VW:n johtoporras tapaa tällä viikolla keskustellakseen mahdollisista tehtaiden sulkemisista.
Volkswagen pohtii mahdollisuutta sulkea kaksi tehdasta Saksassa säästääkseen rahaa autonvalmistajan kotimarkkinoilla. Jo pelkkä ehdotus tehtaiden sulkemisesta on saanut Volkswagenin työntekijöitä edustavan ammattiliiton voimansa tuntoon.
Autokonsernin on arveltu pitävän yhtä ajoneuvotehtaistaan, sekä yhtä komponenttitehdasta ”vanhentuneina”. Nyt VW onkin ilmoittanut työneuvostolleen suunnitelmista molempien sulkemisesta, koska ”on etsittävä miljardeja euroja kustannussäästöjä”.
Yhtiön talousjohtaja Arno Antlitzin, brändijohtaja Thomas Schaeferin ja VW:n yritysneuvoston johtajan ja IG Metallin ammattiliiton jäsenen Daniela Cavallon odotetaan keskustelevan tehtaista kuluvalla viikolla pidettävässä yritysneuvoston kokouksessa. Myös konsernin toimitusjohtaja Oliver Blume on tiettävästi mukana keskusteluissa. Cavallon mukaan kokous tulee olemaan “erittäin epämukava” VW:n johdolle, koska yritysneuvosto vastustaa “kiivaasti kaikkia ehdotettuja sulkemisia”.
“Meillä ei noin vain suljeta työpaikkoja”, Cavallo on jo ehtinyt täräyttää The Guardianille. ”Sen sijaan, että säästäisimme yksipuolisesti työvoiman kustannuksella, tarvitsemme nyt strategista vauhtia todellisiin heikkouksiin: tuotteeseen, sen monimutkaisuuteen, prosesseihin ja synergioihin. Siinä on suunnitelma, jota todella tarvitsemme”, Cavallo tuhahtaa.
Suosittelemme
Cavallo jatkaa, että VW:n hallituksen tulisi aidosti pyrkiä vähentämään monimutkaisuutta, ja hyödyntämään paremmin konsernin välisiä synergiaetuja. Hän myös kritisoi yritystä siitä, ettei se investoi tarpeeksi hybrideihin, ja että Volkswagen on ollut liian hidas tuomaan markkinoille edullisia sähköautoja. VW:n pomo Oliver Blume on puolestaan jo aiemmin varoittanut eurooppalaisen autoteollisuuden kilpailukyvyn heikkenemistä, ja nostanut tikunnokkaan juurikin Saksan.
“Koko Euroopan autoteollisuus on erittäin vaativassa ja vakavassa tilanteessa”, Blume on todennut. ”Taloudellinen toimintaympäristö on kiristynyt entisestään, ja uusia kilpailijoita on jatkuvasti tulossa Euroopan markkinoille. Erityisesti Saksa valmistuspaikkana on kilpailukyvyssä jäämässä entisestään jälkeen. Tässä ympäristössä meidän on nyt yrityksenä toimittava päättäväisesti. Hallituksen jäsen Thomas Schaefer on vielä lisännyt tähän sanomalla, että “tilanne on äärimmäisen jännittynyt, eikä sitä voida ratkaista yksinkertaisilla säästötoimilla”.