Audi julkaisi ensimmäiset tiiserikuvat uudesta RS 3:sta – yli 400-heppainen hot hatch jäänee legendaarisen turboviitosen joutsenlauluksi

Audin viitoskoneen historia ulottuu 1970-luvulle asti, mutta legendaariseen maineeseen voimanlähde nousi vasta seuraavalla vuosikymmenellä ralli-Quattrojen nokalla. Pian perinteitä jatkaa uusi RS 3, josta Audi julkaisi ensimmäiset tiiserikuvat.

RS 3:ssa on turvauduttu 2.5-litraiseen turboviitoseen jo kahden sukupolven ajan. Toisen sukupolven faceliftissä kone muuttui alumiinilohkoiseksi, ja tämä mylly löytyy myös uuden RS 3:n keulalta. Moottorin voimavarat on kirjattu viime aikoina 400 hevosvoiman ja 480 newtonmetrin lukemiin RS 3:n lisäksi esimerkiksi katumaasturikorisessa RS Q3:ssa, joten uudenkin RS 3:n teholukema alkaa varmasti nelosella.

Kaiken todennäköisyyden perusteella potkua on hieman enemmän kuin edeltäjässä ja RS Q3:ssa, jotta Mercedes-AMG A 45 S:n heittämään haasteeseen hot hatchien tehokuninkuudesta voidaan vastata kunnolla. Satasen nopeuden uusi RS 3 saavuttanee noin neljässä sekunnissa, ja voima välitetään seitsemänpykäläisen kaksoiskytkinvaihteiston kautta luonnollisesti kaikille neljälle pyörälle. Nelivedon uutuutena saattaa olla uuden VW Golf R:n kaltainen driftausmoodi, vaikka Audi kielsi vielä muutama vuosi sitten käyttävänsä koskaan tätä tekniikkaa autoissaan.

Tiiserikuvissa esiintyvät uuden RS 3:n molemmat korimallit, eli viisiovinen Sportback ja konttiperäinen sedan. Naamioinneista on jo luovuttu, mutta autojen pintaan on teipattu markkinointihenkinen camo-kuvio. Kyljen mystinen numerosarja kertoo viitoskoneen sytytysjärjestyksen, joten Audi on silminnähden ylpeä viisimukisesta voimanlähteestään. Ulkoisesti uusi RS 3 toistaa tuttua kaavaa, eli keulan massiivisia ilmanottoaukkoja täydennetään peräpään ovaaleilla tuplaputkilla ja niiden väliin sovitetulla diffuusorilla. Tyyliä on kuitenkin viilattu hieman entistä aggressiivisemmaksi, mistä kertovat esimerkiksi etulokasuojien levityksiin tuodut ilmanpoistoaukot.

Suosittelemme

Uuden RS 3:n tiiserikuvien julkaisun yhteydessä Audi kertoi myös kestävän kehityksen tavoitteistaan. Yli puolet Ingolstadtin merkin sporttimalleista on kuulemma joko kokonaan tai osittain sähköisiä jo kolmen vuoden päästä, ja vuosikymmenen loppupuolella tarjolla on ainoastaan sähköistettyjä S- tai RS-Audeja. Tämä tarkoittaa myös sitä, että RS 3 jää viimeiseksi pelkällä turboviitosella kulkevaksi mohikaaniksi. Se jää vielä nähtäväksi, joutuuko Audi tulevaisuudessa luopumaan koko moottorityypistä vai saako se jatkoaikaa sähkömoottorin parina.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat