Audi viettää tänä vuonna alkuperäisen Quattron 40-vuotisjuhlia. Merkkipaalun kunniaksi esiteltiin jo TT RS:n retroteemainen erikoismalli, mutta nyt rinkulamerkki toi julkisuuteen vielä paljon hurjemman oloisen laitteen.
Tämä juhlakalu on nimetty RS 6 GTO:ksi, mikä herättää mielleyhtymiä 1960-luvun alun Ferrari 250 GTO:sta ja muskeliautojen luokan perustaneesta Pontiac GTO:sta lähtien. Italian Gran Turismo Omologata -sanoista alkunsa saanut kirjainyhdistelmä viittaa Audin tapauksessa kuitenkin aivan muualle, eli vuonna 1989 USA:n IMSA-sarjassa kilpailleeseen Audi 90 Quattro IMSA GTO:hon.
Pelkästään kaudella 1989 hyödynnetty kilpuri pohjautui nimellisesti Ingolstadtin rinkulamerkin 90-malliin, mutta sillä ei ollut katolinjaa lukuun ottamatta juuri mitään tekemistä katuauton kanssa. Nokalla murisi kuitenkin monen tuon ajan Audin tavoin 2,2-litrainen viitoskone, josta revittiin KKK:n massiivisen turboahtimen avulla 700 hevosvoiman huipputeho ja 720 newtonmetrin vääntö. Jos kuusivaihteisen manuaalin vaihdot menivät aivan nappiin, nollasta sataan -kiihtyvyys oli noin 3,1 sekuntia.
Huippuja riitti puolestaan parhaimmillaan 310 km/h:n verran. 90 Quattro IMSA GTO:n kehitystyö oli kesken kauden 1989 alkuvaiheessa, joten autolla ei päästy osallistumaan vielä ensimmäisiin kilpailuihin Daytonan ja Sebringin radoilla. Kauden mittaan saaliiksi tuli kuitenkin seitsemän voittoa 13 kisasta, mutta mestaruus meni silti Mercury Cougareita käyttäneelle Roush Racingin tiimille.
Suosittelemme
1980-luvun rata-auto toimi jo pari vuotta sitten inspiraation lähteenä Audin E-Tron Vision Gran Turismo -nimiselle tutkielmalle, ja nyt rinkulamerkin Neckarsulmin toimipisteen harjoittelijat saivat vanhasta kilpurista innoituksen hurjalle farmarille nykyisen RS 6:n pohjalta.
Uusi projekti on tehty Audin päämuotoilija Marc Lichten alaisuudessa, joten kyse ei ole pelkästä harjoittelijoiden ajatusleikistä. Auto jää varmasti yksittäiskappaleeksi, mutta toivottavasti joitakin sen muotoiluelementtejä nähdään tulevaisuudessa myös Audin tuotantomalleissa.
Show-auton koria on levitetty entisestään jo vakiona pulleaan RS 6:een verrattuna, ja katon takareunaa koristaa iso punainen spoileri. Väritys, vanteiden valkoiset suojalevyt ja helman läpi työntyvä sivuputki kumartavat suoraan tulta syöksevän IMSA-kilpurin suuntaan, kun taas keskellä diffuusoria loimottava takasumu- tai muu vastaava valo vie ajatukset F1-maailmaan.
Perhefarmarin status on mennyttä sisustassakin, koska takapenkki on korvattu turvakaarilla ja etumatkustajat pidetään monipistevöiden avulla tiukasti kyydissä hiilikuiturakenteisissa kuppipenkeissä. Jäämme vielä odottamaan kuvia juhlakalun nokasta, joka lienee yhtä brutaali kuin muukin auto.