Audin slogan oli takavuosina Teknistä etumatkaa. Rinkulamerkin uusimman sähköauton kohdalla tekniikka on lainattu kuitenkin lähes suoraan Porschesta.
Tämä ei ole mikään yllätys, koska Porsche Taycanin sisarmallina palvelevan E-Tron GT:n tuleminen on ollut jo pitkään tiedossa. Nyt auto tuotiin pitkän tiiserikampanjan jälkeen vihdoinkin julkisuuteen koko komeudessaan. Sukulaisuus Taycaniin näkyy myös ulospäin, koska mittasuhteet ja ohjaamon lasiosat sekä katto näyttävät lähes identtisiltä. Audi kertoo kuitenkin, että ainoastaan tuulilasi on vaihtokelpoinen Porschen kanssa, ja sama koskee myös B-pilareiden sisäverhouksia ohjaamon puolella.
Muotoilu on aina makuasia, mutta Taycanin puhdaslinjaisuuteen E-Tron GT ei valitettavasti yllä. Autossa on paljon enemmän erilaisia taitoksia ja pokkauksia, joista joko pitää tai ei. Erityisesti takaa Audi vaikuttaa kuitenkin Porschea härskimmältä, ja takalokasuojien pullistukset tuovat mieleen jo Ingolstadtin merkin RS-mallit. Monimutkaisemmat linjat jatkuvat myös sisustan puolella. Porschen yksinkertaisuus on saanut väistyä monikerroksisen kojelaudan tieltä, joka on hyvin lähellä Audin uusia polttomoottorimalleja.
Nahan sijasta tarjolla on sähköauton statukseen sopivia ympäristöystävällisiä kierrätysmateriaaleja, ja 2,9 metrin akseliväli takaa Taycania vastaavat tilat myös takana. Yli 190-senttisten matkustajien osalta tämä tarkoittaa kuitenkin myös päälaen tuttavuutta kattoverhoilun kanssa. E-Tron GT:n ulkomitat ovat lähes samat kuin Taycanissa, mutta tavaratilaa Audissa on hieman enemmän. Takaluukun volyymi on 405 litraa, kun taas etutavaratilan vetoisuudeksi kerrotaan 85 litraa.
Suosittelemme
Kattava ajoavustinvalikoima on niputettu erilaisiin paketteihin, ja erikseen tarjolla on vielä esimerkiksi pimeänäköavustin. Audi pyrkii asemoimaan uutuutensa sähköiseksi gran turismoksi, kun taas Porsche on lähempänä urheiluautoa. Käytännön erot ajettavuudessa jäävät kuitenkin vielä nähtäväksi. Sähkömoottorien osalta eroa on ainakin paperilla. Perusmallina palvelevassa E-Tron GT Quattrossa on hieman vähemmän potkua kuin Taycan 4:ssä, eli 476 heppaa ja 630 newtonmetriä. Hetkellisesti käyttöön saa kuitenkin 530 hevosvoiman ja 640 newtonin voimavarat.
Vieläkin tehokkaampana vaihtoehtona palvelee RS E-Tron GT, joka on Audin ensimmäinen täyssähköinen RS-malli. Siinä on 598 hevosvoimaa ja 830 newtonmetriä ja hetkellisesti jopa 646 heppaa. WLTP-standardin mukaiseksi toimintamatkaksi kerrotaan 472 kilometriä, kun taas ”perusmallilla” pääsee parhaimmillaan 488 kilometriä. Tätä lukemaa avittaa myös GT Quattron vakiovarusteisiin kuuluva lämpöpumppu.
Esimerkiksi Saksassa E-Tron GT saapuu Audi-myymälöihin toukokuussa, mutta Suomen aikataulusta ei ole vielä tietoa. Sama koskee hintaakin, mutta GT Quattrosta perittävä summa sijoittunee takavetoisen Taycanin ja joka nurkasta raapivan 4S:n väliin.