Perinteikkään Maybach-luksusmerkin uusi tuleminen ei ottanut vielä tuulta alleen 2000-luvun alussa, mutta astetta pienemmäksi skaalattuna konsepti alkoi toimia S-luokan Mersun superluksusversiona. Nyt Maybach-Ässä siirtyy toiseen sukupolveensa, joka on ylellisempi kuin koskaan.
Uudessa Mercedes-Maybachissa on 18 senttiä pidempi akseliväli kuin ”tavallisen” S-luokan Lang-versiossa, mikä tekee takamatkustajien oloista entistäkin juhlavammat. Viihtyvyyttä kohennetaan myös aktiivisella vastamelujärjestelmällä, joka poistaa tienpinnasta koituvat äänet ennen kuin ne pääsevät tunkeutumaan herrasväen korviin. Takaosastolla on kaksi huippumukavaa erillisistuinta, joissa on oma hierontatoimintonsa jopa pohjelihaksille. Penkkejä pystyy säätämään sähköisesti lähes kaikkiin mahdollisiin asentoihin, ja nukkuminenkin onnistuu helposti esiin työntyvien jalkatukien ansiosta.
Tällaisessa ympäristössä jopa turvavyön kurotteleminen voi tuntua jo liian vaivalloiselta, joten MBUX Interior Assist -niminen järjestelmä tunnistaa käden liikkeet ja ojentaa vyön automaattisesti. Systeemi toimii myös eleohjauksella, joten ikkunoiden aurinkoverhoja ja lukuvaloja voi ohjata käsiä heiluttelemalla. Lisäksi sisävalot syttyvät automaattisesti, kun takana istuva pamppu on lähestymässä valtakuntaansa.
Takaovet aukeavat nyt sähköisesti napin painalluksella ensimmäistä kertaa Mercedes-Maybachin historiassa. Ulkoa auton erottaa tavallisista Ässistä pituuden lisäksi pystyrivoilla varustetusta kromimaskista, kiiltotavaralla kuorrutetusta etupuskurista ja Maybachin logoista. Lisävarustelistalta voi vielä poimia käsin viimeistellyn kaksivärimaalauksen, jonka sävyt liikkuvat osin jo hyvän maun rajoilla.
Suosittelemme
Kulkua tasoittaa ilmajousitus, johon on kehitetty erityinen Maybach-moodi. Tässä asennossa myös kaasuvaste pehmenee ja liikkeelle lähdetään yhdeksänportaisen automaatin kakkosvaihteella. Vaihteiston toimintaa sulavoitetaan muutenkin mahdollisimman paljon Maybach-asennossa, kun taas nelipyöräohjaus parantaa ketteryyttä missä tahansa moodissa. Takapyörät kääntyvät parhaimmillaan 10 asteen verran, jolloin kääntösäde on paljon pienempi kuin tämän kokoisilla limusiineilla yleensä. Ensi vuoden loppupuolella tulossa on vielä kolmostason autonomista ajamista, jolloin Aaltonen voi ottaa kätensä ratilta ruuhkaliikenteessä ja moottoriteilläkin.
Markkina-alueesta riippuen uutta Mercedes-Maybachia saa joko nelilitraisella tuplaturbokasilla varustettuna S 580 4Maticina tai kuusilitraisella tupla-ahdetulla V12:lla ryyditettynä S 650:nä. Ensin mainitun bensakoneessa on yli 500 hevosvoimaa, ja 48 voltin mieto hybridijärjestelmä tuo vielä 21 lisäheppaa. S 650:ssä on puolestaan 630 hummaa pelkästä polttomoottorista. Ainakin Euroopassa nähdään myös kolmilitraista bensakuutosta ja sähkömoottoria hyödyntävä pistokehybridi ympäristötietoisille johtajille.
Tämänkin luksusauton suurin markkina-alue on Kiina, mutta myös Etelä-Korea, Venäjä, USA ja Saksa ovat päässeet Mercedeksen mielestä tärkeiden maiden listalle. Joillakin markkinoilla myynti alkaa vielä tämän vuoden puolella, mutta esimerkiksi Saksassa uutuutta odotellaan kauppoihin vasta ensi keväänä.