Supernopeat farmarit ovat olleet Audin erikoisalaa jo 25 vuoden takaisesta RS 2:sta lähtien. A6 Avantin pohjalta tehty RS 6 on kuulunut rinkulamerkin valikoimaan vuodesta 2002, mutta aivan viime aikoina uutta RS 6:ta ei ole pystynyt tilaamaan. Kolmannen sukupolven malli poistui nimittäin tuotannosta A6:n sukupolvenvaihdoksen yhteydessä, ja uutta RS 6:ta on jouduttu odottamaan noin vuoden päivät. Nyt odotus on vihdoinkin ohi, kun Audi paljasti auton kuvat ja tiedot ennen Frankfurtin autonäyttelyssä tapahtuvaa varsinaista ensi-iltaa.
Uusi RS 6 yhdistelee onnistuneesti perinteisiä piirteitä uusiin elementteihin. Levitetyt lokasuojat ja isot ovaalit tuplaputkenpäät kuuluvat jo traditioihin, mutta auton keulan osalta lähestymistapa on uusi. Konepelti ja etuvalot on nimittäin lainattu A7:stä, mikä tekee nokasta entistä matalamman oloisen. Kuusikulmainen single frame -maski on nyt lähes kehyksetön, ja etupuskurin isot ilmanottoaukot viimeistelevät todella vihaisen ilmeen. Takana silmään pistää massiivisen diffuusorin päällä kiemurteleva lista, joka jakaa varmasti mielipiteitä. Pyörät ovat parhaimmillaan 22-tuumaiset, ja niiden takana piileskelevät lisähintaan tarjolla olevat hiilikuitukeraamiset jarrut.
Sisustaakin on höystetty RS-logoilla varustetuilla sporttipenkeillä, alareunastaan litistetyllä ratilla sekä monenlaisilla alumiini- ja hiilikuitukoristeilla. Keskellä kojelautaa komeilee punainen quattro-lätkä, ja täysin digitaaliseen mittaristoon saa RS-mallia varten kehitettyjä näyttöjä, jotka kertovat mm. moottoriöljyn lämpötilasta, ahtopaineesta, G-voimista ja kierrosajoista. Itse mittaristo on tavallisempien A6-mallien tavoin 12,3-tuumainen, ja kojelaudan alaosassa sekä keskikonsolissa on päällekkäin 10,1- ja 8,6-tuumaiset kosketusnäytöt.
Suosittelemme
Tärkeintä tässäkin RS-Audissa lienee kuitenkin pellin alla piilevä tekniikka. Nokalla murisee edeltäjän tapaan nelilitrainen tuplaturbokasi, joka on kuitenkin täysin uusi. Huipputeho on kasvanut tasan 600 hevosvoimaan, ja maksimivääntöä irtoaa massiiviset 800 newtonmetriä. Ne välitetään kahdeksanvaihteisen automaatin kautta luonnollisesti kaikille neljälle pyörälle. Satasen nopeuden pitäisi olla mittarissa 3,6 sekunnissa, ja huippunopeus on vakiona rajoitettu 250 km/h:n lukemaan tuttuun saksalaistapaan.
Vakiona on myös sporttihenkisesti säädetty ilmajousitus ja taka-akseliston aktiivinen tasauspyörästö, joka pystyy jakamaan voimaa eri pyörien välillä. Ohjaustuntuma muuttuu puolestaan raskaammaksi suuremmilla kääntökulmilla, ja lisävarustelistalta voi ruksia vielä jäykemmän RS-alustan sekä mukautuvan Dynamic Ride Control -jousituksen. Ajomoodeja on tarjolla kuusi erilaista, joista kaksi on yksilöllisesti säädettäviä RS-asetuksia. Ne voi napsauttaa päälle ratin RS Mode -napista.
Kerromme lisää uudesta RS 6:sta, kun olemme päässeet tutustumaan siihen Frankfurtissa muutaman viikon päästä. Auton myynti alkaa ensi vuoden alkupuolella, jolloin ensimmäiset yksilöt saataneen Suomeenkin. Myös jenkkiasiakkailla on syytä juhlaan, koska farmarikorinen RS 6 tulee tarjolle Atlantin toisellakin puolella ensimmäistä kertaa mallisarjan historiassa.