Audin harjoittelijat tekivät vanhasta NSU Prinzistä sähköauton Neckarsulmin tehtaan 150-vuotisjuhlien kunniaksi

NSU:lta aikoinaan Audille fuusioiden myötä päätynyt Neckarsulmin tehdas Saksassa täyttää 150 vuotta. Juhlan kunniaksi rinkulamerkin harjoittelijat muunsivat vanhan NSU Prinzin sähköautoksi Audin modernien mallien hengessä.

Tällä hetkellä Neckarsulmissa valmistetaan Audi A6:ia ja A8:ia, mutta NSU:n aikoina siellä tehtiin polkupyöriä, moottoripyöriä ja autoja. Yhdessä historiansa vaiheessa Neckarsulmissa päämajaansa pitänyt NSU oli jopa maailman suurin moottoripyörävalmistaja, ja loppuvuosinaan NSU ehti vielä tuoda markkinoille wankelmoottorisia henkilöautoja. Merkin Ro 80 viitoitti myös ajattomalla muotoilullaan tietä Audin tuleville malleille.

Kuva: Audi

Vuonna 1969 NSU päätyi Volkswagenille, joka sulautti Neckarsulmin merkin Auto Unioniin ja toi Audi-brändin takaisin markkinoille. NSU:lle tämä merkitsi lopun alkua, ja merkin myynti päättyi 1970-luvun kuluessa. 1960-ja 1970-luvuilla NSU:n valikoimaan kuului muiden mallien ohella Prinz 4 -nimeä totellut pieni kaksiovinen sedan, jota ”vauhditti” takamoottoriksi sijoitettu 598-kuutiosenttinen ilmajäähdytteinen kaksipytty. Siitä irtosi uutena noin 30 hevosvoimaa.

Audi valitsi Neckarsulmin tehtaan 150-vuotissynttäreiden juhlakaluksi vuoden 1971 Prinz 4L:n, joka päätetiin modernisoida restomod-tyyliin ja varustaa samalla sähkömoottorilla monen uuden automallin tavoin. Tehtävä annettiin 12 harjoittelijan toteutettavaksi, ja lopputulos on ainakin näyttävä. Museoautojen ystävien kahvit saattavat kylläkin mennä väärään kurkkuun harjoittelijoiden luomusta katsellessa.

Kuva: Audi

Alkuperäisestä Prinzistä ei ole nimittäin enää juuri muuta jäljellä kuin peruskorikehikko. Kaksipyttyinen takamoottori on korvattu vuoden 2020 Audi e-tronista lainatulla sähkömoottorilla, joka tuottaa 240 hevosvoimaa. Nokkapellin alla piilevän bensatankin paikalle on puolestaan sovitettu Audi Q7 TFSI e quattro -pistokehybridistä lainattu akkupaketti, ja alkuperäinen lattia on korvattu Audi A1:n modifioidulla pohjalevyllä. Sen mukana tulivat myös jarrut ja akselit. Alkuperäistä koriakin on levitetty tuntuvasti, ja takapäässä komeileva iso kattospoileri on pultattu suoraan kiinni turvakaariin. Tämän myötä se menee takalasin läpi.

Kuva: Audi

Projektin nimeksi annettiin EP4, joka tulee sanoista ”Electric Prinz 4”. Auton ulkokuorta koristaa Audin RS-malleista tuttu Suzuka Grey -helmiäisvalkoinen, joka saa kontrastia Brilliant Black – sekä Signal Yellow -värisistä tehosteista. Sisätilat on puolestaan riisuttu lähes kisahenkisiksi. Mittareiden virkaa hoitaa digitaalinäyttö, ja kuski sekä etumatkustaja pysyvät tukevasti paikoillaan Recaron Podium-kuppipenkeissä. Turvallisuutta kohentavat puolestaan kattospoileriin kiinnitetyt turvakaaret, jotka on myöskin maalattu Signal Yellow -keltaisella.

Kuva: Audi

Lue lisää