Audi TT:n taru päättyi – yli 25 vuoden aikana ehdittiin valmistaa reilut 660 000 autoa

Syksyllä 1995 Frankfurtin autonäyttelyssä esitelty Audi TT:n konseptiversio sai niin innostuneen vastaanoton, että radikaalisti muotoiltu coupé otettiin tuotantoon lähes sellaisenaan kolmisen vuotta myöhemmin. Nyt TT:n taru päättyi ainakin toistaiseksi neljännesvuosisadan ja tarkalleen 662 762 valmistetun yksilön jälkeen.

Ensimmäinen coupé-korinen TT putkahti ulos Unkarissa sijaitsevan Györin tehtaan linjoilta 18.2.1998, ja avokattoisen roadsterin tuotanto käynnistyi seuraavana vuonna. Vaikka TT tehtiin samalle pohjalevylle kuin Audi A3 ja sisarmalli VW Golf, kompaktin sportin tyyli oli aivan omanlaisensa. Retrofuturistista ulkokuorta täydensi korkealuokkaisilla materiaaleilla varustettu sisusta, johon sai myös ”baseball”-tikkauksilla höystetyt ruskeat nahkapenkit.

Kuva: Audi

Ensimmäisen sukupolven TT:tä tarjottiin sekä etu- että nelivetoisena, ja loppuvuosina 1,8-litraisella turbonelosella ryyditettyjen mallien rinnalla myytiin myös 3,2-litraisella VR6:lla varustettua huippuversiota. Vuonna 2006 oli TT:n toisen sukupolven vuoro. Ikoniset linjat pysyivät tunnistettavina, vaikka auton mitat kasvoivat jonkin verran ja keulalle tuli Audin iso single frame -maski. Toisen sukupolven aikana TT-tarjontaan liittyi viisimukisella turbokoneella vauhditettu RS, jonka soundit toivat mieleen Hannu Mikkolan ja kumppanien parhaat päivät ralli-quattron ratissa.

Viimeiseksi jäänyt TT-sukupolvi näki puolestaan päivänvalon vuonna 2014. Perusrakenteena palveli monista muistakin VW-konsernin kompaktimalleista tuttu MQB, ja korin linjat muuttuivat paljon aiempaa terävämmiksi. TT:n korimalleina ovat palvelleet kaikkien kolmen sukupolven ajan 2+2-paikkainen coupé ja kaksipaikkainen roadster, mutta Audi on leikitellyt ainakin ajatuksen tasolla muillakin korimalleilla. Vuonna 2014 julkisuuteen tuotiin yksittäiskappaleiksi jääneet neliovinen coupé sekä maastohenkinen versio.

Kuva: Audi

Györin tehtaan linjoilta valmistunut vihoviimeinen TT on metalliharmaa TTS kaksilitraisella turbonelosella ja Audin tavaramerkkeihin kuuluvalla quattro-nelivedolla. Kukitetun juhlakalun viereltä voi bongata merkkipaaluja TT:n historian varrelta, kuten vuoden 1995 alkuperäisen konseptiauton ja roadster-tutkielman ”baseball”-sisustalla. Vaikka TT:n taru tuli nyt päätökseensä, Audi on jo vihjaillut että auto voisi jossakin vaiheessa tehdä paluun mallistoon. Silloin voimanlähteenä palvelisi kuitenkin sähkömoottori.

Kuva: Audi
Kuva: Audi

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Jaguar Land Rover hidastaa sähköautosuunnitelmiaan – hybridit saavat lähivuosina suuremman painoarvon

Moni merkki on ilmoittanut julkisuuteen kunnianhimoisia sähköautotavoitteita, joista kiinni pitäminen voi olla kuitenkin vaikeaa markkinoilla viime aikoina tapahtuneiden muutosten jälkeen. Nyt päivitetyistä suunnitelmistaan kertoi intialaisen Tatan omistama brittiyhtymä Jaguar Land Rover.

Tyyliniekan uusimmat