MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Audi veti ässän hihasta – uusi S8 jatkaa tupla-ahdetun bensakasin voimin

Audi A8:n nykysukupolvi esiteltiin toissasyksynä Frankfurtin autonäyttelyssä. Urheilullisten luksusautojen asiakkaat ovat siitä lähtien odottaneet S8-sporttiversion uutta tulkintaa, jonka lähes naamioimattomia testiprotoja on bongattu jo pitkään salavalokuvaajien linsseille. Nyt Audi toi auton vihdoinkin julkisuuteen, ja perinnetietoiset voivat huokaista helpotuksesta. Audin kaikki muut S-mallit ovat nimittäin muuttuneet viime aikoina pelkästään dieseleiksi Euroopan markkinoilla, mutta S8 jatkaa tuplaturbotetun bensaveekasin voimin.

Nelilitrainen pata tuottaa 571 hevosvoimaa ja 800 newtonmetrin maksimiväännön. Polttomoottoria täydentää mieto hybridijärjestelmä, joka koostuu 48 voltin starttigeneraattorista ja litiumioniakusta. Tekniikkapaketin pitäisi mahdollistaa rullaus sammutetulla moottorilla, tavallista laajemmin toimiva sammutusautomatiikka ja moottorin nopea käynnistyminen uudelleen. Näillä keinoilla luvataan 0,8 litran bensansäästö satasella, ja sylinterien lepuutustoiminto auttaa vielä asiaa.

Alustapuolella luotetaan puolestaan aktiiviseen ilmajousitukseen, joka osaa varautua kamerateknologian avulla tienpinnan epätasaisuuksiin. Teknologia osaa rajoittaa myös kallistelua sekä auton nyökkimistä kiihdytyksissä ja jarrutuksissa pyöräkohtaisesti. Dynamic-moodissa ajettavuus muuttuu lievästi yliohjaavaksi, kun taas Comfort + -asennossa sivuttaiskiihtyvyyden vaikutus matkustajiin yritetään minimoida ja kori nousee korkeammalle kyytiin nousemisen helpottamiseksi. Herkkuihin lukeutuvat myös nelipyöräohjaus sekä vääntöä taka-akselin eri pyörien välillä jakava sporttitasauspyörästö, ja luonnollisesti quattro-nelivetokin on vakiona.

Maksimaalista hidastuvuutta tavoiteltaessa lisävarustelistalta voi ruksia kymmenmäntäisillä satuloilla varustetut hiilikuitukeraamiset jarrut. Tällöin etulevyt ovat 420-milliset, kun taas takajarrulevyjen halkaisija on 370 millimetriä. S8:aan saa myös Audin ajoavustintarjonnan koko tämänhetkisen arsenaalin. Täyteen ladatussa S8:ssa on peräti viisi tutkaa, 12 ultraäänisensoria, kuusi kameraa ja yksi laserskanneri, jotka mahdollistavat osittain autonomisen ajamisen.

Suosittelemme


Ulkoisesti uutuus jatkaa Audin S-mallien hillityn sporttista linjaa. Etupuskurista ja sivuhelmoista löytyy perus-A8:eja urheilullisempia yksityiskohtia, ja peilinkotelot ovat tuttuun tapaan alumiiniset. Myös takapuskurin alta pilkottavat neljä putkenpäätä kuuluvat S-perinteisiin, kun taas vanteiksi saa parhaimmillaan 21-tuumaiset kiekot. Sisustaakin on höystetty sporttisilla yksityiskohdilla, kuten 3D-vaikutelman luovilla hiilikuitukoristeilla.

Euroopassa S8:aa myydään lyhytakselivälisenä versiona, kun taas Kiinassa, Kanadassa, Etelä-Koreassa ja USA:ssa tarjolla on vain 13 senttiä pidempi pitkä malli. Uutuuden hintoja ei ole vielä julkaistu, mutta kohentunut varustelu tarkoittanee myös jonkin verran edeltäjää korkeampia taksoja.

Lue lisää