MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Audi antaa esimakua A6:n täysin uudesta sähköversiosta – tuotantomalli seuraa pian perässä

Juuri avautuneessa Shanghain autonäyttelyssä nähdään monia uutuuksia, koska Kiinassa järjestettävä show on sattuneesta syystä yksi harvoista lajissaan näinä aikoina. Shanghain tarjontaan kuuluu myös Audi A6 e-tron -konsepti, joka antaa esimakua perässä seuraavasta tuotantoversiosta.

Sähkö-A6:n tutkielma osuu Audin varsinaiseen sähkövyörytykseen, koska Ingolstadtin rinkulamerkki on vastikään esitellyt e-tron GT:n sekä Q4 e-tronin tuotantomallit. Täyssähköisestä A6:sta maistiaisia antava konsepti on mitoiltaan pitkälti perinteisen A6:n kaltainen, mutta siihen yhtäläisyydet sitten loppuvatkin. A6 e-tron on nimittäin ensimmäinen Audi, joka tehdään täysin uudelle PPE-perusrakenteelle. Alusta alkaen sähköautokäyttöön suunniteltu pohjalevy tulee käyttöön myös seuraavan sukupolven täyssähköisessä Porsche Macanissa, ja Audin ensimmäistä tuotantoautoa tältä pohjalta voidaan kuulemma odotella ensi vuoden toisella puoliskolla.

A6 e-tronin konseptiversio näyttää jo hyvin pitkälti tuotantokelpoiselta. Vaikka auto on nimetty A6:ksi eikä A7:ksi, sähköinen uutuus on kuitenkin jälkimmäisen kaltainen viisiovinen coupé tai Audi-kielellä Sportback. Tämä herättää kysymyksiä A7:n tulevaisuudesta täyssähköisten Audien aikakautena, mutta ainakin toistaiseksi mallisarja säilyy rinkulamerkin valikoimassa. A6 e-troniin on valittu viistoperäinen korimalli todennäköisesti aerodynamiikan vuoksi, jolla on todella tärkeä merkitys sähköauton energiankulutukselle.

Tutkielman ilmanvastuksen cW-arvoksi kerrotaankin vain 0.22, mikä on vielä parempi lukema kuin e-tron GT:n 0.24. Aerodynamiikkaa avitetaan myös takapuskurin alta löytyvällä isolla diffuusorilla, jonka avulla ilmavirtauksia on optimoitu. Kylkien alaosien mustat elementit kertovat puolestaan, missä auton akkupaketti sijaitsee. Sähkötekniikasta viestitetään myös umpinaisella single frame -maskilla, jota reunustavat viirumaiset etuvalot ja massiiviset ilmanottoaukot. Niille on sähköautossakin käyttöä voimalinjan ja akkujen komponenttien viilentämiseksi.

Suosittelemme


Audin tavaramerkkeihin kuuluvat ledivalotekniikan uudet innovaatiot, ja tämä koskee myös A6 e-tronia. Nokan digitaaliset matriisiledit pystyvät toimimaan projektoreina, jolloin ne voivat heijastaa seinälle vaikka monen pelaajan videopelin akkujen lataamisen aikaiseksi ajanvietteeksi. Takapäässä hyödynnetään puolestaan OLED-tekniikkaa, joka mahdollistaa lähes loputtomat yksilöintimahdollisuudet. Innovaatioita löytyy auton maalipinnastakin, koska Heliosilver-niminen hopea väri vähentää merkittävästi auringonvalon kuumentavaa vaikutusta. Näin ilmastoinnin käytöstä voidaan luopua monissa tilanteissa.

Auto saa virtansa 100 kW:n akkupaketilta, ja e-tron GT:n kaltainen 800 voltin teknologia mahdollistaa nopeat lataukset. Näin 10 minuutissa pitäisi saada tarpeeksi sähköä yli 300 kilometrin ajoa varten, ja akut latautuvat viidestä prosentista 80 prosenttiin kapasiteetista alle 25 minuutissa. Kokonaistoimintasäteeksi kerrotaan puolestaan yli 700 kilometriä. Etenemisestä vastaa kahdesta sähkömoottorista koostuva voimalinja, joka tuo mukanaan Audille tyypillisen nelivedon. Teholukemaksi kerrotaan 476 kilometriä ja maksimiväännöksi 800 newtonia.

Audin mukaan todennäköisesti yhdellä sähkömoottorilla varustetut perusmallit kiihtyvät nollasta sataan noin seitsemässä sekunnissa, kun taas tehoversiot suoriutuvat tästä alle neljässä sekunnissa. Mielenkiintoisimmaksi kysymyksiksi jää, milloin auton tuotantomalli saadaan markkinoille ja mitä tapahtuu perinteiselle polttomoottori-A6:lle, jossa on eri voimanlähteen lisäksi myös täysin erilainen korimalli.

LähdeCarscoops

Lue lisää