Audi Sportilla on suuria suunnitelmia – luvassa on täyssähköisiä RS-malleja ja RS 4 -pistokehybridi

Rinkulamerkin urheilumalleista vastaavalla Audi Sportilla on takanaan historiansa kiireisin vuosi. Vuonna 2019 päivänvalon näkivät uusi RS 6 ja RS 7, RS Q3:n toinen sukupolvi sekä auton coupé-kattoinen Sportback-versio, Audin SUV-valikoiman kruunaava RS Q8 sekä RS 4:n ja RS 5:n facelift-mallit. Uudessa RS 6:ssa, RS 7:ssä ja RS Q8:ssa hyödynnetään 48 voltin sähköjärjestelmän mukanaan tuomaa mietoa hybridiratkaisua tupla-ahdetun bensakasin parina, mutta muuten Audin RS-mallit edustavat vielä perinteistä polttomoottoriteknologiaa.

Muutoksen tuulet puhaltavat kuitenkin pian Audi Sportillakin. Uuden johdon alaisuudessa toimiva urheiludivisioona panostaa tulevaisuudessa voimakkaasti sähköistymiseen, jotta RS-mallit eivät nostaisi Audin valmistajakohtaisia päästöjä kohtuuttomasti. Audi esitteli jo reilu vuosi sitten Porsche Taycanin sisarmallina toimivan e-tron GT:n konseptiversion, ja tuotantomalli debytoi ilmeisesti tämän vuoden aikana. Jo perusversion pitäisi olla hyvin sporttinen tapaus, mutta parempaa on vielä luvassa.





Täyssähköisestä neliovisesta GT:stä aiotaan nimittäin tuoda markkinoille vielä tehokkaammat S- ja RS-mallit Audin polttomoottoriautojen tapaan. Taycanin Turbo S -huippumallin teholukema kirjataan peräti 761 hevosvoimaan, joten RS e-tron GT:n voimavarat voisivat asettua samalle tasolle. Mahdollisesti ensi syksyn Los Angelesin autonäyttelyssä esiteltävä RS e-tron GT ei jää ainoaksi täyssähköiseksi RS-Audiksi, koska täyssähköisen e-tron-SUV:n hiljattain lanseeratusta Sportback-mallista on harkinnassa paljon vakiota urheilullisempi RS. Se saisi RS Q8:n tyyliset puskurit ja helmat, uudelleen säädetyn alustan ja ohjauksen sekä kolmannen sähkömoottorin.

Perusmalleja matalammalla alustalla varustettuja testiprotoja on jo bongattu Nürburgringin Nordschleifea kiertämässä, ja tuotantoautosta esimakua antava konsepti saatetaan nähdä vielä tämän vuoden aikana. Markkinoille uutuus voitaisiin lanseerata vuoden 2021 mittaan. Lisäksi R8-superauton e-tron-sähköversio on tekemässä comebackin tämän vuoden lopulla. Täyssähköisen super-Audin uumoillaan näyttävän lähes identtiseltä jo vuonna 2015 esitellyn mallin kanssa, jonka tuotanto päättyi alle 100 yksilön jälkeen. Sähkötekniikka on kehittynyt viime vuosina niin paljon, että uuden R8 e-tronin pitäisi olla sekä tehokkaampi että halvempi kuin huimat miljoona euroa maksanut edeltäjänsä.

Audi Sport ei unohda pistokehybridejäkään, ja niinpä seuraavan sukupolven RS 4 Avant on saamassa tällaisen voimanlähteen. Todennäköisesti turbonelosesta ja sähkömoottorista koostuva voimalinja olisi samankaltainen kuin RS 4:n pahimpiin kilpailijoihin kuuluvan Mercedes-AMG C 63:n seuraavassa painoksessa. Uutta RS 4:ää saadaan kuitenkin odotella vielä jokunen vuosi, koska auton nykyversio sai juuri faceliftin. Hybriditekniikalla varustettu RS 4 jää varmasti soundeiltaan kuutos- ja kasikoneisille edeltäjilleen, mutta teholukemassa ei pitäisi tulla takapakkia. Lisäksi auton hinta putoaa huomattavasti Suomen kaltaisissa päästöpohjaisen autoverotuksen maissa.

LähdeAutocar
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden...

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Voimanpuute ei vaivaa tätä Audia – uudessa ABT RS7-R:ssä on 740 heppaa ja 920 newtonin vääntö

Audi esitteli uusimman sukupolven RS 6:n ja RS 7:n viime syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ne ovat ehtineet jo tuning-pajojen kynsiinkin,...

Automerkkien historia: AMC – Taistelija kolmen suuren varjossa

Amerikan Yhdysvalloissa oli aikanaan kolme suurta autonvalmistajaa: General Motors (GM), Ford ja Chrysler. Näiden jälkeen tuli pienempi American Motors...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...