Audin turboviitonen tekee uudesta Formentor VZ5:stä Cupran tehokkaimman mallin – espanjalainen crossover kiihtyy nollasta sataan 4,2 sekunnissa

Seatista erkaantunut Cupra tarjoaa ensimmäisenä täysin omana mallinaan Formentor-crossoveria, jossa on parhaimmillaan 310 hevosvoimaa. Loppuvuodesta myyntiin tulee kuitenkin vieläkin tehokkaampi VZ5-versio, jossa on peräti 80 heppaa enemmän ja todennäköisesti myös huomattavasti komeammat äänet.

Jo nyt julkisuuteen tuotua VZ5:tä vauhdittaa nimittäin nimensä mukaisesti viisisylinterinen voimanlähde, joka on lainattu konsernikumppani Audilta. Mm. TT RS:n, RS 3:n ja RS Q3:n nokalta tuttu mylly on kuuluisa kumeasta soundistaan, joka tuo mieleen Hannu Mikkolan ja Walter Röhrlin ralli-Quattrot kultaiselta 1980-luvulta. 2,5-litrainen alumiinilohkoinen turboviitonen tuottaa Audin nykymalleissa 400 hevosvoimaa ja 480 newtonmetriä, mutta Cuprassa täytyy huipputehon osalta tyytyä hieman vähempään.



Formentor VZ5:ssä on nimittäin ”vain” 390 heppaa, mutta vääntöä on samat 480 newtonia kuin rinkulamerkissäkin. Näillä voimavaroilla espanjalainen crossover pinkaisee nollasta sataan vain 4,2 sekunnissa, kun esimerkiksi Audi RS Q3 Sportbackilla kestää tässä suorituksessa 0,3 sekuntia pidempään. Formentorin huiput on kuitenkin rajoitettu 250 km/h:n lukemaan, kun Audilla pääsee parhaimmillaan 30 km/h enemmän.





Voimansiirrosta vastaa kaksilitraisella turbokoneella varustetun Formentor VZ:n tavoin 4Drive-neliveto ja seitsemänpykäläinen DSG-kaksoiskytkinautomaatti. Alustaa on laskettu 10 millillä, ja vakiovarusteluun kuuluu neloskoneisen VZ:n tavoin säädettävä DCC-iskunvaimennus. Hidastumisesta vastaavat puolestaan Akebonon jarrut, joiden satulat ovat edessä kuusimäntäiset. Lisäksi VZ5:ssä on 20-tuumaiset vanteet, joiden design on omanlaisensa.

VZ5:n omaa tyyliä löytyy myös uusiksi laitetusta etupuskurin alareunasta ilmanottoaukkoineen, maskin mattamustasta kehyksestä, hiilikuituisesta takadiffuusorista sekä vinosti päällekkäin sijoitetuista putkenpäistä, jotka nekin ovat kuparinsävyiset Cupran tunnusvärin mukaisesti. Lisäksi lokasuojien reunamuovit ovat perusmalleja leveämmät, ja takaluukun oikeaa laitaa koristaa VZ5-logo. Kuvissa komeileva Taiga Grey on uusi sävy pelkästään VZ5:hen, ja lisäksi tarjolla on metallimusta sekä mattapintaiset harmaa ja sininen.

Sisusta on saanut uudet kuppipenkit, jotka on verhoiltu joko sinisellä tai mustalla nahalla. Tarjolla on kuitenkin myös perus-VZ:sta tutut pykälää miedommat kupit ruskealla nappanahalla. Nykyisinä päästötalkoiden aikoina vanhan liiton turboviitosella ryyditettyä mallia ei sovi myydä liian paljon, joten VZ5:n tuotanto rajataan 7000 yksilöön. Myynti alkaa tämän vuoden viimeisellä neljänneksellä, ja erikoismalli on luvattu tuoda Suomeenkin. VZ5:n hinnoista ei ole kuitenkaan vielä mitään tietoa.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.