Arvokasta menoa paikallisesti päästöttömästi – Bentley Bentayga Hybrid sai faceliftin muun malliston tapaan

Bentleyn Bentayga-katumaasturi ei ehkä ole kaikkien traditionalistien mieleen, mutta iso SUV on kohonnut muutamassa vuodessa brittiläisen luksusmerkin myydyimmäksi malliksi. Nyt facelift-mallisen Bentaygan saa myös pistokehybridinä, joka lienee valikoiman suosituin versio ainakin Euroopassa.

Luksuskatumaasturin bensamallit saivat kasvojenkohotuksen jo jonkin aikaa sitten, ja nyt siitä pääsee nauttimaan myös malliston pienipäästöisin auto. Faceliftatun hybridi-Bentaygankin tunnistaa soikeista takavaloista, takapuskuriin siirretystä rekisterikilvestä ja hienovaraisemmin muutetusta keulasta. Muutosten tarkoituksena on ollut tuoda SUV lähemmäksi esimerkiksi nykyisestä Continental GT:stä tuttua tyyliä, ja ne saavatkin Bentaygan näyttämään hieman vähemmän möhkälemäiseltä.

Kasvojenkohotuksen saanutta hybridi-Bentaygaa vauhdittaa tuttuun tyyliin kolmilitraisesta turbo-V6:sta ja sähkömoottorista koostuva parivaljakko, joka tuottaa tarkalleen 449 hevosvoiman huipputehon ja 700 newtonmetrin maksimiväännön. Vaikka Bentley kuulostaa merkkinä paljon arvokkaammalta, periaatteessa identtinen voimalinja löytyy myös esimerkiksi VW Touaregin tai Audi Q7:n pellin alta. 17,6 kWh:n akkupaketti mahdollistaa parhaimmillaan 50 kilometrin toimintasäteen NEDC-standardin mukaan mitattuna, mutta todellisuutta lähempänä olevan WLTP-syklin perusteella range lienee maksimissaan alle 40 kilometriä.

Bentley on kuitenkin tutkinut, että puolet Bentayga Hybridien omistajien ajamista matkoista oli alle 48 kilometriä pitkiä, joten tähän huutoon toimintasäteen pitäisi vastata hyvin. Auton kaasupoljin, eli hienommin sanottuna Hybrid Efficiency Accelerator Pedal kertoo kuskille tuntoaistin perusteella, koska sähkövoimasta ollaan siirtymässä bensan käyttöön. Lisäksi poljin alkaa väristä, jos kuljettaja on lähestymässä esimerkiksi liikenneympyrää tai pienemmän nopeusrajoituksen aluetta. Näin auto rohkaisee hidastamaan hyvissä ajoin ja säästämään energiaa.

Suosittelemme

Sähkömoottorin voimin pääsee parhaimmillaan 135 km/h:n nopeutta, jolloin bensakone tulee peliin mukaan. Hybridien helmasyntinä on usein epämääräisen oloinen jarrupoljintuntuma, mutta Bentley on ainakin omien sanojensa mukaan yrittänyt tehdä hybridi-Bentaygan jarruista mahdollisimman samankaltaiset käyttää kuin tavallisista hydraulisesti tehostetuista vauhdinhillitsimistä. Muuten auto edustaa taattua Bentley-luksusta, eli varusteluun kuuluvat esimerkiksi kattavasti nahalla vuorattu sisusta, tietoviihdejärjestelmän 10,9-tuumainen ruutu sekä Applen CarPlay.

Faceliftatun Bentaygan lisäksi Bentaygalta on tulossa tänä vuonna vielä toinenkin pistokehybridi, joka lienee sedan-korinen Flying Spur. Pidemmän aikavälin tavoitteena brittimerkillä on nousta maailman johtavaksi kestävän luksusliikkumisen brändiksi, mikä tarkoittaa siirtymistä pelkkiin sähkömoottoreihin 10 vuoden sisällä. Bensa-W12:n ja -veekasin lisäksi hybrideillekin saadaan siis sanoa hyvästit jo lähivuosina.

Lue lisää