Audin viitoskoneen historia ulottuu 1970-luvulle asti, mutta legendaariseen maineeseen voimanlähde nousi vasta seuraavalla vuosikymmenellä ralli-Quattrojen nokalla. Pian perinteitä jatkaa uusi RS 3, josta Audi julkaisi ensimmäiset tiiserikuvat.
RS 3:ssa on turvauduttu 2.5-litraiseen turboviitoseen jo kahden sukupolven ajan. Toisen sukupolven faceliftissä kone muuttui alumiinilohkoiseksi, ja tämä mylly löytyy myös uuden RS 3:n keulalta. Moottorin voimavarat on kirjattu viime aikoina 400 hevosvoiman ja 480 newtonmetrin lukemiin RS 3:n lisäksi esimerkiksi katumaasturikorisessa RS Q3:ssa, joten uudenkin RS 3:n teholukema alkaa varmasti nelosella.
Kaiken todennäköisyyden perusteella potkua on hieman enemmän kuin edeltäjässä ja RS Q3:ssa, jotta Mercedes-AMG A 45 S:n heittämään haasteeseen hot hatchien tehokuninkuudesta voidaan vastata kunnolla. Satasen nopeuden uusi RS 3 saavuttanee noin neljässä sekunnissa, ja voima välitetään seitsemänpykäläisen kaksoiskytkinvaihteiston kautta luonnollisesti kaikille neljälle pyörälle. Nelivedon uutuutena saattaa olla uuden VW Golf R:n kaltainen driftausmoodi, vaikka Audi kielsi vielä muutama vuosi sitten käyttävänsä koskaan tätä tekniikkaa autoissaan.
Tiiserikuvissa esiintyvät uuden RS 3:n molemmat korimallit, eli viisiovinen Sportback ja konttiperäinen sedan. Naamioinneista on jo luovuttu, mutta autojen pintaan on teipattu markkinointihenkinen camo-kuvio. Kyljen mystinen numerosarja kertoo viitoskoneen sytytysjärjestyksen, joten Audi on silminnähden ylpeä viisimukisesta voimanlähteestään. Ulkoisesti uusi RS 3 toistaa tuttua kaavaa, eli keulan massiivisia ilmanottoaukkoja täydennetään peräpään ovaaleilla tuplaputkilla ja niiden väliin sovitetulla diffuusorilla. Tyyliä on kuitenkin viilattu hieman entistä aggressiivisemmaksi, mistä kertovat esimerkiksi etulokasuojien levityksiin tuodut ilmanpoistoaukot.
Suosittelemme
Uuden RS 3:n tiiserikuvien julkaisun yhteydessä Audi kertoi myös kestävän kehityksen tavoitteistaan. Yli puolet Ingolstadtin merkin sporttimalleista on kuulemma joko kokonaan tai osittain sähköisiä jo kolmen vuoden päästä, ja vuosikymmenen loppupuolella tarjolla on ainoastaan sähköistettyjä S- tai RS-Audeja. Tämä tarkoittaa myös sitä, että RS 3 jää viimeiseksi pelkällä turboviitosella kulkevaksi mohikaaniksi. Se jää vielä nähtäväksi, joutuuko Audi tulevaisuudessa luopumaan koko moottorityypistä vai saako se jatkoaikaa sähkömoottorin parina.