Audin edullisin sähköauto on kohta täällä – Q4 e-tron tarjoaa lisättyä todellisuutta ja väljät tilat

Audin ensimmäinen täyssähköauto e-tron on ollut markkinoilla jo muutaman vuoden. Pian se saa seuraa pykälää pienemmästä ja edullisemmasta Q4 e-tronista, joka on tehty pelkästään sähköautoja varten kehitetylle perusrakenteelle.

Uutuutta ei ole vielä esitelty virallisesti, mutta Ingolstadtin rinkulamerkki julkaisi jo nyt tiiserikuvia sähköautostaan markkinointihenkisen teippikuvion peittämänä. Isomman e-tronin pohjana käytetty polttomoottoriautojen perusrakenne näkyy ja tuntuu auton vähemmän fiksussa tilankäytössä, mutta Q4 e-tronin kohdalla kaikki on toisin. Auto on nimittäin rakennettu VW-konsernin pelkästään sähköautoja varten suunnitteleman MEB-perusrakenteen varaan esimerkiksi VW ID.3:n ja ID.4:n tavoin.

Vajaan 4,6 metrin mittainen Q4 e-tron sijoittuu pituutensa osalta kompaktiluokan katumaasturien isompaan päähän, mutta 2,76 metrin akselivälin ja tilaa säästävän sähkötekniikan pitäisi tehdä sisätiloista vähintään jo perinteisiä keskikokoisia SUV:eja vastaavat. Takaluukun volyymiksi kerrotaan 520 litraa, ja takapenkin selkänojat kaatamalla ruuman volyymi on parhaimmillaan 1490 litraa. Lisäksi matkustamossa on erilaisia säilytyslokeroita yhteensä 24,8 litran verran hansikaslokero mukaan luettuna.

Ulkonäöltään myös Q4 e-tron noudattaa Audin muista katumaastureista tuttua tyyliä, minkä pitäisi vedota konservatiivisempiinkin asiakkaisiin. Lyhyt nokka ja pitkälle eteen viety tuulilasi kertovat kuitenkin pohjana käytetystä sähköautojen MEB-perusrakenteesta. Sisätiloista löytyy puolestaan Audin Virtual Cockpit -mittaristo 10,1-tuumaisen MMI-keskinäytön tai lisävarusteena tarjottavan 11,6-tuumaisen ruudun kaverina. Se on isompi kuin missään muussa nyky-Audissa, ja myös Hei Audi -komentoa totteleva puheohjaus sekä lisättyä todellisuutta hyödyntävä tuulilasin heijastusnäyttö kuuluvat varustepuolen uutuuksiin.

Suosittelemme


Tuulilasiin heijastettavat nuolet sekä muut ajo-opasteet näyttävät leijuvan noin 10 metriä kuljettajasta eteenpäin, ja poikittain näkymä kattaa noin 180 sentin alueen. Sen alareunassa näytettävät liikennemerkit, ajoavustinten sekä navigoinnin symbolit ja ajonopeus vaikuttavat puolestaan leijuvan kolmen metrin päässä kuskista. Verhoilumateriaaliksi on tarjolla ainakin perinteistä nahkaa, keinonahkaa tai S Line -paketin kanssa tulevaa nappanahkaa. Keinonahan parina käytetään Dinamica-nimistä ainetta, joka näyttää mokkanahalta mutta on todellisuudessa tehty 45-prosenttisesti kierrätysmateriaaleista.

Tekniikan osalta Audi ei kerro vielä mitään, mutta Volkswagenin kanssa yhteinen sähköautojen perusrakenne tarkoittaa pelkkää takavetoa hinnat alkaen -malleihin, jos sellaisia ylipäätään tarjotaan. Audin quattro-perinteiden kannalta loogisempi vaihtoehto olisi kahdella sähkömoottorilla varustettu versio, jolloin Q4 e-tron raapisi joka nurkasta. Tämä ja loputkin yksityiskohdat niin tekniikan kuin muotoilunkin osalta selviävät viimeistään huhtikuussa, jolloin auto esitellään.

Lue lisää