Audin sähköauton lanseerausta joudutaan lykkäämään – syynä toimitusjohtajan pidätys

Kohta kolme vuotta sitten julkisuuteen putkahtaneella VW-konsernin päästöskandaalilla on ollut huimat vaikutukset koko autoteollisuudelle. Erityisesti saksalaiset merkit ovat alkaneet kehittää lähes kilvan uusia täyssähköautoja, jotta alan pioneerina toimineen Teslan etumatka saataisiin kurottua kiinni. VW-konserni haluaa luonnollisesti olla tämän kehityksen eturintamassa, ja myös Audi on panostamassa voimakkaasti sähköautoihin.

Ingolstadtilaiset esittelivät jo ennen päästöskandaalin julkituloa e-tron quattro -nimisen täyssähköisen crossoverin konseptiversion, ja auto on tätä nykyä saatu kehitettyä lähes tuotantovalmiiksi. E-Troniksi nimetty tuotantoversio tuotiin julkisuuden valokeilaan jo maaliskuussa Geneven autonäyttelyn yhteydessä enää kevyesti naamioituna, ja auto piti esitellä koko komeudessaan elokuun lopussa.

30.8. Brysselissä järjestettävän Audi Summitin yhteyteen suunniteltu lanseeraus on nyt jouduttu perumaan, ja Audi kertoo viralliseksi perusteluksi organisatoriset syyt. Totuus on kuitenkin kertaluokkaa nolompi. Peruminen johtuu nimittäin Audin toimitusjohtaja Rupert Stadlerin reilu viikko sitten tapahtuneesta pidätyksestä. Saksan viranomaiset epäilevät häntä VW-konsernin päästöskandaalia koskevaan tutkintaan puuttumisesta.

Bryssel olisi sopinut mainiosti E-Tronin esittelypaikaksi, koska auto myös valmistetaan siellä. Audi aikoo kuitenkin paljastaa uutuutensa myöhemmin tämän vuoden aikana jossakin päin Yhdysvaltoja Automotive News -julkaisun käsiinsä saamien tietojen mukaan. E-Tronista on tehty jo tuhansia ennakkotilauksia, ja esittelyn lykkääntymisen ei pitäisi vaikuttaa myynnin aloitusajankohtaan. Auton luvataan siis edelleen olevan saatavilla Euroopassa vielä tämän vuoden aikana.

Suosittelemme

Lanseerauksen siirtyminen antaa kuitenkin tärkeän etulyöntiaseman sähköautomarkkinoillakin Audin pahimpiin kilpailijoihin lukeutuvalle Mercedes-Benzille. Tähtimerkki tuo nimittäin EQC-nimisen sähkö-crossoverinsa tuotantomallin julkisuuteen jo 4. syyskuuta Tukholmassa järjestettävässä tilaisuudessa. Mersun tarkoista spekseistä ei ole vielä tietoa, mutta Audin E-Tron saa virtansa 95 kilowattitunnin akkupaketista. Autossa on kaksi sähkömoottoria, joista toinen on etu- ja toinen taka-akselilla. Nelivetoisen sähkö-crossoverin kokonaistehoksi kerrotaan noin 430 heppaa, ja toimintasäteen pitäisi olla uuden WLTP-normin mukaan parhaimmillaan 400 kilometriä. E-Tronin jälkeen vuorossa on vielä ainakin kolme sähkö-Audia, eli E-Tron Sportback, E-Tron GT ja kompaktiluokkaan sijoittuva E-Tron-malli.

LähdeCarscoops

Lue lisää