6:ssa on jopa 650 heppaa ja entistä brutaalimpi ulkonäkö

Audi RS 6 on ollut varsinainen kiintotähti maailman nopeimmista farmareista puhuttaessa. Ensimmäisen sukupolven RS 6 lanseerattiin markkinoille 2000-luvun alussa 450-heppaisen tuplaturbokasin voimin, ja seuraavassa sukupolvessa siirryttiin jo 580-hevosvoimaiseen tupla-ahdettuun V10:een, joka oli sukua Lamborghini Gallardon voimanlähteelle. Viimeisimmässä RS 6:ssa palattiin jälleen veekasiin, joka on tuottanut tehtaan jäljiltä parhaimmillaan 605 virkeää hevosta.

RS 6:n pohjana käytettävä Audi A6 siirtyi viime vuonna uuteen sukupolveensa, joten sporttiversion seuraavaa versiota on jo ehditty odotella kuin kuuta nousevaa. Auton ensimmäiset naamioidut testiprotot vangittiin kameran linssille viime vuoden puolella, ja nyt kehitystyö on edennyt Nürburgringin Nordschleifella tehtäviin ratatesteihin asti. RS 6 on saatu myös muodoiltaan valmiiksi, ja niinpä naamioteipin alla piilottelevat jo lopulliset puskurit ja lokasuojanpullistukset.

Testiprotosta erottuu myös, että uudessa RS 6:ssa käytetään aivan erilaisia etuvaloja kuin A6:n perusmalleissa. RS 6:n umpiot ovat paljon terävälinjaisemmat, ja niiden muoto on hyvin lähellä A7:n etuvaloja. Kuusikulmaisen maskin ja etupuskurin massiivisten ilmanottoaukkojen taustalla hyödynnetaään RS-mallien tavaramerkiksi noussutta hunajakennoritilää, ja lokasuojanlevitykset näkyvät kauas naamioteipistä huolimatta.

Pullistukset ovat jopa entistä massiivisemmat, ja brutaalia vaikutelmaa korostetaan vielä aiempaa kookkaammilla pyörillä. Testiproton alla pyörivät kiekot voivat olla jopa 22-tuumaiset, joten levityksille on todellista tarvetta. Peräpäätä dominoivat puolestaan RS-tyylin mukaiset kookkaat ovaalit putkenpäät, joita reunustaa takapuskurin diffuusori. Takavaloja yhdistävä kapea lista on saanut lisäksi ylleen kiiltävää mustaa A6 Avantissa nähdyn kromin sijasta.





Uutuuden soundit ovat ainakin Nürburgringillä kuvattujen videoiden perusteella kohdallaan, ja pellin alla murisee täysin uusi nelilitrainen tuplaturbokasi. Siitä pitäisi irrota noin 650 hevosvoimaa, ja myöhemmin luvassa saattaa olla vieläkin tehokkaampi hybridiversio, jossa voitaisiin hyödyntää Porsche Panamera Turbo S E-hybridistä tuttua tekniikkaa. Farkkumallin kaveriksi voi olla luvassa myös porrasperäversio, jollainen on viimeksi nähty RS 6:n V10-koneisesta C6-sukupolvesta.

Uuden RS 6:n esittelypaikaksi veikkaillaan syyskuun puolessavälissä ovensa avaavaa Frankfurtin autonäyttelyä. Sitä ennen Audin täytyy lanseerata vielä pykälää miedompi S6, jossa käytetään todennäköisesti tuplaturbo-V6:ta.

- Advertisement -
LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Porsche Taycan ensimaistiaiset

Pääsin tutustumaan Porschen ensimmäiseen täyssähköautoon Taycaniin Tesla Club Finlandin järjestämässä tilaisuudessa, joka keräsi paikalle kymmeniä kiinnostuneita kahteen iltatilaisuuteen.  Lakanan alta...

Uusi Porsche 911 Turbo S vuosi julkisuuteen jo ennen Geneven ensi-iltaa – urheiluautoikonin huippuversiossa saattaa olla jopa 650 heppaa

Porsche 911 on kuulunut jo yli 55 vuoden ajan maailman ikonisimpiin urheiluautoihin. Nykyinen 992-sukupolvi tuli markkinoille reilu vuosi sitten,...

GM tappaa jälleen yhden merkkinsä – australialaisbrändi Holden on pian historiaa

General Motorsin viitan alla toimineilla automerkeillä ei ole ollut aina helppoa. Viikatemies on jo korjannut niin Pontiacin kuin Oldsmobilenkin...

Tässä Porschessa on yksilöllistä tyyliä – tehdas entisöi ainutlaatuisen 964-korisen 911:n newyorkilaiselle muotimogulille

New Yorkissa päämajaansa pitävä muotibrändi Aimé Leon Dore (ALD) ei välttämättä sano suurimmalle osalle meistä yhtään mitään, mutta ainakin...

Bentley esittelee Genevessä eksklusiivisen erikoismallin – yli 1,8 miljoonan euron hintaista Bacalaria valmistetaan vain reilut 10 kappaletta

Räätälintyönä tehtävillä Bentleyn erikoismalleilla on pitkät perinteet. Koripajojen kulta-aikoina lähes jokaisessa Bentleyssä oli erikoiskori, ja 1990-luvulla tässä lajissa kunnostautui...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Klassikkoja ja tuoreita suosikkeja – talvijalkineet moneen tyyliin ja makuun

Tämä talvi on ollut sään puolesta ailahtelevainen. Lumen sijaa taivaalta on tullut useammin vettä....

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...