Astetta erikoisempi Honda CR-V – hybriditekniikkaa hyödyntävässä ratakilpurissa on yli 800 hevosvoimaa

Honda CR-V ei varsinaisesti kuulu automaailman sporttisimpiin tai jännittävimpiin malleihin. Tästä huolimatta tai ehkä juuri CR-V:n imagoa kiillottaakseen Honda on luonut ratahenkisen hybridikilpurin suosikkikatumaasturin kuoriin.

Hyvin todennäköisesti yksittäiskappaleeksi jäävä luomus on saanut nimekseen CR-V Hybrid Racer Project Car, ja se on syntynyt Hondan Pohjois-Amerikan eri divisioonien välisenä yhteistyönä. Autosta on julkaistu vasta tiiserivideo ja muutamia kuvia, joten virallinen esittely jää vielä odottamaan itseään. Teholukema on kuitenkin kerrottu jo julkisuuteen.

Kuva: Honda

Potkua on kuulemma yli 811 hevosvoimaa, eli enemmän kuin Hondan premium-brändi Acuran ARX-06-nimisessä kisaprototyypissä, joka voitti äskettäin Daytonan 24 tunnin koitoksen. Acuran ratakilpurissa hyödynnetään 2,4-litraista tuplaturbo-V6:ta sähkömoottorien parina, mutta teholukema on rajattu sääntöjen vuoksi ”vain” 680 heppaan.

Voi hyvinkin olla, että myös CR-V:n kuoriin leivotussa hybridikilpurissa käytetään samaa voimanlähdettä ilman maksimitehon rajoittamista. Se lienee ainakin varmaa, että katuversiosta tuttua sähkömoottoreihin yhdistettyä kaksilitraista nelosta ei autossa nähdä. Korin takakate näyttäisi olevan irrotettavaa mallia, mikä viittaa vahvasti keskimoottoritekniikkaan takadiffuusorin välistä pilkottavan vaihdelaatikon ohella.

Kuva: Honda

Myös aerodynamiikka on kuin suoraan kilpa-autosta. Massiivinen takaspoileri kelpaisi Pikes Peakin mäkikisaankin, ja hiilikuituisten levitysten ansiosta yksittäiskappale on paljon vakio-CR-V:tä pulleampi. Sisustakin edustaa ehtaa kisatyyliä F1-henkisine ratteineen ja turvakaarineen. Honda ei ole vielä kertonut varsinaista tarkoitusperäänsä CR-V-projektin taustalla, mutta ainakaan missään ratasarjassa katumaasturikuorista prototyyppiä tuskin nähdään.

Kuva: Honda
Kuva: Honda
Kuva: Honda
LähdeCarscoops

Lue lisää