Argentiinan presidentti Juan Perónin entinen Ferrari tuli myyntiin – vuoden 1952 klassikosta pyydetään 1,6 miljoonaa dollaria

Enzo Ferrari oli vastannut jo 1930-luvulla Alfa Romeon kilpatallin ajattamisesta, mutta oman merkkinsä Il Commendatorena tunnettu autohistorian suurmies perusti vasta seuraavan vuosikymmenen loppupuolella. Vuonna 1947 alkunsa saanut Ferrari nousi nopeasti autourheilun kirkkaimpien tähtien joukkoon kisamenestyksensä avulla, joka oli lähes vertaansa vailla. Katuautot toimivat aluksi vain kilpailutoiminnan rahoituskeinona, mutta niitäkin tehtailtiin jo alkuvuosista lähtien.

Vuonna 1952, eli puoli vuosikymmentä merkin perustamisen jälkeen Ferrari toi Pariisin autonäyttelyyn 212 Inter -nimisen mallinsa. Kaksiovisen coupén ulkokuori oli peräisin tuon ajan tunnetuimpiin koriräätäleihin kuuluneelta Ghialta, ja auto oli yksittäiskappale lukuisten muiden alkupään Ferrarien tavoin. Mustakeltainen kaunotar kiinnitti näyttelyssä välittömästi erään korkea-arvoisen vieraan huomion. Ferrariin iski nimittäin silmänsä Argentiinan presidentti Juan Perón, jonka Eva-vaimo oli edesmennyt hieman aiemmin.





Evitana tunnettu rouva Perón oli kohonnut Argentiinassa myyttiseen maineeseen, mutta hän oli myös varsin kiistanalainen hahmo miehensä tavoin. Perónien toimet olivat joutuneet suurennuslasin alle, ja niinpä Juan Perón ei uskaltanut viedä Ferrariaan heti myllerrysten kourissa olevaan kotimaahansa. Se kuljetettiin ensin takaisin Italiaan, jossa auto sai Milanon kilvet. Näin Perón vältti korkeat verot, jotka Argentiinassa olisi lätkäisty rekisteröimättömälle luksusautolle.

Presidentti Perón joutui kuitenkin maanpakoon pari vuotta myöhemmin, kun armeija kaappasi vallan. Ferrari jäi seisomaan Argentiinaan, ja se lojui käyttämättömänä vuoteen 1973 asti. Tuolloin auto päätyi Buenos Airesissa asuneelle italialaismiehelle, joka myi klassikon puolestaan eteenpäin vuonna 1987. Kolme vuotta myöhemmin italocoupé pääsi perusteellisen entisöinnin kohteeksi. Se restauroitiin jälleen samaan asuun kuin sen ensiesittelyn hetkellä vuoden 1952 Pariisin autonäyttelyssä. Tämän jälkeen auto on voittanut useita palkintoja, kuten kakkospystin vuoden 2002 Pebble Beach Concours d’Elegancessa.

Nyt keltamusta klassikko olisi jälleen myynnissä, ja tällä kertaa siitä pyydetään 1,6 miljoonan dollarin muodollinen summa. Rahamäärä on varmasti moninkertaistunut auton viimeisimmän omistajanvaihdoksen jälkeen, mutta hinta ei silti kuulosta aivan tähtitieteelliseltä Argentiinan presidentin entisestä Ferrarista. Jopa Suomessa on tällä hetkellä kaupan ainakin yksi klassikko, josta pyydetään lähes saman verran, joten Perónin entinen auto löytänee pian omistajansa kansainvälisten keräilijöiden joukosta.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden...

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Voimanpuute ei vaivaa tätä Audia – uudessa ABT RS7-R:ssä on 740 heppaa ja 920 newtonin vääntö

Audi esitteli uusimman sukupolven RS 6:n ja RS 7:n viime syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ne ovat ehtineet jo tuning-pajojen kynsiinkin,...

Automerkkien historia: AMC – Taistelija kolmen suuren varjossa

Amerikan Yhdysvalloissa oli aikanaan kolme suurta autonvalmistajaa: General Motors (GM), Ford ja Chrysler. Näiden jälkeen tuli pienempi American Motors...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...