Audi lähtee tavoittelemaan Dakar-rallin voittoa sähkön voimin – RS Q e-tron -kilpurin akkuja ladataan kuitenkin polttomoottorilla

Audi ilmoitti jo jonkin aikaa sitten lähtevänsä ensi vuoden Dakar-aavikkoralliin sähkötoimisella kilpurilla. RS Q e-tron -nimen saanut kilpa-auto esiteltiin nyt, mutta itse ralli starttaa vasta ensi vuoden tammikuussa.

Rinkulamerkki on siirtymässä siviilipuolellakin pelkkiin sähköautoihin, joten aavikkokilpuri toimii myös eräänlaisena testilaboratoriona katuautojen sähkötekniikkaa silmällä pitäen. RS Q e-tronilla täytyy päästä parhaimmillaan 800 kilometrin päiväetappeja, mutta aavikolta on turha etsiä latauspisteitä. Niinpä kilpuri on todellisuudessa hybridi, koska akkuja ladataan generaattorina toimivan kaksilitraisen bensaturbon voimin.

Auton etu- ja takasähkömoottorit ovat peräisin Audin FE07-sähköformulasta, mutta niitä on muokattu jonkin verran aavikkorallin vaatimusten ehdoilla. Akkupaketin painoksi kerrotaan 370 kiloa, ja kapasiteetti on noin 50 kWh. Sähkömoottoreista irtoaa 680 hevosvoiman yhteisteho, mutta potkua voidaan joutua vielä rajoittamaan Dakar-rallin sääntöjen vuoksi. Täysillä tehoilla kilpuri kiihtyy kuulemma alle 4,5 sekunnissa nollasta sataan hiekkapinnallakin, mutta huippunopeus on rajoitettu 170 km/h:n lukemaan.

Imagon kohottamisen lisäksi sähkömoottoreilla on Audin mukaan muitakin etuja. Auton ajettavuus on kuulemma polttomoottorikilpureita parempi, koska etu- ja taka-akselit eivät ole mekaanisesti yhteydessä toisiinsa. Näin väännön jakautumista voidaan vaihdella ja säätää kulloisenkin tarpeen mukaan. RS Q e-tronin muodoista ei löydy juuri yhtymäkohtia siviili-Audeihin, mutta nokalla komeilee sentään kisakäyttöön sovitettu tulkinta Audin single frame -maskista. Muuten auton keula on varsin avoin, koska aavikkokilpurit laskeutuvat useimmiten nokka edellä dyyniloikkien jälkeen.

Suosittelemme

Muu kori on varsin kulmikas, mikä voi tuoda mielleyhtymiä alkuperäiseen Audi Quattroon. Ovien takana olevat pullistukset ovat saaneet kuulemma inspiraationsa R8:n kylkipaneeleista, mutta todellisuudessa ne kätkevät sisäänsä varapyörät. Katon massiivista skuuppia tarvitaan sähkötekniikan jäähdyttämiseen, ja siitä lähtevä keskievä päättyy ledeillä toimivaan jarruvaloon. Vanteet ovat puolestaan 17-tuumaiset, ja kisarenkaat toimittaa BF Goodrich.

Audi lähtee tavoittelemaan Dakar-rallin voittoa kolmen tiimin voimin, joiden kuljettajakaarti on osin varsin nimekästä. Kuskiduot ovat nimittäin ruotsalaiset Mattias Ekström ja Emil Bergkvist, ranskalaiset Stéphane Peterhansel ja Edouard Boulanger sekä espanjalaiset Carlos Sainz ja Lucas Cruz.

LähdeCarscoops

Lue lisää