Audin superautoon tulee pienempi moottori kuin koskaan aiemmin

Audin R8-superauto on ehtinyt jo toiseen sukupolveensa. Ensimmäisessä R8:ssa käytettiin todella upeaäänisiä vaparikoneita ja perusversion veekasin rinnalla tarjottiin Lamborghini-pohjaista veekymppiä. V10 sai jatkoa myös auton toisen sukupolven mallissa, joka esiteltiin vuosi sitten. Siitä on kuitenkin uupunut vielä halvempi versio, joka toimisi veekasimallin manttelinperijänä.

Audi säilytti siis V10:n uudessakin R8:ssa eikä lähtenyt korvaamaan sitä millään downsizing-koneella, mutta halvemman version osalta asia on toisin. Toisen sukupolven R8:aan huhuttiin jopa TT RS:stä tuttua turboviitosta, jossa olisi toisaalta ollut ainakin soundit kohdallaan. Sen rummutus tuo nimittäin mieleen jopa Audin 80-luvun B-ryhmän ralliautot. Nyt amerikkalainen Car and Driver -lehti kertoo kuitenkin, että näistä suunnitelmista on luovuttu. Viisipyttyinen R8 olisi kuulemma luonut Audin kannalta epämiellyttävän kilpailutilanteen TT RS:n ja R8:n aloitusmallin välille.

Viitosturbon sijaan Audin superautoon kaavaillaan nyt tuplaturbotettua kolmilitraista V6-konetta. Se on sukua uudessa S4:ssä käytetylle moottorille, mutta sporttisedanissa on vain yksi ahdin. R8:n tulevassa aloitusmallissa uumoillaan olevan noin 450 hevosvoimaa, eli tehot kasvavat sylinterilukeman pienentymisestä huolimatta. Vanhan R8:n veekasi tuotti nimittäin 420 heppaa, ja väännön osalta lukemat kohoavat varmasti vielä mukavammin.

Veekuutosen voima välitetään luonnollisesti kaikille neljälle pyörälle seitsemänvaihteisen kaksoiskytkinlaatikon kautta. Aloitusmallinkin huippunopeuden huhutaan olevan yli 300 km/h, eli hitaaksi sitä on paha moittia. Audi on lisäksi suunnittelemassa V10-koneisesta huippuversiosta vieläkin tehokkaampaa mallia vanhan R8 GT:n tapaan, mutta siitä ei ole tihkunut vielä tämän tarkempia tietoja julkisuuteen.

Tuplaturbo-V6:lla varustettu R8 on varmasti edeltäjäänsä nopeampi ja taloudellisempi, mutta äänten osalta takapakkia tulee valitettavasti. Ahdetusta V6:sta ei saa millään yhtä hienon kuuloista kuin korkealta ja kovaa laulavasta vapariveekasista, mutta ehkäpä tähänkin löytyy ratkaisu kaiuttimien kautta tulevista keinotekoisesti muokatuista soundeista.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat...

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Uuden Skoda Octavia RS:n bensa- ja dieselversiot esiteltiin – myös nelivedon saa lisähintaan TDI:hin

Uusi Skoda Octavia RS näki päivänvalon jo keväällä, mutta tuolloin esiteltiin vasta iV-pistokehybridiversio. Nyt valikoima täydentyy perinteisemmillä bensa- ja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...