Audin Taycan on kohta täällä – uusi RS e-tron GT toimii Span 24 tunnin kisan johtoautona

Automaailmassa on tiedetty jo pitkään, että Audi on kehittämässä omaa neliovista sähkö-coupéa samalta pohjalta Porsche Taycanin kanssa. Nyt auton RS-versio saa kunnian debytoida Span 24 tunnin kisan johtoautona vielä ennen virallista esittelyä.

Audin Taycan on nimetty e-tron GT:ksi, ja Span radalla nähtävä auto on sähkö-coupén malliston keihäänkärkenä toimiva RS. Audi on julkaissut jo aiemmin tiiserikuvia ”tavallisesta” e-tron GT:stä, joka ei näytä eroavan ulkonäöltään mitenkään RS:stä ainakaan prototyyppivaiheessa. Bensakoneisten RS-Audien kaltaisia pullistettuja lokasuojia ja isoja ilmanottoaukkoja lienee turha odottaa tuotantomalliinkaan, mutta tekniikassa pitäisi olla eroja e-tron GT:n perusversioihin.



Vahvojen huhujen mukaan RS e-tron GT saisi peräti kolme sähkömoottoria, kun niitä on ainoastaan kaksi Taycanin tehokkaimmissakin malleissa. Sähkö-RS:n voimanlähteistä kaksi sijaitsisi taka-akselilla ja yksi sähkömoottori olisi edessä. Kokonaistehoksi uumoillaan noin 700 hevosvoimaa, mikä olisi samaa luokkaa Taycanin Turbo S -huippuversion kanssa. Nollasta sataan auto kiihtyisi kolmessa sekunnissa, eli RS e-tron GT jäisi kolmesta sähkömoottorista huolimatta hitusen Taycan Turbo S:ää hitaammaksi ehkäpä konsernin sisäisistä arvovaltasyistä.





Kolmen sähkömoottorin vaatima virta saadaan todennäköisesti 95 kWh:n akkupaketilta, jonka pitäisi mahdollistaa noin 400 kilometrin toimintamatka yhdellä latauksella. Spassa Audin kilpa-autona palvelee keskimoottorinen R8, joka on niittänyt menestystä eri GT-luokissa jo usean vuoden ja kahden sukupolven ajan. Vapaasti hengittävällä bensa-V10:llä ei ole teknisesti mitään tekemistä RS e-tron GT:n sähkömoottorien kanssa, mutta ehkäpä GT-kategorian kilpuritkin kulkevat jossakin vaiheessa pelkän sähkön voimin.

Tähän kehityssuuntaan sopisi hyvin, että R8 muuttuisi seuraavassa sukupolvessaan täyssähköautoksi, mikäli Audin superauto saa ylipäätään jatkoa. Mahdollisesti tulossa olevaa uutta R8:aa saadaan kuitenkin odotella vielä useampi vuosi, kun taas e-tron GT esitellään todennäköisesti vielä tämän vuoden aikana. Jos vanhat merkit pitävät paikkansa, RS-tehoversion debyytti koittaa ensi vuoden mittaan.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.