Audin tehokkain luiskaperä on tässä – RS 5 Sportbackia vauhdittaa Porsche Panamerasta lainattu 450-heppainen tuplaturbo-V6

Audi A5:n pohjalta tehty RS 5 -muskeliversio on kuulunut Ingolstadtin merkin valikoimaan jo kohta kymmenen vuoden ajan. Ensimmäisen sukupolven RS 5:tä sai ainoastaan kaksiovisena coupéna, vaikka pykälää miedompaa S5:tä ja tavallisia A5-malleja oli tarjolla myös käytännöllisempänä viisiovisena Sportbackina. Nämä korimallit ovat saaneet jatkoa myös A5:n toisessa sukupolvessa, joka lanseerattiin markkinoille toissavuodesta alkaen.

Uusi RS 5:kin on jo myynnissä, mutta sitä on tarjottu tuttuun tyyliin vain kaksiovisena coupéna. Tähän tulee kuitenkin muutos, koska Audi esittelee tällä viikolla avautuvassa New Yorkin autonäyttelyssä viisiovisen Sportbackin ensimmäistä kertaa RS 5:n historiassa. Esittelypaikalle on syynsä, koska Audin supersporttisia RS-farmareita ei tarjota lainkaan USA:ssa. Isolla takaluukulla varustettu RS 5 Sportback toimii Jenkeissä hyvänä RS 4 Avantin korvikkeena, mutta mallia aiotaan toki myydä muuallakin maailmassa.

Ulkoisesti uutuudessa ei ole mitään yllättävää, koska se yhdistää kaksiovisesta RS 5:stä tutut palikat viisiovisen Sportbackin koriin. Lokasuojat ovat tuttuun tyyliin perusmalleja pulleammat, ja nokkaa koristavat hunajakennokuvioisella verkolla verhotut isot ilmanottoaukot. Ohitettavaksi joutuvat pääsevät puolestaan ihailemaan muhkeita tuplaputkia ja takapuskurin alareunassa komeilevaa diffuusoria. Sama linja jatkuu sisustassakin, joka tarjoaa RS-tyylin mukaiset kuppipenkit, alareunasta litistetyn ratin ja lukuisia RS 5:n logoja silmäkarkiksi. Koristelistoihin voi valita esimerkiksi hiilikuitua ja alumiinia, ja ulkokuoren koristeosiakin saa joko mustana, hiilikuituisina tai alumiinisina.

RS 5 Sportback tarjoaa perusmalleista tutut tilat, ja tavaratilan vetoisuus normaaliasennossa on 480 litraa. Takapenkin selkänojat kaatamalla ruuman vetoisuus laajenee puolestaan 1300 litraan. Matkustajat ja kuorma liikkuvat haluttaessa varsin vilkkaasti, koska auton pellin alla murisee kaksiovisen version tavoin Porsche Panamerasta lainattu 2,9-litrainen tuplaturbo-V6. Se tuottaa tasan 450 heppaa, ja maksimivääntöä löytyy 600 newtonin verran. Kahdeksanvaihteisen automaatin pienet vaihteet on välitetty lyhyiksi kiihtyvyyden optimoimiseksi, ja isojen pykälien pidemmillä välityksillä yritetään säästää bensaa. Quattro-neliveto on luonnollisesti vakiona, ja keskitasauspyörästö jakaa voiman 40:60-suhteessa etu- ja taka-akselin välillä.

Nollasta sataan pinkaistaan 3,9 sekunnissa, ja 250 km/h:n lukemaan rajoitetun huippunopeuden voi lisähinnasta nostaa 280 km/h:n vauhtiin. 1840 kilon painoisen sportin ajettavuutta on puolestaan optimoitu Dynamic Ride Controliksi nimetyllä järjestelmällä, jonka pitäisi vähentää kallistelua ja nyökkimistä. Iskunvaimentimet voi säätää kolmeen eri moodiin, ja lisähintaan tarjolla on vielä mm. dynaaminen ohjaus sekä keraamiset jarrulevyt eteen. Itse auton hinnoista ei ole vielä tietoa, mutta viisiovisesta RS 5:stä tulee varmasti kaksiovista mallia kalliimpi.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Tässä on avo-Mustangien graalin malja: Vain kuusi autoa koko maailmassa

Vuoden 1970 autoharvinaisuus on nyt tullut myyntiin, ja seuraavan kerran vastaavaa on tuskin myynnissä vuosiin. Kuusi onnekasta omistajaa tuskin...

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat...

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...