Audin Taycan on kohta täällä – uusi RS e-tron GT toimii Span 24 tunnin kisan johtoautona

Automaailmassa on tiedetty jo pitkään, että Audi on kehittämässä omaa neliovista sähkö-coupéa samalta pohjalta Porsche Taycanin kanssa. Nyt auton RS-versio saa kunnian debytoida Span 24 tunnin kisan johtoautona vielä ennen virallista esittelyä.

Audin Taycan on nimetty e-tron GT:ksi, ja Span radalla nähtävä auto on sähkö-coupén malliston keihäänkärkenä toimiva RS. Audi on julkaissut jo aiemmin tiiserikuvia ”tavallisesta” e-tron GT:stä, joka ei näytä eroavan ulkonäöltään mitenkään RS:stä ainakaan prototyyppivaiheessa. Bensakoneisten RS-Audien kaltaisia pullistettuja lokasuojia ja isoja ilmanottoaukkoja lienee turha odottaa tuotantomalliinkaan, mutta tekniikassa pitäisi olla eroja e-tron GT:n perusversioihin.

Vahvojen huhujen mukaan RS e-tron GT saisi peräti kolme sähkömoottoria, kun niitä on ainoastaan kaksi Taycanin tehokkaimmissakin malleissa. Sähkö-RS:n voimanlähteistä kaksi sijaitsisi taka-akselilla ja yksi sähkömoottori olisi edessä. Kokonaistehoksi uumoillaan noin 700 hevosvoimaa, mikä olisi samaa luokkaa Taycanin Turbo S -huippuversion kanssa. Nollasta sataan auto kiihtyisi kolmessa sekunnissa, eli RS e-tron GT jäisi kolmesta sähkömoottorista huolimatta hitusen Taycan Turbo S:ää hitaammaksi ehkäpä konsernin sisäisistä arvovaltasyistä.

Kolmen sähkömoottorin vaatima virta saadaan todennäköisesti 95 kWh:n akkupaketilta, jonka pitäisi mahdollistaa noin 400 kilometrin toimintamatka yhdellä latauksella. Spassa Audin kilpa-autona palvelee keskimoottorinen R8, joka on niittänyt menestystä eri GT-luokissa jo usean vuoden ja kahden sukupolven ajan. Vapaasti hengittävällä bensa-V10:llä ei ole teknisesti mitään tekemistä RS e-tron GT:n sähkömoottorien kanssa, mutta ehkäpä GT-kategorian kilpuritkin kulkevat jossakin vaiheessa pelkän sähkön voimin.

Suosittelemme

Tähän kehityssuuntaan sopisi hyvin, että R8 muuttuisi seuraavassa sukupolvessaan täyssähköautoksi, mikäli Audin superauto saa ylipäätään jatkoa. Mahdollisesti tulossa olevaa uutta R8:aa saadaan kuitenkin odotella vielä useampi vuosi, kun taas e-tron GT esitellään todennäköisesti vielä tämän vuoden aikana. Jos vanhat merkit pitävät paikkansa, RS-tehoversion debyytti koittaa ensi vuoden mittaan.

LähdeCarscoops
  • Avainsanat
  • RS

Lue lisää