Audi esitteli uusimman superfarkkunsa – neljännen sukupolven RS 6 tarjoaa 600 heppaa ja entistä aggressiivisemman ulkonäön

Supernopeat farmarit ovat olleet Audin erikoisalaa jo 25 vuoden takaisesta RS 2:sta lähtien. A6 Avantin pohjalta tehty RS 6 on kuulunut rinkulamerkin valikoimaan vuodesta 2002, mutta aivan viime aikoina uutta RS 6:ta ei ole pystynyt tilaamaan. Kolmannen sukupolven malli poistui nimittäin tuotannosta A6:n sukupolvenvaihdoksen yhteydessä, ja uutta RS 6:ta on jouduttu odottamaan noin vuoden päivät. Nyt odotus on vihdoinkin ohi, kun Audi paljasti auton kuvat ja tiedot ennen Frankfurtin autonäyttelyssä tapahtuvaa varsinaista ensi-iltaa.

Uusi RS 6 yhdistelee onnistuneesti perinteisiä piirteitä uusiin elementteihin. Levitetyt lokasuojat ja isot ovaalit tuplaputkenpäät kuuluvat jo traditioihin, mutta auton keulan osalta lähestymistapa on uusi. Konepelti ja etuvalot on nimittäin lainattu A7:stä, mikä tekee nokasta entistä matalamman oloisen. Kuusikulmainen single frame -maski on nyt lähes kehyksetön, ja etupuskurin isot ilmanottoaukot viimeistelevät todella vihaisen ilmeen. Takana silmään pistää massiivisen diffuusorin päällä kiemurteleva lista, joka jakaa varmasti mielipiteitä. Pyörät ovat parhaimmillaan 22-tuumaiset, ja niiden takana piileskelevät lisähintaan tarjolla olevat hiilikuitukeraamiset jarrut.


Sisustaakin on höystetty RS-logoilla varustetuilla sporttipenkeillä, alareunastaan litistetyllä ratilla sekä monenlaisilla alumiini- ja hiilikuitukoristeilla. Keskellä kojelautaa komeilee punainen quattro-lätkä, ja täysin digitaaliseen mittaristoon saa RS-mallia varten kehitettyjä näyttöjä, jotka kertovat mm. moottoriöljyn lämpötilasta, ahtopaineesta, G-voimista ja kierrosajoista. Itse mittaristo on tavallisempien A6-mallien tavoin 12,3-tuumainen, ja kojelaudan alaosassa sekä keskikonsolissa on päällekkäin 10,1- ja 8,6-tuumaiset kosketusnäytöt.





Tärkeintä tässäkin RS-Audissa lienee kuitenkin pellin alla piilevä tekniikka. Nokalla murisee edeltäjän tapaan nelilitrainen tuplaturbokasi, joka on kuitenkin täysin uusi. Huipputeho on kasvanut tasan 600 hevosvoimaan, ja maksimivääntöä irtoaa massiiviset 800 newtonmetriä. Ne välitetään kahdeksanvaihteisen automaatin kautta luonnollisesti kaikille neljälle pyörälle. Satasen nopeuden pitäisi olla mittarissa 3,6 sekunnissa, ja huippunopeus on vakiona rajoitettu 250 km/h:n lukemaan tuttuun saksalaistapaan.

Vakiona on myös sporttihenkisesti säädetty ilmajousitus ja taka-akseliston aktiivinen tasauspyörästö, joka pystyy jakamaan voimaa eri pyörien välillä. Ohjaustuntuma muuttuu puolestaan raskaammaksi suuremmilla kääntökulmilla, ja lisävarustelistalta voi ruksia vielä jäykemmän RS-alustan sekä mukautuvan Dynamic Ride Control -jousituksen. Ajomoodeja on tarjolla kuusi erilaista, joista kaksi on yksilöllisesti säädettäviä RS-asetuksia. Ne voi napsauttaa päälle ratin RS Mode -napista.

Kerromme lisää uudesta RS 6:sta, kun olemme päässeet tutustumaan siihen Frankfurtissa muutaman viikon päästä. Auton myynti alkaa ensi vuoden alkupuolella, jolloin ensimmäiset yksilöt saataneen Suomeenkin. Myös jenkkiasiakkailla on syytä juhlaan, koska farmarikorinen RS 6 tulee tarjolle Atlantin toisellakin puolella ensimmäistä kertaa mallisarjan historiassa.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Nissanin sporttilegenda saa jatkoa – tässä ovat ensimmäiset tiiserikuvat uudesta Z-urheiluautosta

Nissan osui varsinaiseen kultasuoneen varsinkin Amerikan markkinoilla, kun se lanseerasi vuonna 1969 epäluotettavat brittisportit haastaneen 240Z:n. Japanilaismerkin Z-urheiluautojen tarina...

Kuka ostaisi tämän pätkäksi lyhennetyn Mazda 323:n?

Facebookin Marketplace -kauppapaikalla on miltei vuoden päivät kaupiteltu kaksioviseksi muutettua Mazdaa, joka ei taatusti ole kaikkien makuun. Kyseessä voisi äkkiseltään...

Jälleen uusi päästöjen uhri – BMW M2:n päivät ovat pian luetut Euroopassa

Jatkuvasti tiukentuvat päästömääräykset aiheuttavat Euroopan markkinoilla melkoisia ongelmia eri valmistajien tehokkailla polttomoottoreilla varustetuille malleille. Nyt päästöjen uhriksi on joutumassa...

Uutta tyyliä perheautoon – venäläispaja teki Ford Focuksesta tuulilasittoman speedsterin

Automaailmassa on viime vuosina lanseerattu katottomia ja tuulilasittomia speedstereitä eri superautojen pohjalta. Niinpä nämä luomukset ovat jääneet vain harvojen...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...