Audi veti ässän hihasta – uusi S8 jatkaa tupla-ahdetun bensakasin voimin

Audi A8:n nykysukupolvi esiteltiin toissasyksynä Frankfurtin autonäyttelyssä. Urheilullisten luksusautojen asiakkaat ovat siitä lähtien odottaneet S8-sporttiversion uutta tulkintaa, jonka lähes naamioimattomia testiprotoja on bongattu jo pitkään salavalokuvaajien linsseille. Nyt Audi toi auton vihdoinkin julkisuuteen, ja perinnetietoiset voivat huokaista helpotuksesta. Audin kaikki muut S-mallit ovat nimittäin muuttuneet viime aikoina pelkästään dieseleiksi Euroopan markkinoilla, mutta S8 jatkaa tuplaturbotetun bensaveekasin voimin.

Nelilitrainen pata tuottaa 571 hevosvoimaa ja 800 newtonmetrin maksimiväännön. Polttomoottoria täydentää mieto hybridijärjestelmä, joka koostuu 48 voltin starttigeneraattorista ja litiumioniakusta. Tekniikkapaketin pitäisi mahdollistaa rullaus sammutetulla moottorilla, tavallista laajemmin toimiva sammutusautomatiikka ja moottorin nopea käynnistyminen uudelleen. Näillä keinoilla luvataan 0,8 litran bensansäästö satasella, ja sylinterien lepuutustoiminto auttaa vielä asiaa.





Alustapuolella luotetaan puolestaan aktiiviseen ilmajousitukseen, joka osaa varautua kamerateknologian avulla tienpinnan epätasaisuuksiin. Teknologia osaa rajoittaa myös kallistelua sekä auton nyökkimistä kiihdytyksissä ja jarrutuksissa pyöräkohtaisesti. Dynamic-moodissa ajettavuus muuttuu lievästi yliohjaavaksi, kun taas Comfort + -asennossa sivuttaiskiihtyvyyden vaikutus matkustajiin yritetään minimoida ja kori nousee korkeammalle kyytiin nousemisen helpottamiseksi. Herkkuihin lukeutuvat myös nelipyöräohjaus sekä vääntöä taka-akselin eri pyörien välillä jakava sporttitasauspyörästö, ja luonnollisesti quattro-nelivetokin on vakiona.

Maksimaalista hidastuvuutta tavoiteltaessa lisävarustelistalta voi ruksia kymmenmäntäisillä satuloilla varustetut hiilikuitukeraamiset jarrut. Tällöin etulevyt ovat 420-milliset, kun taas takajarrulevyjen halkaisija on 370 millimetriä. S8:aan saa myös Audin ajoavustintarjonnan koko tämänhetkisen arsenaalin. Täyteen ladatussa S8:ssa on peräti viisi tutkaa, 12 ultraäänisensoria, kuusi kameraa ja yksi laserskanneri, jotka mahdollistavat osittain autonomisen ajamisen.

Ulkoisesti uutuus jatkaa Audin S-mallien hillityn sporttista linjaa. Etupuskurista ja sivuhelmoista löytyy perus-A8:eja urheilullisempia yksityiskohtia, ja peilinkotelot ovat tuttuun tapaan alumiiniset. Myös takapuskurin alta pilkottavat neljä putkenpäätä kuuluvat S-perinteisiin, kun taas vanteiksi saa parhaimmillaan 21-tuumaiset kiekot. Sisustaakin on höystetty sporttisilla yksityiskohdilla, kuten 3D-vaikutelman luovilla hiilikuitukoristeilla.

Euroopassa S8:aa myydään lyhytakselivälisenä versiona, kun taas Kiinassa, Kanadassa, Etelä-Koreassa ja USA:ssa tarjolla on vain 13 senttiä pidempi pitkä malli. Uutuuden hintoja ei ole vielä julkaistu, mutta kohentunut varustelu tarkoittanee myös jonkin verran edeltäjää korkeampia taksoja.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Euroopan halvin sähköauto tulee ensi vuonna – asialla on Renaultin budjettimerkki Dacia

Renaultin halpisbrändi Dacia on tunnettu konstailemattomista perusautoistaan, joissa käytetään ranskalaismerkin malleissa koeteltua perinnetekniikkaa. Nyt Dacia lähtee kuitenkin aivan uusille...

Automerkkien historia: DMC – Tarina kuin Hollywoodin elokuvasta

DeLoreanin tarina muistuttaa käsikirjoitettua fiktiota, jossa autoille sydämensä antaneen miehen unelma omasta yrityksestä johtaa romahdukseen, huumekauppasyytöksiin ja lopulta juhlittuun...

Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden...

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...