Audin RS-mallit saavat lisää tehoa ja hybriditekniikkaa – nähdäänkö pian jo 700-heppainen perhefarkku?

Audin RS-divisioonan tarjonnan tämänhetkistä huippua edustavat A6 Avantin pohjalta kehitetty RS 6 ja A7:ään perustuva RS 7. Ne molemmat jakavat saman tekniikkapaketin, joka koostuu tuplaturbotetusta nelilitraisesta veekasista ja firman tavaramerkiksi nousseesta quattro-nelivedosta. Autojen huipputeho on 560 hevosvoimaa, ja maksimivääntö kirjataan tasan 700 newtonin lukemaan. Lisä ei ole kuitenkaan koskaan pahitteeksi, ja niinpä Audi on tarjonnut näistä RS-malleista myös 605-heppaisia Performance-versioita.

Automaailman tavallisen uudistumistahdin mukaisesti seuraajien kehitystyö on jo pitkällä, ja uusi RS 7 on ehditty bongata salavalokuvaajienkin linsseihin. Autojen tekniikasta ei ole saatu vielä varmoja tietoja, mutta kaiken todennäköisyyden perusteella ne jatkavat tuplaturbokasin voimin. Audin muotoilujohtajana toimiva Marc Lichte suostui nyt vahvistamaan, että ainakin RS 7:ää tarjotaan jatkossa kahdella eri viritysasteella.

Brittiläinen Evo-lehti tietää puolestaan kertoa, että uuden RS 7:n ”perusmalli” esiteltäisiin jo ensi vuoden lopulla. Autossa käytetään jatkossakin nelilitraista tuplaturboveekasia, joka ei ole kuitenkaan sama kone kuin nykymallien pellin alla. RS-Audeissa siirrytään nimittäin hyödyntämään vastaavankokoista modernimpaa moottoria, joka on tuttu mm. Porsche Panamera Turbon nokalta. Muotoilujohtaja Lichte paljasti, että siitä irtoaa noin 650 heppaa ja peräti 812 newtonin vääntö.

Pannun voima välitetään todennäköisesti kahdeksanvaihteisen automaatin kautta kaikille neljälle pyörälle. RS 7:n pitäisi kiihtyä näillä voimavaroilla alle 3,5 sekunnissa nollasta sataan, ja huippunopeus on noin 305 km/h. Myöhemmin tuleva tehokkaampi RS 7 hyödyntää puolestaan sähkömoottoria bensakoneen parina. Se on siis pistokehybridi, jonka komponentit lainataan pääosin Porsche Panameran Turbo S E-hybrid -huippuversiosta. Tekniikkaa kuitenkin hienosäädetään rinkulamerkin tarpeiden mukaan.

Evo-lehden mukaan hybridin bensakoneen huipputeho lasketaan noin 550 hevosvoiman lukemaan, mutta sähkömoottorista saadaan 150 lisäpollea. Kokonaisteho olisi siis komeat 700 heppaa, jolloin Audi Sport nappaisi itselleen neliovisten saksalaisautojen tehovaltikan Mercedes-AMG:ltä ja BMW M:ltä. Tämä tarkoittaisi todennäköisesti myös samantehoista RS 6 -farmaria, jos RS 6:n ja RS 7:n tekniikka on jatkossakin identtinen.

LähdeCarscoops

Lue lisää