Audi A5:n pohjalta tehty RS 5 -muskeliversio on kuulunut Ingolstadtin merkin valikoimaan jo kohta kymmenen vuoden ajan. Ensimmäisen sukupolven RS 5:tä sai ainoastaan kaksiovisena coupéna, vaikka pykälää miedompaa S5:tä ja tavallisia A5-malleja oli tarjolla myös käytännöllisempänä viisiovisena Sportbackina. Nämä korimallit ovat saaneet jatkoa myös A5:n toisessa sukupolvessa, joka lanseerattiin markkinoille toissavuodesta alkaen.
Uusi RS 5:kin on jo myynnissä, mutta sitä on tarjottu tuttuun tyyliin vain kaksiovisena coupéna. Tähän tulee kuitenkin muutos, koska Audi esittelee tällä viikolla avautuvassa New Yorkin autonäyttelyssä viisiovisen Sportbackin ensimmäistä kertaa RS 5:n historiassa. Esittelypaikalle on syynsä, koska Audin supersporttisia RS-farmareita ei tarjota lainkaan USA:ssa. Isolla takaluukulla varustettu RS 5 Sportback toimii Jenkeissä hyvänä RS 4 Avantin korvikkeena, mutta mallia aiotaan toki myydä muuallakin maailmassa.
Ulkoisesti uutuudessa ei ole mitään yllättävää, koska se yhdistää kaksiovisesta RS 5:stä tutut palikat viisiovisen Sportbackin koriin. Lokasuojat ovat tuttuun tyyliin perusmalleja pulleammat, ja nokkaa koristavat hunajakennokuvioisella verkolla verhotut isot ilmanottoaukot. Ohitettavaksi joutuvat pääsevät puolestaan ihailemaan muhkeita tuplaputkia ja takapuskurin alareunassa komeilevaa diffuusoria. Sama linja jatkuu sisustassakin, joka tarjoaa RS-tyylin mukaiset kuppipenkit, alareunasta litistetyn ratin ja lukuisia RS 5:n logoja silmäkarkiksi. Koristelistoihin voi valita esimerkiksi hiilikuitua ja alumiinia, ja ulkokuoren koristeosiakin saa joko mustana, hiilikuituisina tai alumiinisina.
Suosittelemme
RS 5 Sportback tarjoaa perusmalleista tutut tilat, ja tavaratilan vetoisuus normaaliasennossa on 480 litraa. Takapenkin selkänojat kaatamalla ruuman vetoisuus laajenee puolestaan 1300 litraan. Matkustajat ja kuorma liikkuvat haluttaessa varsin vilkkaasti, koska auton pellin alla murisee kaksiovisen version tavoin Porsche Panamerasta lainattu 2,9-litrainen tuplaturbo-V6. Se tuottaa tasan 450 heppaa, ja maksimivääntöä löytyy 600 newtonin verran. Kahdeksanvaihteisen automaatin pienet vaihteet on välitetty lyhyiksi kiihtyvyyden optimoimiseksi, ja isojen pykälien pidemmillä välityksillä yritetään säästää bensaa. Quattro-neliveto on luonnollisesti vakiona, ja keskitasauspyörästö jakaa voiman 40:60-suhteessa etu- ja taka-akselin välillä.
Nollasta sataan pinkaistaan 3,9 sekunnissa, ja 250 km/h:n lukemaan rajoitetun huippunopeuden voi lisähinnasta nostaa 280 km/h:n vauhtiin. 1840 kilon painoisen sportin ajettavuutta on puolestaan optimoitu Dynamic Ride Controliksi nimetyllä järjestelmällä, jonka pitäisi vähentää kallistelua ja nyökkimistä. Iskunvaimentimet voi säätää kolmeen eri moodiin, ja lisähintaan tarjolla on vielä mm. dynaaminen ohjaus sekä keraamiset jarrulevyt eteen. Itse auton hinnoista ei ole vielä tietoa, mutta viisiovisesta RS 5:stä tulee varmasti kaksiovista mallia kalliimpi.