Audi laittaa nimeämislogiikkansa uusiksi sähköistymisen kynnyksellä

Vanhoina hyvinä aikoina auton perämerkinnöistä kävi heti ilmi, minkäkokoinen ja -tehoinen moottori pellin alla oli. Viime vuosina harrastettu downsizing on kuitenkin johtanut siihen, että iskutilavuudet kertovat hyvin vähän moottorin teholukemasta. Litran kokoisista koneista irrotetaan turbon avulla helposti toistasataa hevosvoimaa, kun samankokoisissa vapareissa saatiin ennen tyytyä puolet pienempään tehoon. Soppa sekoittuu entisestään sähköistymisen kynnyksellä, kun sähkömoottorit vastaavat osittain tai kokonaan auton liikkumisesta.

Iskutilavuudet alkavat siis menettää merkitystään, ja autonvalmistajien pitää varautua tulevaan myös mallimerkinnöissään. Audi lähti nyt ensimmäisenä perinnevalmistajana uusille urille, kun se laittaa koko systeeminsä uusiksi moottoriversioiden nimeämislogiikan suhteen. Perinteiset mallisarjojen nimet A1:stä tulevaan Q8:aan toki säilyvät, mutta sen jälkeen kaikki on uutta.

1.4 TFSI:n ja 2.0 TDI:n kaltaiset merkinnät ovat pian historiaa rinkulamerkin autojen perässä. Ne korvataan kaksilukuisilla numerosarjoilla, jotka kertovat teholuokan kilowateissa. ”30” varataan jatkossa 81-96 kW:n (108-128 hv) tehoisille autoille, kun taas ”35” koristaa 110-120 kW:n (149-159 hv) tehoisten mallien peräpäätä. ”40” tarkoittaa puolestaan 125-150 kW:n (165-198 hv) tehoisia malleja, ja sarja ulottuu aina ”70”-versioihin. Niiden teholukema kirjataan jo yli 400 kilowatin, eli 529 hepan lukemaan.

Uuden logiikan myötä esimerkiksi A3 1.6 TDI on jatkossa A3 30 TDI, A1 1.0 TFSI muuttuu A1 25 TFSI:ksi, ja A8 3.0 TDI:stä tulee A8 50 TDI. S- ja RS-sporttimallien nimet pysyvät sen sijaan ennallaan, ja sama koskee myös R8-superautoa. Numeroiden lisäksi jatkossakin käytetään moottoriteknologiaan viittaavia TFSI-, TDI-, g-tron- ja e-tron-tunnuksia.

Uuden strategian myötä Audi pystyy ilmentämään paremmin tulevien hybridi- ja täyssähkömalliensa todellista suorituskykyä. Lisäksi nimeämissysteemi on kuulemma looginen, mutta numerosarjat kuulostavat vähän hatusta vedetyiltä, koska ne eivät kerro suoraan edes autojen teholukemia. Audi-myyjillä voikin olla aluksi melkoinen työ uusien numeroidensa selittämisessä hämmentyneille asiakkailleen.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä, lempinimeltään ”Flying Mustang” on tullut kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang. Tammikuussa 3,4 miljoonalla dollarilla huutokaupattu ”Bullitt”...

Tarina kahdesta ruotsalaiskaunottaresta ja historiallisesta rallin voitosta – autona Mercedes-Benz 220 SEb W111

Tarina historiallisesta voitosta ja kahdesta hurjapäästä Ewy Rosqvististä ja Ursula Wirthistä. Kuvassa Ewy Rosqvist ja Ursula Wirth Monte-Carlo -rallissa...

100 000 dollarin muskeli – restomod-tyylinen Dodge Challenger on rakennettu viimeisen päälle kuluja säästämättä

Vuonna 1970 debytoinut Dodge Challenger kuuluu muskeliautojen eliittiin myös hintansa osalta. Alkuperäiskuntoisista tai huippuentisöidyistä Haastajista saa tätä nykyä pulittaa...

eBussy on 20-heppainen hassu sähköauto, jossa on mieletön määrä vääntöä

Electric Brands voi kuulostaa jenkkiyhtiöltä, mutta firma tulee tukevasti Saksan maalta, ja on tuomassa varsin mielenkiintoista laitetta alati kuumeneville...

Mersu julkaisi lisätietoja uudesta S-luokasta – varustelistalle kuuluvat mm. nelipyöräohjaus ja maailman ensimmäinen takapenkin airbag

Mercedeksen S-luokka on perinteisesti saanut edustaa tähtimerkin ja välillä koko automaailmankin kärkeä teknisten innovaatioiden osalta. Syyskuussa esiteltävä upouusi W223...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...