Audi A8 muuttuu täyssähköiseksi – ensi vuonna esiteltävä luksusauto on Grandsphere-konseptin tuotantoversio

Mercedeksellä ja BMW:llä on polttomoottorimallien rinnalla täyssähköiset luksusluokan vaihtoehdot EQS:n ja i7:n myötä. Pian joukkoon liittyy Audi A8:n sähköinen painos.

Nykyinen A8 esiteltiin syksyllä 2017, eli se tulee ensi vuonna seitsemän vuoden malli-ikään jolloin automaailmassa on hyvin usein vuorossa sukupolvenvaihdos. Myös uusi A8 seuraa tätä kaavaa, mutta tällä kertaa kyseessä on astetta perusteellisempi uudistuminen. Audin päämuotoilija Marc Lichte kertoi nimittäin brittiläiselle Autocarille, että seuraavaa A8:aa saa pelkästään täyssähköisenä, jolloin mallinimikin on A8 e-tron.

Kuva: Audi

Myös korimalli menee uusiksi, koska auto on Lichten mukaan Ingolstadtin rinkulamerkin toissavuonna esittelemän Grandsphere-konseptin tuotantoversio, eli uuden ajan luiskaperäinen edustusauto. Uutuudesta ei ole nähty vielä minkäänlaisia sala- tai vuotokuvia, mutta Marc Lichte korostaa että auto on hyvin lähellä syyskuussa 2021 julkaistua tutkielmaa.

Täyssähköinen A8 e-tron sopii hyvin Audin strategiaan, koska merkki aikoo lanseerata pelkästään sähköautoja vuodesta 2026 alkaen, ja polttomoottorimallien myynti päättyy lopullisesti vuonna 2033. Sähkö-A8 ei ole luonnollisesti aivan yksi yhteen -kopio Grandspherestä, vaikka se toimikin Lichten mukaan konkreettisena tiiserinä tulevasta. Esimerkiksi konseptin erikoista sivuikkunajärjestelyä tuskin nähdään tuotantoautossa, joka tehdään yhdessä Porschen kanssa kehitetylle Premium Platform Electric -perusrakenteelle.

Kuva: Audi

Luultavasti myös mitat kutistuvat jonkin verran, koska peräti 5,35 metrin mittainen tutkielma jätti pituudellaan jopa nykyisestä A8:sta Kiinan markkinoilla tarjottavan erikoispitkän Horch-luksusversion taakseen. Konseptin akselivälikin oli lähes 3,2 metriä, mikä mahdollistaisi ainakin pääjohtajatason takajalkatilat. Tuotantoauton teknisiä tietoja saadaan vielä odotella, mutta Grandspheressä oli kahdella sähkömoottorilla toteutettu neliveto. Kokonaistehoksi kerrottiin 720 hevosvoimaa ja maksimiväännöksi 960 newtonmetriä, jotka kiidättävät tutkielman ainakin teorian tasolla hieman yli neljässä sekunnissa nollasta sataan.

120 kWh:n akkupaketin luvattiin puolestaan mahdollistavan yli 750 kilometrin toimintasäteen, ja akkujen kerrottiin täyttyvän parhaimmillaan reilussa 20 minuutissa viidestä prosentista 80 prosentin tasolle kapasiteetista. Vastaavia lukemia voidaan odotella A8 e-tronin huippumalliin, mutta muitakin versioita tulee varmasti tarjolle. Koska auton testiprototyyppejä ei ole vielä bongattu lainkaan, lanseeraus ajoittunee vasta vuoden 2024 loppupuolelle.

Kuva: Audi
Kuva: Audi

Lue lisää