Audi TT:n taru päättyi – yli 25 vuoden aikana ehdittiin valmistaa reilut 660 000 autoa

Syksyllä 1995 Frankfurtin autonäyttelyssä esitelty Audi TT:n konseptiversio sai niin innostuneen vastaanoton, että radikaalisti muotoiltu coupé otettiin tuotantoon lähes sellaisenaan kolmisen vuotta myöhemmin. Nyt TT:n taru päättyi ainakin toistaiseksi neljännesvuosisadan ja tarkalleen 662 762 valmistetun yksilön jälkeen.

Ensimmäinen coupé-korinen TT putkahti ulos Unkarissa sijaitsevan Györin tehtaan linjoilta 18.2.1998, ja avokattoisen roadsterin tuotanto käynnistyi seuraavana vuonna. Vaikka TT tehtiin samalle pohjalevylle kuin Audi A3 ja sisarmalli VW Golf, kompaktin sportin tyyli oli aivan omanlaisensa. Retrofuturistista ulkokuorta täydensi korkealuokkaisilla materiaaleilla varustettu sisusta, johon sai myös ”baseball”-tikkauksilla höystetyt ruskeat nahkapenkit.

Kuva: Audi

Ensimmäisen sukupolven TT:tä tarjottiin sekä etu- että nelivetoisena, ja loppuvuosina 1,8-litraisella turbonelosella ryyditettyjen mallien rinnalla myytiin myös 3,2-litraisella VR6:lla varustettua huippuversiota. Vuonna 2006 oli TT:n toisen sukupolven vuoro. Ikoniset linjat pysyivät tunnistettavina, vaikka auton mitat kasvoivat jonkin verran ja keulalle tuli Audin iso single frame -maski. Toisen sukupolven aikana TT-tarjontaan liittyi viisimukisella turbokoneella vauhditettu RS, jonka soundit toivat mieleen Hannu Mikkolan ja kumppanien parhaat päivät ralli-quattron ratissa.

Viimeiseksi jäänyt TT-sukupolvi näki puolestaan päivänvalon vuonna 2014. Perusrakenteena palveli monista muistakin VW-konsernin kompaktimalleista tuttu MQB, ja korin linjat muuttuivat paljon aiempaa terävämmiksi. TT:n korimalleina ovat palvelleet kaikkien kolmen sukupolven ajan 2+2-paikkainen coupé ja kaksipaikkainen roadster, mutta Audi on leikitellyt ainakin ajatuksen tasolla muillakin korimalleilla. Vuonna 2014 julkisuuteen tuotiin yksittäiskappaleiksi jääneet neliovinen coupé sekä maastohenkinen versio.

Kuva: Audi

Györin tehtaan linjoilta valmistunut vihoviimeinen TT on metalliharmaa TTS kaksilitraisella turbonelosella ja Audin tavaramerkkeihin kuuluvalla quattro-nelivedolla. Kukitetun juhlakalun viereltä voi bongata merkkipaaluja TT:n historian varrelta, kuten vuoden 1995 alkuperäisen konseptiauton ja roadster-tutkielman ”baseball”-sisustalla. Vaikka TT:n taru tuli nyt päätökseensä, Audi on jo vihjaillut että auto voisi jossakin vaiheessa tehdä paluun mallistoon. Silloin voimanlähteenä palvelisi kuitenkin sähkömoottori.

Kuva: Audi
Kuva: Audi

Lue lisää