Audi veti ässän hihasta – uutta S6:ta ja S7:ää saa vain dieselinä Euroopan markkinoilla

Viimeisin Audi A6 tuli markkinoille kohta vuosi sitten, ja S6-sporttimallin naamioituja prototyyppejäkin on testattu jo pitkään. Mekin bongasimme tällaisen testiproton viime keväänä Espanjassa, ja nyt auto tuotiin vihdoinkin julkisuuden valokeilaan. Edellistä S6:ta vauhditti vielä tupla-ahdettu bensakasi, ja sitä edellisen sukupolven pellin alla kirkui Lamborghini-sukuinen vapari-V10, mutta nyt Audi on päättänyt järkeistää voimanlähdettä oikein kunnolla.

Samalla kertaa esiteltyjen S6:n ja S7:n pellin alle saa nimittäin Euroopassa ainoastaan kolmelitraisen V6 TDI:n, joka tuottaa tasan 349 hevosvoiman huipputehon ja 700 newtonmetrin maksimiväännön. Voima välitetään kahdeksanvaihteisen automaatin kautta luonnollisesti kaikille neljälle pyörälle, ja meno on dieseliksi varsin ripeää. Sedan-korinen S6 pinkaisee nimittäin tasan viidessä sekunnissa nollasta sataan, kun taas Avant-farmariversiolla ja S7 Sportbackilla kestää samassa suorituksessa 0,1 sekuntia pidempään. Kaikkien huippunopeus on rajoitettu sähköisesti 250 km/h:n lukemaan.





Myös kulutus on kunnossa suorituskykyyn nähden, koska uusien sportti-Audien pitäisi viedä 6,2-6,5 litraa satasella, ja hiilidioksidipäästöt kilometriä kohden ovat 164-171 grammaa korimallista ja rengastuksesta riippuen. Diesel on varmasti hyvä valinta pitkän siivun taittamiseen nopeasti, mutta Audin päätös tarjota vain TDI:tä vanhalla mantereella ihmetyttää silti nykyisessä asenneilmastossa. Muilla markkinoilla, kuten Aasiassa, Lähi-idässä sekä USA:ssa uutta S6:ta ja S7:ää vauhdittaa sen sijaan RS 5:stä lainattu 2,9-litrainen bensa-V6, joka saa lisäpuhtia kahdesta turbosta. Siitä irtoaa 450 heppaa ja 600 newtonia, mutta suoritusarvoja ei ole vielä kerrottu.

Audin uutuuksissa on muutakin urheilullista voimanlähteiden lisäksi. Ohjaustehostin on säädetty S-mallien ehdoilla, ja alustakin on perusversioita sporttisempi sekä 10 millin verran matalampi. Jarrulevyt ovat puolestaan edessä 400-milliset ja takana 350-milliset, ja molemmissa päissä luotetaan kuusimäntäisiin satuloihin. Tarjolla on myös hiilikuitukeraamiset jarrut, jotka tuovat mukanaan isommat takalevyt ja 9 kilon painonsäästön. Ketteryyttä ja suurempien nopeuksien ajovakautta voi puolestaan kohentaa lisävarustelistalta löytyvällä nelipyöräohjauksella, joka kääntää takapyöriä korkeintaan viiden asteen verran.

S6:een ja S7:ään saa lisäksi ensimmäistä kertaa mukautuvan ilmajousituksen, jossa on kolme eri moodia. Sen luvataan tarjoavan perusjousitusta paremman mukavuuden. Ulkoa S6:n erottaa mm. alumiinipintaa jäljittelevästä etusplitteristä sekä neljää putkenpäätä reunustavasta takapuskurin diffuusorista, kun taas S7:ssä on hieman suuremmat ilmanottoaukot etupuskurissa. S-mallien tunnuspiirteisiin lukeutuvat myös uusiksi laitettu maski, alumiinipintaiset peilinkotelot ja vakiona olevat 20-tuumaiset pyörät, mutta muuten tyyli on hyvin lähellä maanläheisempiä S Line -versiota.

Sisällä on puolestaan alcantaralla verhoillut sporttipenkit, mutta Valcona-nahkaakin saa lisähintaan. Muita sporttiherkkuja ovat mm. harjatut alumiinikoristeet, S-teemainen digitaalimittaristo, alumiinipolkimet, valaistut kynnyslistat S:n logolla ja kontrastiväriset tehosteompeleet. Kabiinia voi höystää vielä lisävarustelistalta löytyvällä alareunastaan litistetyllä ratilla, puukoristeilla sekä tuuletuksella ja hierontatoiminnolla varustetuilla etupenkeillä. Audin uutuudet tulevat Euroopassa myyntiin kesällä, mutta Suomen hinnoista ei ole vielä tietoa.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden...

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Voimanpuute ei vaivaa tätä Audia – uudessa ABT RS7-R:ssä on 740 heppaa ja 920 newtonin vääntö

Audi esitteli uusimman sukupolven RS 6:n ja RS 7:n viime syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ne ovat ehtineet jo tuning-pajojen kynsiinkin,...

Automerkkien historia: AMC – Taistelija kolmen suuren varjossa

Amerikan Yhdysvalloissa oli aikanaan kolme suurta autonvalmistajaa: General Motors (GM), Ford ja Chrysler. Näiden jälkeen tuli pienempi American Motors...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...