Audin superautoon tulee pienempi moottori kuin koskaan aiemmin

Audin R8-superauto on ehtinyt jo toiseen sukupolveensa. Ensimmäisessä R8:ssa käytettiin todella upeaäänisiä vaparikoneita ja perusversion veekasin rinnalla tarjottiin Lamborghini-pohjaista veekymppiä. V10 sai jatkoa myös auton toisen sukupolven mallissa, joka esiteltiin vuosi sitten. Siitä on kuitenkin uupunut vielä halvempi versio, joka toimisi veekasimallin manttelinperijänä.

Audi säilytti siis V10:n uudessakin R8:ssa eikä lähtenyt korvaamaan sitä millään downsizing-koneella, mutta halvemman version osalta asia on toisin. Toisen sukupolven R8:aan huhuttiin jopa TT RS:stä tuttua turboviitosta, jossa olisi toisaalta ollut ainakin soundit kohdallaan. Sen rummutus tuo nimittäin mieleen jopa Audin 80-luvun B-ryhmän ralliautot. Nyt amerikkalainen Car and Driver -lehti kertoo kuitenkin, että näistä suunnitelmista on luovuttu. Viisipyttyinen R8 olisi kuulemma luonut Audin kannalta epämiellyttävän kilpailutilanteen TT RS:n ja R8:n aloitusmallin välille.

Viitosturbon sijaan Audin superautoon kaavaillaan nyt tuplaturbotettua kolmilitraista V6-konetta. Se on sukua uudessa S4:ssä käytetylle moottorille, mutta sporttisedanissa on vain yksi ahdin. R8:n tulevassa aloitusmallissa uumoillaan olevan noin 450 hevosvoimaa, eli tehot kasvavat sylinterilukeman pienentymisestä huolimatta. Vanhan R8:n veekasi tuotti nimittäin 420 heppaa, ja väännön osalta lukemat kohoavat varmasti vielä mukavammin.

Veekuutosen voima välitetään luonnollisesti kaikille neljälle pyörälle seitsemänvaihteisen kaksoiskytkinlaatikon kautta. Aloitusmallinkin huippunopeuden huhutaan olevan yli 300 km/h, eli hitaaksi sitä on paha moittia. Audi on lisäksi suunnittelemassa V10-koneisesta huippuversiosta vieläkin tehokkaampaa mallia vanhan R8 GT:n tapaan, mutta siitä ei ole tihkunut vielä tämän tarkempia tietoja julkisuuteen.

Tuplaturbo-V6:lla varustettu R8 on varmasti edeltäjäänsä nopeampi ja taloudellisempi, mutta äänten osalta takapakkia tulee valitettavasti. Ahdetusta V6:sta ei saa millään yhtä hienon kuuloista kuin korkealta ja kovaa laulavasta vapariveekasista, mutta ehkäpä tähänkin löytyy ratkaisu kaiuttimien kautta tulevista keinotekoisesti muokatuista soundeista.

Aihepiirin uusimmat

MGB tekee comebackin tehokkaampana kuin koskaan – saatavilla ovat sekä bensa-V8 että sähköversio

Brittisporttien ikoneihin kuuluva MGB täytti hiljattain 60 vuotta. MG:n brändin alla tehdään nykyisin kiinalaisia sähköautoja, mutta myös aidosta asiasta tuotiin nyt tarjolle tyylikkäästi modernisoitu versio.

YangWang U8 kelluu ja kahlaa vedessä renkaitaan potkureina käyttäen

Eikä siinä vielä kaikki: 1 184 heppainen nelimoottorinen YangWang U8 sähköauto pystyy myös kääntymään paikoillaan 360-astetta.

Kiinalaiset sähköautot valtaavat maailmaa, mutta Yhdysvalloissa niitä ei ole nähty

Arvioiden mukaan Kiina tuottaa jo 60 prosenttia kaikista myydyistä sähköautoista tänä vuonna. Pohjois-Amerikassa kadut kuitenkin kumisevat tyhjyyttään kiinalaisista sähköautoista.

DEFA Power: Älykäs ja edullinen sähköauton latausasema

DEFA toi tänä vuonna markkinoille uuden latausaseman kiinteällä latauskaapelilla. Uusia sähköautojen latausasemia julkaistaan ​​koko ajan, eikä valinta ole kuluttajana helppoa. Hinnat ja ominaisuudet vaihtelevat paljon. DEFA...

Tyyliniekan uusimmat