MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Audi S3 saa pian faceliftin – myös teho kasvaa reilulla 20 hevosvoimalla

Volkswagen-konsernin kaikki Golf 8:n perustekniikkaa hyödyntävät kompaktiluokan mallit saavat lähiaikoina faceliftin. Tähän joukkoon kuuluvat myös Audi A3 ja sen S3-sporttiversio.

A3:n kasvojenkohotusta ei ole vielä julkaistu, mutta S3:sta päästettiin jo julkisuuteen ensimmäiset viralliset kuvat sekä tiedot. Naamioteipin sijasta Audin promokuvissa on suorastaan korostettu päivityksiä räikeän oranssilla värillä, joten faceliftin ulkoista antia ei tarvitse enää arvailla. S3 saa tuttuun tyyliin uusiksi laitetut puskurin sekä maskin, jossa Audin rinkulat ovat siirtyneet yläreunan päälle. Etupuskurin ja maskin ritilät vaikuttavat entistä erottuvammilta, ja takapuskurin diffuusorikin on aggressiivisemman oloinen.

Kuva: Audi

Sen alta pilkistävät putkenpäät kuuluvat Akrapovicin titaaniputkistoon, jonka saa facelifattuun S3:een lisävarusteena sisarmalli Volkswagen Golf R:n tavoin. Myös ledivalojen grafiikka menee uusiksi, mutta sisustan päivityksistä ei ole julkaistu vielä kuvia. Tekniikasta kerrottiin sen sijaan jo auliimmin. S3:n kaksilitrainen turbonelonen tuottaa jatkossa samat 333 hevosvoimaa kuin Golf R Edition 20:ssä ja todennäköisesti myös ”tavallisen” R:n facelift-versiossa.

Kuva: Audi

Maksimivääntöä pannusta irtoaa puolestaan 420 newtonmetriä, eli voimavarat ovat kasvaneet edeltäjään nähden 23 hepan ja 20 newtonin verran. Nollasta sataan sujuu jatkossa 4,7 sekunnissa, ja huippunopeus on rajattu vanhaan malliin 250 km/h:n lukemaan. Seitsemänvaihteista kaksoiskytkinautomaattiakin on päivitetty entistä nopeammin reagoivaksi. Audin mukaan vaihtoajat kaasu pohjassa ajettaessa ovat puolittuneet, ja myös osakuormalla D-asennolla mentäessä moottorin käyntinopeus on aiempaa korkeampi.

Kuva: Audi

Tekniikan osalta tärkein muutos on kuitenkin Golf R:stä ja RS 3 -isoveljestä napattu torque splitter -neliveto, joka pystyy jakamaan voimaa takapyörien välillä. Golf R:ssä ja RS 3:ssa sen varaan on saatu rakennettua myös driftausmoodi, josta ei kuitenkaan mainita mitään S3:n kohdalla. Etuakselilla on puolestaan entistä enemmän negatiivista camber-kulmaa, jonka pitäisi kohentaa ohjautuvuutta sekä pitoa mutka-ajossa.

Suosittelemme


Kuva: Audi

Alustassa on myös jäykemmät tukivarret, ja autosta löytyy uusi Dynamic Plus -ajomoodi. Lisäksi S3 on saanut entistä isommat tuuletetut etujarrulevyt, joiden läpimitta on 357 milliä. Etulevyt ovat myös neljä milliä entistä paksummat, ja jarrusatulat ovat kaksimäntäiset. Sporttisempaan suuntaan viilattu ajettavuus viimeistellään Falkenin kahdella uudella rengasmallilla, jotka on tarkoitettu nopeaan ajoon.

Kuva: Audi

Jäämme odottelemaan lopullisia kuvia ja tietoja, jotka julkaistaneen muun A3-malliston faceliftin yhteydessä jo aivan lähiaikoina.

Kuva: Audi
Kuva: Audi
LähdeCarscoops

Lue lisää