Audi antaa esimakua A8:n seuraajasta – pian esiteltävä Grandsphere-konsepti on täyssähköinen luksuslimusiini

Vuonna 1994 lanseerattu Audi A8 kuului luksusluokan edistyksellisempiin autoihin alumiinisen korirakenteensa ansiosta. Viime vuosina rinkulamerkin lippulaivan tekninen etumatka on hieman kadonnut uudempien kilpailijoiden puristuksessa, joten nykyinen A8 saa vielä yhden faceliftin. Sen jälkeen tie on auki täyssähköiselle seuraajalle.

Audi on parhaillaan esittelemässä Sphere-nimeä hyödyntäviä konsepteja tulevaisuudensuunnitelmiensa valottamiseksi. Kalifornian Pebble Beachissa nähty avonainen kaksipaikkainen Skysphere tehtiin lähinnä brändiviestin kirkastamiseksi, mutta sarjan seuraava tutkielma antaa jo konkreettisempaa esimakua tulevasta tuotantoautosta. Grandsphereksi nimetty konsepti esitellään koko komeudessaan syyskuun toinen päivä, mutta ensimmäiset tiiserikuvat on jo julkaistu.

Pelkästään sähköautokäyttöön tarkoitetun Artemis-pohjalevyn varaan tehty Grandsphere on erityisen pitkältä vaikuttava neliovinen luksusauto, jonka mitat on ilmeisesti hyödynnetty sisätilojen maksimoimiseksi. Niinpä keula on auton kokonaismittaan verrattuna suhteellisen lyhyt, ja perinteistä porrasperää ei enää ole. Sen sijaan kattolinja ulottuu pitkälle taakse, joten kyseessä on eräänlainen luksuslimusiinin ja shooting brake -tyyppisen farmarin sekoitus.

Konseptissa on takana kaappariovet eikä minkäänlaista keskipilaria, joten kulku ohjaamoon on erityisen ilmavaa. Vastaavia ratkaisuja on nähty monissa muissakin tutkielmissa, mutta tuotantoon asti niitä ei ole juuri päätynyt. Skyspheren tavoin myös Grandspheren sisusta mukautuu ajomoodin mukaan, eli autonomista ajamista hyödynnettäessä ratti ja polkimet katoavat kokonaan näkyvistä.

Suosittelemme

Vaikka tilaa tuntuisi olevan vaikka muille jakaa, konseptin takaosastolta löytyy vain pieni yhtenäinen penkki. Tällä halutaan ehkä korostaa jonkinlaista coupé-henkisyyttä, ja etuistuimen saa halutessaan säädettyä melkein takatuhtoon kiinni. Tällöin edessä voi oikoa jalkojaan ja nauttia vaikkapa viihdesisällöstä autonomisesti ajettaessa. Minkäänlaisia ruutuja tiiserikuvissa ei kuitenkaan näy, joten tämän puolen käytännön toteutus jää vielä kysymysmerkiksi.

Grandspheren ledien voimin tuikkivat etu- ja takavalot vaikuttaisivat olevan yhtä litteät kuin muutaman viikon takaisessa Skyspheressä. Nokkaa koristaa hyvin todennäköisesti Audin single frame -maskin umpinainen versio, ja auton pyörät ovat konseptiautotyyliin massiiviset. Onkin mielenkiintoista nähdä, kuinka paljon tutkielman piirteistä säilyy esimerkiksi Mercedes EQS:n haastavassa tuotantoversiossa. Sitä saadaan varmasti odotella vielä useampi vuosi, mutta Sphere-sarjan kolmantena konseptina toimiva Urbansphere nähtäneen vielä tämän syksyn aikana.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Volkswagenin ensimmäinen sähköfarmari esiteltiin – ID.7 Toureriin saa myös uuden isomman akun

Täyssähköisten farmarien varsin harvalukuinen joukko täydentyy Volkswagen ID.7 Tourerilla, joka sai nyt virallisen esittelynsä. Sähköfarmari tarjoaa tähän asti tarjolla ollutta sedania enemmän kapasiteettia niin tavaratilan kuin akunkin osalta.

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Tyyliniekan uusimmat