Audin RS-mallit saavat Porschen koneen – tehoa on kuitenkin enemmän

Audin tehomalleista vastaava pääinsinööri Stephan Reil kertoi jo viime syksynä, että tulevissa RS 4:ssä ja RS 5:ssä ei enää nähdä nykymalleista tuttua vapariveekasia, vaan Audi siirtyy hyödyntämään Porschen kehittämää moottoria. Kyseessä on uudesta Panamera 4S:stä tuttu 2,9-litrainen tuplaturbo-V6, joka tuottaa Porschen pellin alla 440 hevosvoiman tehon ja 550 newtonin maksimiväännön.

Tämä on tavallaan paluu juurille, koska 2000-luvun alussa valmistetussa ensimmäisessä RS 4:ssä käytettiin myöskin tuplaturbotettua veekuutosta. Motor1-autosivuston lukija oli nyt paikalla Norjassa, jossa Audi-myyjille kerrottiin enemmän rinkulamerkin tulevista sporttimalleista. Hän onnistui saamaan tietoonsa näiden autojen tarkat teholukemat ja valmistuksen aloitusajankohdat.

Ensimmäinen uutinen on se, että RS 5:stä tulee jatkossa tarjolle myös viisiluukkuinen Sportback kaksiovisen coupén rinnalle. Teho-Audeissa on tähän asti ollut 450 heppaa, ja tästä luvusta pidetään jatkossakin kiinni. Potkua on siis 10 heppaa enemmän kuin Panamerassa, ja maksimivääntöä löytyy peräti 600 newtonin verran. Vääntölukema on kasvanut sen verran edeltäjiin verrattuna, että käytännön suorituskyvyn pitäisi olla kertaluokkaa paremmalla tasolla.

Audi Sportin luomusten luvataan pinkaisevan näillä voimavaroilla alle neljässä sekunnissa nollasta sataan, ja huippunopeus on rajoitettu saksalaismerkkien tyyliin 250 km/h:n lukemaan. Huiput voi kuitenkin nostaa 280 km/h:n vauhtiin lisähintaan tarjottavan dynamiikkapaketin myötä. RS5 Coupé on kuulemma jo täysin tuotantovalmis, ja linjat käynnistyvät kesäkuussa. Se saatetaan siis nähdä jo maaliskuussa koristamassa Audin osastoa Geneven autonäyttelyssä.

- Mainos -




Farkkukorinen RS 4 Avant on sen sijaan vielä tuotekehityksen loppumetreillä, ja sen tuotanto alkaa joulukuussa. RS 4:n todennäköisin esittelyajankohta on siis syyskuinen Frankfurtin autonäyttely. RS 5 Sportbackin tuotannon aloitusajankohta ei ole sen sijaan vielä selvillä, mutta se seuraa varmasti pian sisarmalliensa perässä.

Uusimmat

Tämä on ikämiesten aito ylellisyysvaunu: 1980 Lincoln Continental Mark VI

Priimakuntoinen Lincoln Continental on luksusta neljän vuosikymmenen takaa. Lähes ajamattomalla yksilöllä on vuosistaan huolimatta melkoisen mojova hintalappu tuulilasissa. Vuosimallin 1980...

Myynnissä kaunis pieni Bemari tyyliin sopivalla peräkärryllä

Jos juttumme julkaistaisiinkin ”Jokanainen.fi”-sivustolla voisi otsikko olla juuri nähdyn kaltainen. Lienee kuitenkin rehellistä sanoa, että myös miehen silmään BMW...

Tesla kutsuu 15 000 Model X –mallia tarkastukseen ohjaustehostinongelmien takia

Tesla takaisinkutsuu vuosimallin 2016 Model X –autojaan, jotka ovat valmistuneet ennen kyseisen vuoden lokakuun puoltaväliä. Valmistajan huoli koskee ohjaustehostimen...

Volvo XC40 Recharge täyssähköauton ensimaistiaiset

Vuosi 2020 on täynnä kiinnostavia sähköautojulkistuksia. Volvon ensimmäinen täyssähköauto Volvo XC40 Recharge esiteltiin virallisesti suomalaisille 10.2.2020 ja olimme tietysti...

Kaikkien aikojen hurjin V8-Citroen: 10-tonnin painoinen Michelin DS ”Tuhatjalka”!

Michelin kehitti 70-luvulla melkoisen erikoisen liikkuvan rengastesterin, jonka tarjoituksena oli testata raskaan kaluston renkaita suurissa nopeuksissa. Vuonna 1972 ranskalaisella rengasvalmistaja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Klassikkoja ja tuoreita suosikkeja – talvijalkineet moneen tyyliin ja makuun

Tämä talvi on ollut sään puolesta ailahtelevainen. Lumen sijaa taivaalta on tullut useammin vettä....

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...