MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Audi Sport Quattro herää jälleen henkiin täyssähköisenä – E-Legend EL1 on yli 800-heppainen kunnianosoitus B-ryhmän rallilegendalle

Audi Sport Quattro, eli tuttavallisemmin pätkä-Quattro kuului 1980-luvun B-ryhmän legendaarisimpiin ralliautoihin. Nyt se toimii inspiraation lähteenä upouudelle sähkösportille, ja muitakin uudelleenlämmittelyjä on luvassa.

Kuvissa esiintyvä luomus on nimeltään E-Legend EL1. Auton taustalla vaikuttaa lähellä Audin Ingolstadtin pääkonttoria majaansa pitävä startup-firma E-Legend, jonka perustaja Marcus Holzinger on toiminut esimerkiksi VW:n muotoilijana. Miehen isä oli puolestaan vaikuttamassa alkuperäisen Sport Quattron brutaalien linjojen syntyyn, joten esikuvan valinta E-Legendin ensimmäiselle omalle autolle taisi olla varsin helppoa.

Sport Quattro oli varsinkin rallivireisenä huima laite suorituskyvyltään, ja samaa voidaan sanoa E-Legend EL1:stä. Autoa vauhdittaa yhteensä kolme sähkömoottoria, joista yksi sijaitsee etu- ja kaksi taka-akselilla. Yhteistehoksi kerrotaan tarkalleen 816 hevosvoimaa. Virta saadaan puolestaan 90 kWh:n akkupaketilta, jossa hyödynnetään 800 voltin teknologiaa esimerkiksi Porsche Taycanin tavoin. Akkumodulit ovat saksalaisen Auto Motor und Sportin tietojen mukaan itse asiassa täsmälleen samat kuin Taycanissa. joten supernopean latauksen pitäisi onnistua. Lisäksi akuissa on kehittynyt nestejäähdytys.

Jos E-Legendin ilmoittamat luvut pitävät paikkansa myös käytännössä, EL1 on ripeämpi kuin Sport Quattron S1-ralliversio. Satasen nopeus saavutetaan 2,8 sekunnissa, ja kaksisataakin on taulussa alle 10 sekunnissa. Toimintasäde on parhaimmillaan 400 kilometriä, ja virran pitäisi riittää myös kahteen vauhdikkaaseen kierrokseen Nürburgringin Nordschleifella SportPlus-ajomoodissa. Tällaisessa käytössä lienee iloa myös EL1:n torque vectoring -toiminnosta, joka osaa jakaa vääntöä saman akselin eri pyörien välillä.

Suosittelemme


EL1:n tunnistaa Sport Quattron perilliseksi välittömästi muotojensa perusteella, mutta keitokseen on tuotu myös aivan uusia moderneja mausteita. Niihin kuuluvat esimerkiksi etupuskurin ledivalot ja perän mustaa paneelia kiertävä ledinauha. Viisipuolaisten vanteiden tuumakokokin on jotakin aivan muuta kuin 1980-luvulla, mutta kiekkojen valkoinen väri vie välittömästi ajatukset alkuperäiseen Sport Quattroon.

E-Legend aikoo valmistaa 30 yksilön piensarjan EL1:stä. Potentiaaliset asiakkaat joutuvat kuitenkin odottamaan kärsivällisesti, koska ensimmäinen ajokelpoinen prototyyppi on tarkoitus saada valmiiksi vasta ensi vuoden mittaan. Auton hinnaksi kerrotaan hitusen yli miljoona euroa, mikä on linjassa monien uuden ajan sähköhyperautojen kanssa. Jos E-Legendin suunnitelmat pitävät kutinsa, myöhemmin tulossa on vielä 30 kappaleen sarjat EL2- ja EL3-nimisistä malleista. Niissä voidaan käyttää myös pelkkää takavetoa, ja yksi vahva ehdokas seuraavaksi klassiseksi esikuvaksi on 1970-luvun Lancia Stratos HF Stradale.

LähdeCarscoops

Lue lisää