Massamerkkien perinteisen kaavan mukaan tehdyt ylemmän keskiluokan mallit ovat muuttuneet viime vuosina nopeasti katoavaksi luonnonvaraksi. Nyt markkinoilta poistuvien autojen joukkoon liittyy Renault Talisman.
Ylemmän keskiluokan sedanista ja farmarista ei siis tullut nimestään huolimatta mitään onnenkalua ranskalaismerkille. Frankfurtin autonäyttelyssä syksyllä 2015 päivänvalon nähneen Talismanin tuotanto päättyi Motor1-sivuston mukaan kaikessa hiljaisuudessa jo viime kuussa, mikä ei kuulosta miltään varsinaiselta yllätykseltä. Auton tarun loppumisesta on nimittäin liikkunut huhuja jo muutaman vuoden ajan.
Myös Talismanin kohdalla syy valmistuksen loppumiseen löytyy katumaasturien ja crosssoverien jatkuvasti kasvavasta suosiosta. Aiemman Lagunan ja sitä edeltäneiden isojen Renaultien perinteitä jatkanut Talisman on jäänyt ranskalaisten omassa mallistossakin esimerkiksi Kadjarin varjoon, jonka saappaisiin astuu pian Austral-nimeä totteleva seuraava SUV.
Vaikka Talisman oli hyvin sulavalinjainen ilmestys, auton myynti ei päässyt koskaan kunnon vauhtiin. Euroopassa myynti saavutti huippunsa vuonna 2016, jolloin Talismaneja saatiin kaupaksi tarkalleen 34 344 yksilöä. Näistä lukemista tultiin reilusti alaspäin vielä ennen koronapandemian vaikutuksia, ja vuonna 2019 myyntilukema oli 16 405 autoa. Vuonna 2020 enää 8 025 Talismania löysi ostajan.
Suosittelemme
Suomen markkinoilla Talismanin valmistuksen lopettaminen ei juuri näy, koska autoa on myyty viime vuosina enää muutamia kappaleita. Ero esimerkiksi Lagunan myyntilukemiin 1990-luvulla ja vielä 2000-luvun alussa on huima, mikä kertoo katumaasturien suosion kohenemisen ohella premium-merkkien entistä vahvemmasta asemasta ylemmän keskiluokan markkinoilla sekä Renaultin kutistuneesta markkinaosuudesta. Viimeksi mainittuun haetaan apua katumaasturien lisäksi uudesta teknologiasta, ja niinpä esimerkiksi uusi Megane on täyssähköinen crossover.