Audi tunnetaan parhaiten bisnesmiesten suosimana premium-merkkinä, mutta myös urheiluautoilla on oma sijansa ingolstadtilaisten mallistossa. Lamborghinin V10-koneisten keskimoottorisporttien kanssa perusrakenteensa jakava R8 on ollut markkinoilla jo kohta kymmenen vuoden ajan, ja auton toinen sukupolvi esiteltiin vuosi sitten. Uutta R8:aa on saanut tähän asti vain V10-koneella varustettuna umpikattoisena coupéna, mutta tähän tulee nyt muutos.
Tuoreesta R8:sta esitellään nimittäin lähiaikoina myös avomallinen Spyder, jollainen oli tarjolla auton edeltäjästäkin. Kaksipaikkaisesta avosta on nähty jo useita salavalokuvia, ja niistä on käynyt ilmi, että peruslinjat eivät juuri muutu edeltäjään verrattuna. Nyt auto onnistuttiin bongaamaan täysin naamioimattomana huoltoaseman pihalla Etelä-Espanjan Granadassa, jossa uudesta R8 Spyderista oltiin ilmeisesti ottamassa mainoskuvia.
Onnekkaan amatöörikuvaajan linssiin eksynyt auto on keltainen V10 Spyder mustalla rättikatolla ja samanvärisillä vanteilla varustettuna. Auton muotoilussa ei ole juuri mitään yllätyksiä, vaan lähes kaikki linjat ovat tuttuja joko vastaavasta umpimallista tai Spyderin edeltäjästä. Uuteen avoversioon on saatu sentään ujutettua pari uutta piirrettä, joista toinen on takavalojen välissä oleva musta ilmanpoistoritilä. Rehellisyyden nimissä on sanottava, että se ei oikein sovi yhteen takavalojen muotojen kanssa. Lisäksi avon kyljissä on nyt esimerkiksi hiilikuituisina saatavat kontrastipalat, jotka nähtiin R8:n ensimmäisen sukupolven osalta ainoastaan coupéssa.
Uutta R8 Spyderia saa aluksi pelkästään vapari-V10:llä, mutta tuplaturbo-V6 täydentää valikoimaa myöhemmin alaspäin. Tällöin auto kilpailee suorituskyvyltään mm. TT RS:n kanssa, joka nähtiin myöskin ilman minkäänlaista naamiointiteippiä saman espanjalaisen huoltoaseman pihalla. TT:n huippumalli esitellään todennäköisesti ensi kuun aikana, ja myyntiin se saadaan kesän kuluessa. Autoa vauhdittaa jo edeltäjämallista ja RS 3:sta tuttu turboviitonen, joka tuottaa uudessa TT RS:ssä noin 380 heppaa. Espanjassa bongattiin punainen coupé-versio, mutta tarjolle tulee myös vastaava roadster-malli.
Suosittelemme
Uusi TT RS on kuin hieman hillitympi versio Audin taannoisesta TT clubsport quattro -konseptiautosta. Maski quattro-teksteineen vaikuttaa varsin kolmiulotteiselta, ja etu- sekä takahelmassa on RS-malleille tyypilliset alumiinitehosteet. Perästä auton erottaa kahdesta isosta putkenpäästä, ja TT RS saa myös kunnian olla ensimmäinen tuotanto-Audi, jossa nähdään innovatiiviset OLED-takavalot. Jäämme odottelemaan, milloin Audin uutuuskaksikko julkistetaan virallisesti, mutta salaisuuden verho on raotettu hyvin pitkälle jo nyt.