Mercedes-AMG:n valikoimaan kuuluu myös katumaastureita, mutta Mersun hovivirittäjä ei ole vielä päässyt iskemään kynsiään tähtimerkin keskikokoiseen GLC-katumaasturiin varsinaisen tykkiversion kehittämiseksi. Autosta on kyllä esitelty jo GLC 43 -niminen AMG-malli, mutta sen tuplaturbokuutosesta irtoaa ”vain” 367 heppaa.
Tämä puute korjaantuu pian, kun GLC:n uudet 63-versiot esitellään ensi viikolla ovensa avaavassa New Yorkin autonäyttelyssä. Tavallisesta GLC:stä tulee tarjolle pelkästään normaali 63-malli, kun taas luiskaperäistä GLC Coupéa saa sekä 63:na että vieläkin tulisempana 63 S:nä. AMG:n uusia katumaastureita vauhdittaa monen muunkin sportti-Mersun pellin alta löytyvä nelilitrainen tuplaturbo-V8, joka tuottaa perusmallissa 476 hevosvoiman tehon ja 650 newtonin huippuväännön. S-versiossa pannusta irtoaa peräti 510 heppaa ja tasan 700 newtonia.
Voima välitetään kaikille neljälle pyörälle uudesta E 63:sta lainatun yhdeksänpykäläisen Speedshift MCT -automaatin kautta, ja myös neliveto on samaa perua. AMG 4MATIC+ -niminen systeemi pystyy jakamaan vetoa joustavasti etu- ja takapään välillä sähkömekaanisen kytkimen avulla, ja taka-akselilla on myös tasauspyörästön lukko. Tavallisessa GLC 63:ssa on tarjolla neljä eri ajomoodia, kun taas Coupéssa on käytettävissä vielä suorituskyvyn maksimoiva Race-asetus.
Suosittelemme
Kulkupuoli on vähintäänkin kunnossa, koska jo ”tavalliset” GLC 63:t kiihtyvät nollasta sataan tasan neljässä sekunnissa. GLC 63 S Coupé suoriutuu tästä vain 3,7 sekunnissa, eli auto on paikaltaan lähtiessä nopeampi kuin kaksipaikkainen Mercedes-AMG GT Roadster -superauto. Käsiteltävyyttä parantaa AMG:n peukaloima alusta, jossa turvaudutaan monikammioiseen ilmajousitukseen ja kolmessa moodissa toimivaan mukautuvaan iskunvaimennukseen. Nopeuden mukaan säätyvässä sporttiohjauksessakin on kaksi vaihtoehtoista moodia.
Ulkoapäin AMG:n tuoreet katumaasturit erottaa pystyrivoilla varustetusta Panamericana-maskista, joka on jo nähty AMG GT:ssä. Myös isoilla ilmanottoaukoilla varustettu etupuskuri, sivuhelmat, perän spoilerilippa ja diffuusori sekä neljä putkenpäätä edustavat taattua AMG-tyyliä. Pyörät ovat 19-tuumaiset, mutta S-version kumit ovat vielä tuumaa kookkaammat. Sisustassakin on se verran AMG-herkkuja, että menopelin laatu selviää heti kyydissä istuville. Vaikka GLC 63:t esitellään jo nyt, niiden myynti alkaa vasta ensi vuoden puolella. Kilpailijoihin lukeutuvat mm. Porsche Macan Turbo ja seuraavan sukupolven BMW X3:sta tulossa oleva M-versio.