Audin Taycan on kohta täällä – uusi RS e-tron GT toimii Span 24 tunnin kisan johtoautona

Automaailmassa on tiedetty jo pitkään, että Audi on kehittämässä omaa neliovista sähkö-coupéa samalta pohjalta Porsche Taycanin kanssa. Nyt auton RS-versio saa kunnian debytoida Span 24 tunnin kisan johtoautona vielä ennen virallista esittelyä.

Audin Taycan on nimetty e-tron GT:ksi, ja Span radalla nähtävä auto on sähkö-coupén malliston keihäänkärkenä toimiva RS. Audi on julkaissut jo aiemmin tiiserikuvia ”tavallisesta” e-tron GT:stä, joka ei näytä eroavan ulkonäöltään mitenkään RS:stä ainakaan prototyyppivaiheessa. Bensakoneisten RS-Audien kaltaisia pullistettuja lokasuojia ja isoja ilmanottoaukkoja lienee turha odottaa tuotantomalliinkaan, mutta tekniikassa pitäisi olla eroja e-tron GT:n perusversioihin.

-- MAINOS --

Vahvojen huhujen mukaan RS e-tron GT saisi peräti kolme sähkömoottoria, kun niitä on ainoastaan kaksi Taycanin tehokkaimmissakin malleissa. Sähkö-RS:n voimanlähteistä kaksi sijaitsisi taka-akselilla ja yksi sähkömoottori olisi edessä. Kokonaistehoksi uumoillaan noin 700 hevosvoimaa, mikä olisi samaa luokkaa Taycanin Turbo S -huippuversion kanssa. Nollasta sataan auto kiihtyisi kolmessa sekunnissa, eli RS e-tron GT jäisi kolmesta sähkömoottorista huolimatta hitusen Taycan Turbo S:ää hitaammaksi ehkäpä konsernin sisäisistä arvovaltasyistä.

Kolmen sähkömoottorin vaatima virta saadaan todennäköisesti 95 kWh:n akkupaketilta, jonka pitäisi mahdollistaa noin 400 kilometrin toimintamatka yhdellä latauksella. Spassa Audin kilpa-autona palvelee keskimoottorinen R8, joka on niittänyt menestystä eri GT-luokissa jo usean vuoden ja kahden sukupolven ajan. Vapaasti hengittävällä bensa-V10:llä ei ole teknisesti mitään tekemistä RS e-tron GT:n sähkömoottorien kanssa, mutta ehkäpä GT-kategorian kilpuritkin kulkevat jossakin vaiheessa pelkän sähkön voimin.

-- MAINOS --




Tähän kehityssuuntaan sopisi hyvin, että R8 muuttuisi seuraavassa sukupolvessaan täyssähköautoksi, mikäli Audin superauto saa ylipäätään jatkoa. Mahdollisesti tulossa olevaa uutta R8:aa saadaan kuitenkin odotella vielä useampi vuosi, kun taas e-tron GT esitellään todennäköisesti vielä tämän vuoden aikana. Jos vanhat merkit pitävät paikkansa, RS-tehoversion debyytti koittaa ensi vuoden mittaan.

-- MAINOS --

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Porschella tehtiin uusi maailmanennätys – yli 42 kilometriä yhtäjaksoisessa sladissa sähköautolla

Autolla tehtyjä maailmanennätyksiä on monenlaisia. Nyt niiden joukkoon liittyi jälleen uusi suoritus, kun takavetoisella Porsche Taycan -sähköautolla ajettiin kahva...

Tällaista ei ole jokapojalla – Brunein sulttaanin 16-sylinterinen Cizeta on myynnissä Miamissa

1980-luvun lopulla ja seuraavan vuosikymmenen alussa syntyi monia uusia superautovalmistajia, joista monet jäivät valitettavan lyhytikäisiksi. Yksi näistä merkeistä oli...

Dolce vitaa harmaaseen arkeen – unelmakoeajossa Ferrari Roma

Dolce vita on makeaa elämää tarkoittava käsite, joka yhdistyy 1950- ja 1960-lukujen Italiaan ja erityisesti Roomaan. Useimmille näistä sanoista...

Nousevan auringon maan kummajainen: kuusipyöräinen Dodge Viper!

Japanista löytyy Viper, jota ei ole toista maailmassa. Itse asiassa kyseessä saattaa olla radikaalein automallinsa edustaja koko maailmassa. Juttumme Dodge...

Tuningia budjettiluokan katumaasturiin – Prior Design esitteli ideansa levitetystä Dacia Dusterista

Dacia Duster on monissa maissa markkinoiden halvin katumaasturi. Sen ostajat odottavat autoltaan ennen kaikkea käytännöllisyyttä ja hyvää hinta-laatu-suhdetta, mutta...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.