MAINOS: Hovisepät

EUREKA!

Hamilton-kellot
nyt Hovisepiltä.

Tutustu ja ihastu

Audin uusi porrasperä-A3 on linjakas ilmestys – ei mikään sedän sedan

Monet olisivat olleet muutama vuosi sitten valmiita lyömään vetoa perinteisten porrasperien sukupuuttoon kuolemisen puolesta. Ne pitävät kuitenkin edelleen hyvin pintansa premium-luokassa, minkä Audin upouusi A3 Sedan osoittaa hienosti.

Ingolstadtin rinkulamerkki toi porrasperän jo edellisen sukupolven A3:n mallivalikoiman täydennykseksi, ja nyt Audi lanseerasi sedanin uusimman A3:n pohjalta. Uuden A3:n viisiovinen Sportback-malli esiteltiin jo maaliskuun alussa, ja porrasperä seuraa tiiviisti sen jalanjäljillä. Korimallit ovat B-pilariin asti identtiset, ja sedanin takavalotkin ovat viistoperästä tutut.

Eroa on tietysti kattolinjassa ja pidemmän takakontin muodoissa, jotka on integroitu onnistuneesti kompaktiluokan Audiin. Dynaamista vaikutelmaa korostetaan vielä lokasuojien näyttävillä pullistuksilla, jotka tuntuvat erottuvan porrasperässä jopa Sportbackia paremmin. Uutuus on 40 milliä edeltäjäänsä pidempi, kun taas akseliväli on säilynyt ennallaan. Leveys on kasvanut puolestaan 20 millin ja korkeus 10 millin verran.

Lisäksi kuskin istuin on entistä matalammalla, minkä pitäisi tuoda etupenkkiläisille 20 milliä lisää pääntilaa. Myös kyynärtila on kasvanut jonkin verran, mutta takakontin 425 litran vetoisuus on ennallaan. Porrasperä on 150 milliä Sportbackia pidempi, millä on suotuisa vaikutus myös aerodynamiikkaan. Edeltäjää korkeamman perän, diffuusorin sekä maskin aktiivisesti sulkeutuvien läppien ansiosta ilmanvastuksen cw-arvoksi kerrotaan vain 0,25, mikä on 0,04 entistä vähemmän.

Suosittelemme


Sisustassa ei ole takapenkkiläisten pääntiloja lukuun ottamatta eroa Sportbackiin verrattuna. Myös moottorivalikoima on tuttu, eli aloitusmallina palvelee 35 TFSI -niminen bensaturbo. Sen tarjoamat 150 hevosvoimaa ohjataan etupyörille joko kuusivaihteisen manuaalin tai seitsemänpykäläisen kaksoiskytkinautomaatin kautta. Automaatin parina tulee myös miedon hybridin statukseen oikeuttava 48 voltin sähköjärjestelmä. Toinen moottorivaihtoehto on myöskin 150-heppainen TDI, jonka parina on aina tuplakytkinautomaatti.

Myöhemmin tulossa on vielä mm. edullisempi bensaversio, tehokkaampia nelivetoja sekä S3- ja RS 3- sporttimallit. Sedan-korisen A3:n myynnin pitäisi käynnistyä Euroopan markkinoilla kesän mittaan, ja auto nähtäneen Suomessakin viimeistään syksyllä.

LähdeCarscoops

Lue lisää