Audi esitteli uuden supersähköauton prototyypin – PB18 e-tronissa on solid-state-akkuteknologiaa ja yli 770 hevosvoiman teho

VW-konserni alkoi panostaa todella voimakkaasti sähköautojen kehitystyöhön kolmisen vuotta sitten paljastuneen päästöskandaalin jälkeen. Työn ensimmäisiä hedelmiä päästään korjaamaan pian, kun Audi esittelee muutaman viikon päästä e-tron quattro -nimisen täyssähköisen crossoverin tuotantomallin. Emomerkki VW seuraa ID-sarjallaan perässä ensi vuodesta alkaen, ja jopa Skoda on kehittämässä sähkökäyttöön tarkoitetun MEB-perusrakenteen pohjalta omia sähköautojaan.

Audi halusi demonstroida sähköosaamistaan myös Kalifornian Pebble Beachissa järjestetyssä klassikko- ja superautotapahtumassa. E-tron quattron lanseerausta odotellessa rinkulamerkki lennätti Atlantin toiselle puolelle PB18 e-troniksi nimetyn supersähköauton prototyypin, josta oli julkaistu jo ennakkoon muutamia tiiserikuvia. Auto toimii rinkulamerkin mukaan radikaalina visiona tulevaisuuden urheiluautosta, ja siinä on kuulemma hyödynnetty myös Audin vuosien mittaan Le Mansissa keräämää kilpailukokemusta.

Tutkielman muotoilukin on sen verran radikaalia, että auton tunnistaa Audiksi lähinnä vain maskin muodoista ja merkeistä. Myös sisusta on hyvin futuristinen, ja kuskin paikan saa haluttaessa siirrettyä auton keskelle yksipaikkaisen kilpurin tapaan. Ohjaus sekä polkimet toimivat sähköisesti ilman mekaanista yhteyttä, mutta PB18 e-troniin ei ole kuitenkaan tuotu autonomisen ajamisen teknologiaa ajamisen ilon takaamiseksi.

Suosittelemme

Sitä pitäisi riittää ainakin tehon puolesta, koska tutkielmassa käytetään peräti kolmea sähkömoottoria. Niistä yksi sijaitsee etuakselilla ja kaksi taka-akselilla. Etupyörille välitetään 150 kilowattia, ja takapyörät saavat puolestaan 350 kilowatin tehoannoksen. Kokonaisteho on siis 500 kilowattia normaalitilanteissa, mutta boost-toiminnon ansiosta kuski saa hetkittäin käyttöönsä jopa 570 kilowattia, eli noin 775 hevosvoimaa.

Maksimivääntö kirjataan puolestaan 830 newtonin lukemaan, ja auton kerrotaan pinkaisevan nollasta sataan vain hitusen yli kahdessa sekunnissa. 95 kilowattitunnin kapasiteetilla varustetuissa akuissa luotetaan vallankumoukselliseksi luonnehdittuun solid-state-teknologiaan. Toimintasäteeksi kerrotaan 500 kilometriä WLTP-syklin mukaan mitattuna, ja 800 voltin latausjärjestelmä on lainattu konsernikumppani Porschelta. Systeemin pitäisi mahdollistaa 350 kilowatin latauskapasiteetti.

Tekniikka kuulostaa lupaavalta, ja osia siitä saatetaan nähdä Audin tulevissa tuotantosähköautoissa. Itse PB18 e-tron jää kuitenkin valitettavasti yksittäiskappaleeksi.

https://youtu.be/el-4dupoIWg

LähdeElectrek

Lue lisää