Salavalokuvaajien linsseille bongattiin jo jonkin aikaa sitten erityisen pitkällä akselivälillä varustettuja Audi A8:n prototyyppejä. Samaan aikaan liikkui huhuja vanhan Horch-luksusbrändin henkiin herättämisestä, joten näistä kahdesta oli helppo tehdä yksi päätelmä.
Arvelut osoittautuivat oikeiksi, koska A8 L Horch Founders Edition -niminen venytetty A8 esiteltiin nyt Kiinassa sopivasti juuri ennen Guangzhoun autonäyttelyn ovien avautumista. Horch toimi toista maailmansotaa edeltäneenä aikana silloisen Auto Unionin luksusmerkkinä, joten lähtökohta on pitkälti sama kuin Mercedes-Maybachin kohdalla. Tähtimerkin ultraluksusmalleja tarjotaan myös Euroopan ja Amerikan markkinoilla, mutta Horchin uudesta tulemisesta pääsevät nauttimaan vain kiinalaiset.
Horch Founders Editionin lähtökohtana ei ole tyydytty käyttämään ”tavallista” pitkäakselivälistä A8:aa, vaan L-versiota on venytetty takaovien kohdalta vielä 130 millin verran. Tämän myötä auto näyttää melkoisen mäyräkoiramaiselta sivulta katsottuna, mutta takamatkustajat voivat ainakin oikoa jalkojaan vapaasti. Horch pohjautuu A8:n vielä julkaisemattomaan facelift-versioon, joten matriisiledeillä toteutettujen etuvalojen alareunat ovat saaneet taitoksen ja puskurin ilmanottoaukot ovat kasvaneet kokoa. Luksusstatuksesta kertovat myös etupuskuriin ja maskiin runsaalla kädellä lisätyt kromikoristeet.
Sivulta Horchin tunnistaa varsin umpinaisen oloisista 20-tuumaisista vanteista sekä omista logoista niin vanteiden keskiöissä kuin etulokasuojissa ja takaovissakin. Peräpäätä koristavat puolestaan OLED-tekniikalla toteutetut takavalot, jotka nähtäneen muissakin A8:issa faceliftin myötä. Erikoismallista muistuttaa myös takaluukun oikean reunan Horch-teksti. Ulkoväriksi tarjotaan Oakrun- sekä Nimbusgrau -nimisiä sävyjä, ja kaksivärivaihtoehtojakin tulee saataville.
Suosittelemme
Horchin logoja on ripoteltu myös sisustaan. Brodeeratut tekstit koristavat kyynärnojien lisäksi esimerkiksi takaistuinten erillisiä tyynyjä, jotka tuovat lisää luksushenkeä ruutukuvioisella nahalla vuorattuun kabiiniin. Istuimiin on puolestaan sovitettu tuplamäärä pehmustusta perus-A8:aan verrattuna, ja selkähieronnasta pääsee nauttimaan sekä etu- että takapenkeillä. Lisäksi takaosaston herrasväkeä hemmotellaan vielä jalkahierontatoiminnolla. Heille on myös omat ruutunsa ilmastoinnin säätöjä ja matkan aikaista viihdettä varten.
Äänieristykseenkin on panostettu tavallista enemmän, ja sama koskee myös äänentoistoa sekä eri ajoavustimia. Pellin alla täytyy kuitenkin tyytyä V8:n tai W12:n sijasta 48 voltin miedolla hybridijärjestelmällä ryyditettyyn kolmilitraiseen tuplaturbo-V6:een, joka tuottaa 340 hevosvoiman huipputehon. Voimansiirrosta kaikille neljälle pyörälle vastaa puolestaan kahdeksanvaihteinen automaatti.