Ärrä-Volkkari voi olla myös katumaasturi – VW esittelee Genevessä lähes tuotantovalmiin T-Roc R:n

Volkswagenin R-mallien perinteet ulottuvat 2000-luvun alkupuolelle, jolloin neloskorisen Golfin pohjalta lanseerattiin upeaäänisellä 3,2-litraisella VR6:lla varustettu R32. Samaa voimanlähdettä hyödynnetiin myös Golfin seuraavassa sukupolvessa, kunnes siitä oli pakko luopua jatkuvasti tiukentuvien päästömääräyksien takia. Korvaajaksi esiteltiin kaksilitrainen turbonelonen, jollainen löytyy myös viimeisimmän Golf R:n pellin alta.

Moottori tuottaa nykyvireessään tasan 300 heppaa, jotka riittävät kiidättämään nelivetoisen hot hatchin reilussa 4,5 sekunnissa nollasta sataan. Golf R:n hillitty tyyli ja helposti hyödynnettävä suorituskyky ovat tuoneet autolle monia faneja, jotka ovat valmiita maksamaan joka nurkasta raapivasta super-Golfista melkein kolminkertaisen hinnan perusmalliin verrattuna. Trendi osoittaa kuitenkin tässäkin autoluokassa crossovereiden suuntaan, ja niinpä VW tarjoaa pian korkeammalla kulkevan vaihtoehdon perinteiselle hot hatchille.

-- MAINOS --

R-käsittelyn kohteeksi on valittu viime vuonna markkinoille lanseerattu T-Roc, jota voisi luonnehtia Golfin crossover-versioksi. Isoilla vanteilla ja neljällä pakoputkenpäällä varustettuja testiprototyyppejä on bongattu viime kesästä lähtien, ja Volkswagen on jo vahvistanut virallisestikin T-Roc R:n olevan kehitteillä. Autosta julkaistiin äskettäin myös valmistajan oma tiiserivideo, jolla se kiertää sporttimallien suosituimpiin testauspaikkoihin lukeutuvaa Nürburgringin Nordschleifea vielä naamioteipin peittämänä.

Kaikesta päätellen sporttikatumaasturin lanseeraus ei ole siis enää kaukana. Autoa ehdittiin jo odotella muutaman viikon päästä ovensa avaavaan Geneven autonäyttelyyn, mutta lopullista tuotantoversiota ei nähdä vielä Sveitsin maaperällä. Siellä esitellään sen sijaan T-Roc R:n lähes tuotantovalmis konsepti, josta valmistaja julkaisi nyt ensimmäisen tiiserikuvan. Piirroksessa komeilee R:n tavaramerkkinä toimivalla sinisen sävyllä maalattu crossover, joka erottuu perusmalleista lähinnä puskureidensa ja vanteidensa ansiosta.

Puskureita dominoivat kiiltävän mustien koristeiden reunustamat isot ilmanottoaukot, ja kaksivärisillä vanteilla on ainakin luonnospiirroksessa vähintään riittävästi kokoa. Luonnossa vaikutelma lienee astetta hillitympi, ja lopullinen tuotantomalli saanee 19-tuumaiset pyörät Golf R:n tavoin. Myös tekniikka on samaa perua, eli R:n katumaasturiakin vauhdittaa kaksilitrainen nelosturbo seitsemänpykäläiseen DSG-kaksoiskytkinautomaattiin ja Haldex-pohjaiseen nelivetoon yhdistettynä. Lopullisesta teholukemasta ei ole vielä tietoa, mutta se alkanee kolmosella Golf R:n malliin.

-- MAINOS --




LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Porsche esitteli uusia pistokehybridejä – Panamera-malliston huippuversiossa on 700-heppainen sähköistetty voimalinja

Porsche Panameran toinen sukupolvi on pysynyt nuorekkaan oloisena, vaikka auto on ollut markkinoilla jo nelisen vuotta. Edelleen ajankohtaisesta tyylistä...

Vanhat Broncot ovat nyt haluttuja – ruostekasoistakin taistellaan Ebayssä

Vielä joitain vuosia sitten Bronco muistettiin Fordin tuotannosta poistuneena mallina, jolla O. J. Simpson päästeli poliisia pakoon 90-luvulla. Näyttävän...

Jäähyväiset pelkälle bensakoneelle – Ford Mondeota saa jatkossa enää hybridinä tai dieselinä

Ford Mondeo astui takavetoisen Sierran saappaisiin vuonna 1993 modernin poikittaismoottorin ja etuvetotekniikan voimin. Keskiluokan Fordin ura on siis venynyt...

Nyt se on testattu. Onko uusi vai vanha Defender parempi maastossa?

Yksi kaikkien aikojen maastokelpoisimpia autoja on perinteisesti ollut Land Rover Defender, josta tänä vuonna tuotantoon on tullut täysin uudistunut...

Ikä on vain numero – 80-vuotias John Clower ajaa lähes joka päivä Ferrari F40:llään

Vuonna 1987 lanseerattu Ferrari F40 on viimeinen auto, jolle merkin perustaja Enzo Ferrari ehti antaa vielä siunauksensa tuotantoon. F40...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.