MAINOS: Hovisepät

EUREKA!

Hamilton-kellot
nyt Hovisepiltä.

Tutustu ja ihastu

Ankanpyrstön puolen vuosisadan taival – Porsche 911 Carrera RS 2.7 täyttää 50 vuotta

Porschen kaikkien aikojen ikonisimmista mallista puhuttaessa 911 Carrera RS 2.7 on varma ehdokas kärkisijoille. Ankanpyrstöspoilerilla varustettu sportti esiteltiin syksyllä 1972, eli auton 50-vuotissynttärit ovat pian käsillä.

Pariisin autonäyttelyssä lokakuussa 1972 lanseerattu Porsche on myös yksi kalleimmista klassisista 911-malleista, mikä näkyy noin puolen miljoonan euron hintatasossa. Autoa ei kuitenkaan alun perin tarkoitettu varakkaiden keräilijöiden tallinkoristeeksi, vaan tavoitteena oli kisakelpoinen katuauto. Kilpailua espanjaksi tarkoittavan Carrera-sanan lisäksi tämä näkyy myös RS-lyhenteessä, joka tulee saksan Rennsport (kilpaurheilu)-sanasta.

Yksi suurimmista haasteista Carrera RS 2.7:n kehitystyössä oli lisäpidon loihtiminen liiankin helposti yliohjaavaan 911:een. Niinpä takapäätä pullistettiin leveydeltään seitsemäntuumaisten vanteiden sovittamiseksi takapyöränkaariin, mutta varsinainen kirsikka kakun päälle saatiin mallin tunnuspiirteeksi nousseesta ankanpyrstöspoilerista. Se kohensi urheiluauton aerodynamiikkaa ja painoi perää tiiviimmin kohti asfaltin pintaa.

Suosittelemme


Lisäksi painoa pyrittiin keventämään mahdollisimman paljon, joten sisustasta saivat lähteä esimerkiksi takapenkit, matot, kello, takkikoukut sekä käsinojat. Vakiopenkitkin korvattiin kevyemmillä ratkaisuilla, ja jopa nokkapellin maalattu emalimerkki vaihdettiin pelkkään tarraan. Osa painonsäästöstä kuitenkin menetettiin, jos asiakas päätyi hieman mukavuuspainotteisempaan Touring-versioon.

Koriakin kevennettiin ohuemmilla paneeleilla ja laseilla, joten Carrera RS 2.7 painoi parhaimmillaan vain 960 kiloa. Tällöin massaa oli peräti 115 kiloa vähemmän kuin aikansa perus-911:ssä, ja toki myös voimanlähde sai osansa muutoksista. Perässä pörisi 2,7-litrainen bokserikuutonen, jonka herkkuihin kuuluivat bensansuihkutus ja magnesiumista tehty lohko painonsäästön nimissä.

210 hevosvoiman teho ja alle tuhannen kilon massa tekivät RS:stä aikansa nopeimman saksalaisen tuotantoauton. Sport-varustein se pinkaisi nollasta sataan vain 5,8 sekunnissa, ja huippuja riitti yli 245 km/h:n verran. Suorituskyvystä oli iloa myös tositoimissa, koska Porsche luokitteli Carrera RS 2.7:n sekä kolmos- että nelosryhmän kilpailuja varten. Niistä saaliiksi tuli rutkasti voittoja ympäri maailmaa. RS:n historiaan pääsee tutustumaan tarkemmin Porschen museossa Stuttgartissa, jossa auton 50-vuotista taivalta juhlistava näyttely avautuu syyskuun loppupuolella.

Lue lisää