Audi Sportilla on suuria suunnitelmia – luvassa on täyssähköisiä RS-malleja ja RS 4 -pistokehybridi

Rinkulamerkin urheilumalleista vastaavalla Audi Sportilla on takanaan historiansa kiireisin vuosi. Vuonna 2019 päivänvalon näkivät uusi RS 6 ja RS 7, RS Q3:n toinen sukupolvi sekä auton coupé-kattoinen Sportback-versio, Audin SUV-valikoiman kruunaava RS Q8 sekä RS 4:n ja RS 5:n facelift-mallit. Uudessa RS 6:ssa, RS 7:ssä ja RS Q8:ssa hyödynnetään 48 voltin sähköjärjestelmän mukanaan tuomaa mietoa hybridiratkaisua tupla-ahdetun bensakasin parina, mutta muuten Audin RS-mallit edustavat vielä perinteistä polttomoottoriteknologiaa.

Muutoksen tuulet puhaltavat kuitenkin pian Audi Sportillakin. Uuden johdon alaisuudessa toimiva urheiludivisioona panostaa tulevaisuudessa voimakkaasti sähköistymiseen, jotta RS-mallit eivät nostaisi Audin valmistajakohtaisia päästöjä kohtuuttomasti. Audi esitteli jo reilu vuosi sitten Porsche Taycanin sisarmallina toimivan e-tron GT:n konseptiversion, ja tuotantomalli debytoi ilmeisesti tämän vuoden aikana. Jo perusversion pitäisi olla hyvin sporttinen tapaus, mutta parempaa on vielä luvassa.


Täyssähköisestä neliovisesta GT:stä aiotaan nimittäin tuoda markkinoille vielä tehokkaammat S- ja RS-mallit Audin polttomoottoriautojen tapaan. Taycanin Turbo S -huippumallin teholukema kirjataan peräti 761 hevosvoimaan, joten RS e-tron GT:n voimavarat voisivat asettua samalle tasolle. Mahdollisesti ensi syksyn Los Angelesin autonäyttelyssä esiteltävä RS e-tron GT ei jää ainoaksi täyssähköiseksi RS-Audiksi, koska täyssähköisen e-tron-SUV:n hiljattain lanseeratusta Sportback-mallista on harkinnassa paljon vakiota urheilullisempi RS. Se saisi RS Q8:n tyyliset puskurit ja helmat, uudelleen säädetyn alustan ja ohjauksen sekä kolmannen sähkömoottorin.

Perusmalleja matalammalla alustalla varustettuja testiprotoja on jo bongattu Nürburgringin Nordschleifea kiertämässä, ja tuotantoautosta esimakua antava konsepti saatetaan nähdä vielä tämän vuoden aikana. Markkinoille uutuus voitaisiin lanseerata vuoden 2021 mittaan. Lisäksi R8-superauton e-tron-sähköversio on tekemässä comebackin tämän vuoden lopulla. Täyssähköisen super-Audin uumoillaan näyttävän lähes identtiseltä jo vuonna 2015 esitellyn mallin kanssa, jonka tuotanto päättyi alle 100 yksilön jälkeen. Sähkötekniikka on kehittynyt viime vuosina niin paljon, että uuden R8 e-tronin pitäisi olla sekä tehokkaampi että halvempi kuin huimat miljoona euroa maksanut edeltäjänsä.





Audi Sport ei unohda pistokehybridejäkään, ja niinpä seuraavan sukupolven RS 4 Avant on saamassa tällaisen voimanlähteen. Todennäköisesti turbonelosesta ja sähkömoottorista koostuva voimalinja olisi samankaltainen kuin RS 4:n pahimpiin kilpailijoihin kuuluvan Mercedes-AMG C 63:n seuraavassa painoksessa. Uutta RS 4:ää saadaan kuitenkin odotella vielä jokunen vuosi, koska auton nykyversio sai juuri faceliftin. Hybriditekniikalla varustettu RS 4 jää varmasti soundeiltaan kuutos- ja kasikoneisille edeltäjilleen, mutta teholukemassa ei pitäisi tulla takapakkia. Lisäksi auton hinta putoaa huomattavasti Suomen kaltaisissa päästöpohjaisen autoverotuksen maissa.

LähdeAutocar
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Tämän Volvon selviytymisen salaisuus: Manuaalivaihteisto ja väärä väri.

Toisin kuin Suomessa Pohjois-Amerikassa Volvo on aina ollut vaihtoehtoauto. Myös Jenkeissä Volvon farkut ovat edelleen tunnetuimpia pitkäkattoja. Siitä lähtien kun...

Tämä auto jatkaa yli 50-vuotisia perinteitä uusin eväin – Mersun E-luokan coupé ja cabriolet saivat faceliftin

Mercedeksen keskiluokan coupé astui näyttämölle ensimmäistä kertaa jo vuonna 1969, kun W114-mallisarjan kaksiovinen versio esiteltiin. Tällä hetkellä tarjolla on...

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Nissanin sporttilegenda saa jatkoa – tässä ovat ensimmäiset tiiserikuvat uudesta Z-urheiluautosta

Nissan osui varsinaiseen kultasuoneen varsinkin Amerikan markkinoilla, kun se lanseerasi vuonna 1969 epäluotettavat brittisportit haastaneen 240Z:n. Japanilaismerkin Z-urheiluautojen tarina...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...