Volkswagenin R-mallien perinteet ulottuvat 2000-luvun alkupuolelle, jolloin neloskorisen Golfin pohjalta lanseerattiin upeaäänisellä 3,2-litraisella VR6:lla varustettu R32. Samaa voimanlähdettä hyödynnetiin myös Golfin seuraavassa sukupolvessa, kunnes siitä oli pakko luopua jatkuvasti tiukentuvien päästömääräyksien takia. Korvaajaksi esiteltiin kaksilitrainen turbonelonen, jollainen löytyy myös viimeisimmän Golf R:n pellin alta.
Moottori tuottaa nykyvireessään tasan 300 heppaa, jotka riittävät kiidättämään nelivetoisen hot hatchin reilussa 4,5 sekunnissa nollasta sataan. Golf R:n hillitty tyyli ja helposti hyödynnettävä suorituskyky ovat tuoneet autolle monia faneja, jotka ovat valmiita maksamaan joka nurkasta raapivasta super-Golfista melkein kolminkertaisen hinnan perusmalliin verrattuna. Trendi osoittaa kuitenkin tässäkin autoluokassa crossovereiden suuntaan, ja niinpä VW tarjoaa pian korkeammalla kulkevan vaihtoehdon perinteiselle hot hatchille.
R-käsittelyn kohteeksi on valittu viime vuonna markkinoille lanseerattu T-Roc, jota voisi luonnehtia Golfin crossover-versioksi. Isoilla vanteilla ja neljällä pakoputkenpäällä varustettuja testiprototyyppejä on bongattu viime kesästä lähtien, ja Volkswagen on jo vahvistanut virallisestikin T-Roc R:n olevan kehitteillä. Autosta julkaistiin äskettäin myös valmistajan oma tiiserivideo, jolla se kiertää sporttimallien suosituimpiin testauspaikkoihin lukeutuvaa Nürburgringin Nordschleifea vielä naamioteipin peittämänä.
Kaikesta päätellen sporttikatumaasturin lanseeraus ei ole siis enää kaukana. Autoa ehdittiin jo odotella muutaman viikon päästä ovensa avaavaan Geneven autonäyttelyyn, mutta lopullista tuotantoversiota ei nähdä vielä Sveitsin maaperällä. Siellä esitellään sen sijaan T-Roc R:n lähes tuotantovalmis konsepti, josta valmistaja julkaisi nyt ensimmäisen tiiserikuvan. Piirroksessa komeilee R:n tavaramerkkinä toimivalla sinisen sävyllä maalattu crossover, joka erottuu perusmalleista lähinnä puskureidensa ja vanteidensa ansiosta.
Puskureita dominoivat kiiltävän mustien koristeiden reunustamat isot ilmanottoaukot, ja kaksivärisillä vanteilla on ainakin luonnospiirroksessa vähintään riittävästi kokoa. Luonnossa vaikutelma lienee astetta hillitympi, ja lopullinen tuotantomalli saanee 19-tuumaiset pyörät Golf R:n tavoin. Myös tekniikka on samaa perua, eli R:n katumaasturiakin vauhdittaa kaksilitrainen nelosturbo seitsemänpykäläiseen DSG-kaksoiskytkinautomaattiin ja Haldex-pohjaiseen nelivetoon yhdistettynä. Lopullisesta teholukemasta ei ole vielä tietoa, mutta se alkanee kolmosella Golf R:n malliin.