Audi esitteli syksyllä Frankfurtin autonäyttelyssä e-tron quattro -nimisen konseptin, jolla annettiin esimakua isosta sähkö-SUV:sta. Ajankohta ei olisi voinut olla juuri parempi, koska VW-konsernia ravistellut päästöskandaali tuli julkisuuteen muutama päivä näyttelyn avajaisten jälkeen. Jo syksyllä huhuttiin, että Teslan haastajaksi asemoitu auto ei jäisi pelkäksi tutkielmaksi, joka näkyy artikkelikuvissa.
Audi vahvisti nyt, että sähkökatumaasturi saadaan tuotantoon kahden vuoden päästä, ja valmistuspaikkana toimii merkin Brysselin tehdas. Tämä tarkoittaa melkoisia logistisia muutoksia Audille. Belgiassa tehdään nyt A1-pikkuautoa, eli sen tuotanto täytyy siirtää jonnekin muualle. A1:tä valmistetaankin tulevaisuudessa Espanjan Martorellissa, ja siellä nyt tehtävän Q3:n kokoonpanolinjasto siirretään puolestaan Unkarin Győriin.
Audi valmistaa Brysselissä myös uuden sähkö-SUV:n akustot, ja auton tuotannon pitäisi käynnistyä jo vuonna 2018. Merkki ei ole vielä vahvistanut sähkökatumaasturin lopullista nimeä, mutta Q6 on varsin hyvä arvaus. Auto sijoittuu nimittäin kooltaan Q5:n ja Q7:n väliin. Sen on tarkoitus haastaa esimerkiksi upouusi Tesla Model X, mutta monelta muultakin autonvalmistajalta on tulossa vastaavia sähkömalleja.
Teslan nykyinen etumatka perustuu mm. merkin sähköautojen pitkään toimintasäteeseen. Muut valmistajat kirivät kuitenkin kovasti, ja niinpä Audin uudella sähkökatumaasturillakin pitäisi optimiolosuhteissa päästä yli 500 kilometrin matka ilman välilatauksia. Myös latausten nopeuteen panostetaan, mutta Audi ei ole kertonut vielä tarkkoja latausaikoja. Konseptiauton akkujen mainostettiin täyttyvän noin 50 minuutissa, joten se antaa osviittaa asiasta. Tuotantomallissa on konseptin tavoin kolme sähkömoottoria, ja kokonaistehon pitäisi olla 500 hevosvoiman luokkaa.
Uusi sähkö-SUV tulee myyntiin vuonna 2018, mutta auto saatetaan paljastaa suurelle yleisölle jo ensi vuoden lopulla. Koska Audi panostaa päästöskandaalin jälkimainingeissa voimakkaasti sähköautoihin, useiden muiden mallien lanseerausta lykätään. Tämä koskee pienempää Q4-crossoveria sekä suunnitteilla olleita TT Sportbackia ja TT:n katumaasturiversiota.