Vanhoina hyvinä aikoina auton perämerkinnöistä kävi heti ilmi, minkäkokoinen ja -tehoinen moottori pellin alla oli. Viime vuosina harrastettu downsizing on kuitenkin johtanut siihen, että iskutilavuudet kertovat hyvin vähän moottorin teholukemasta. Litran kokoisista koneista irrotetaan turbon avulla helposti toistasataa hevosvoimaa, kun samankokoisissa vapareissa saatiin ennen tyytyä puolet pienempään tehoon. Soppa sekoittuu entisestään sähköistymisen kynnyksellä, kun sähkömoottorit vastaavat osittain tai kokonaan auton liikkumisesta.
Iskutilavuudet alkavat siis menettää merkitystään, ja autonvalmistajien pitää varautua tulevaan myös mallimerkinnöissään. Audi lähti nyt ensimmäisenä perinnevalmistajana uusille urille, kun se laittaa koko systeeminsä uusiksi moottoriversioiden nimeämislogiikan suhteen. Perinteiset mallisarjojen nimet A1:stä tulevaan Q8:aan toki säilyvät, mutta sen jälkeen kaikki on uutta.
1.4 TFSI:n ja 2.0 TDI:n kaltaiset merkinnät ovat pian historiaa rinkulamerkin autojen perässä. Ne korvataan kaksilukuisilla numerosarjoilla, jotka kertovat teholuokan kilowateissa. ”30” varataan jatkossa 81-96 kW:n (108-128 hv) tehoisille autoille, kun taas ”35” koristaa 110-120 kW:n (149-159 hv) tehoisten mallien peräpäätä. ”40” tarkoittaa puolestaan 125-150 kW:n (165-198 hv) tehoisia malleja, ja sarja ulottuu aina ”70”-versioihin. Niiden teholukema kirjataan jo yli 400 kilowatin, eli 529 hepan lukemaan.
Uuden logiikan myötä esimerkiksi A3 1.6 TDI on jatkossa A3 30 TDI, A1 1.0 TFSI muuttuu A1 25 TFSI:ksi, ja A8 3.0 TDI:stä tulee A8 50 TDI. S- ja RS-sporttimallien nimet pysyvät sen sijaan ennallaan, ja sama koskee myös R8-superautoa. Numeroiden lisäksi jatkossakin käytetään moottoriteknologiaan viittaavia TFSI-, TDI-, g-tron- ja e-tron-tunnuksia.
Uuden strategian myötä Audi pystyy ilmentämään paremmin tulevien hybridi- ja täyssähkömalliensa todellista suorituskykyä. Lisäksi nimeämissysteemi on kuulemma looginen, mutta numerosarjat kuulostavat vähän hatusta vedetyiltä, koska ne eivät kerro suoraan edes autojen teholukemia. Audi-myyjillä voikin olla aluksi melkoinen työ uusien numeroidensa selittämisessä hämmentyneille asiakkailleen.