AMG:n uusi katumaasturi on yhtä nopea kuin superauto

Mercedes-AMG:n valikoimaan kuuluu myös katumaastureita, mutta Mersun hovivirittäjä ei ole vielä päässyt iskemään kynsiään tähtimerkin keskikokoiseen GLC-katumaasturiin varsinaisen tykkiversion kehittämiseksi. Autosta on kyllä esitelty jo GLC 43 -niminen AMG-malli, mutta sen tuplaturbokuutosesta irtoaa ”vain” 367 heppaa.

Tämä puute korjaantuu pian, kun GLC:n uudet 63-versiot esitellään ensi viikolla ovensa avaavassa New Yorkin autonäyttelyssä. Tavallisesta GLC:stä tulee tarjolle pelkästään normaali 63-malli, kun taas luiskaperäistä GLC Coupéa saa sekä 63:na että vieläkin tulisempana 63 S:nä. AMG:n uusia katumaastureita vauhdittaa monen muunkin sportti-Mersun pellin alta löytyvä nelilitrainen tuplaturbo-V8, joka tuottaa perusmallissa 476 hevosvoiman tehon ja 650 newtonin huippuväännön. S-versiossa pannusta irtoaa peräti 510 heppaa ja tasan 700 newtonia.

Voima välitetään kaikille neljälle pyörälle uudesta E 63:sta lainatun yhdeksänpykäläisen Speedshift MCT -automaatin kautta, ja myös neliveto on samaa perua. AMG 4MATIC+ -niminen systeemi pystyy jakamaan vetoa joustavasti etu- ja takapään välillä sähkömekaanisen kytkimen avulla, ja taka-akselilla on myös tasauspyörästön lukko. Tavallisessa GLC 63:ssa on tarjolla neljä eri ajomoodia, kun taas Coupéssa on käytettävissä vielä suorituskyvyn maksimoiva Race-asetus.

Suosittelemme

Kulkupuoli on vähintäänkin kunnossa, koska jo ”tavalliset” GLC 63:t kiihtyvät nollasta sataan tasan neljässä sekunnissa. GLC 63 S Coupé suoriutuu tästä vain 3,7 sekunnissa, eli auto on paikaltaan lähtiessä nopeampi kuin kaksipaikkainen Mercedes-AMG GT Roadster -superauto. Käsiteltävyyttä parantaa AMG:n peukaloima alusta, jossa turvaudutaan monikammioiseen ilmajousitukseen ja kolmessa moodissa toimivaan mukautuvaan iskunvaimennukseen. Nopeuden mukaan säätyvässä sporttiohjauksessakin on kaksi vaihtoehtoista moodia.

Ulkoapäin AMG:n tuoreet katumaasturit erottaa pystyrivoilla varustetusta Panamericana-maskista, joka on jo nähty AMG GT:ssä. Myös isoilla ilmanottoaukoilla varustettu etupuskuri, sivuhelmat, perän spoilerilippa ja diffuusori sekä neljä putkenpäätä edustavat taattua AMG-tyyliä. Pyörät ovat 19-tuumaiset, mutta S-version kumit ovat vielä tuumaa kookkaammat. Sisustassakin on se verran AMG-herkkuja, että menopelin laatu selviää heti kyydissä istuville. Vaikka GLC 63:t esitellään jo nyt, niiden myynti alkaa vasta ensi vuoden puolella. Kilpailijoihin lukeutuvat mm. Porsche Macan Turbo ja seuraavan sukupolven BMW X3:sta tulossa oleva M-versio.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat