MAINOS: Fosto

Suomalaisia design-valaisimia

Amerikkalainen legenda poistuu näyttämöltä – Dodge Viperin tuotanto päättyi

Dodge Viper on kuulunut jo neljännesvuosisadan ajan USA:n harvalukuisten urheiluautojen joukkoon, ja se on ollut lähes ainoa varteenotettava kotimainen kilpailija Chevrolet Corvettelle. Dodgen käärmeen taru alkoi vuonna 1989 Detroitin autonäyttelyssä esitellyn konseptin myötä, joka sai näyttely-yleisön lähes polvillensa. Massiivisella V10:llä ja kylkiputkilla varustettu avo toi monen mieleen 1960-luvun legendaarisen Shelby Cobran, mutta vain harva uskoi show-auton päätyvän tuotantoon asti.

Dodge kehitti kuitenkin brutaalin avon tuotantovalmiiksi vain kolmessa vuodessa, ja auto pysyi hyvin uskollisena konseptille. Toki se sai hieman tavanomaisemman tuulilasin ja mm. ovenkahvat, mutta tuotantoversion tunnisti silti välittömästi tutkielman manttelinperijäksi. Viperiä tarjottiin aluksi vain RT-10-nimisenä avomallina, jonka pahimpia puutteita korjailtiin parin vuoden valmistuksen jälkeen. Vuonna 1996 jenkeillä oli jälleen kerrottavana isompia uutisia, kun auton toinen sukupolvi ja coupé-kattoinen GTS esiteltiin. Se toimi kunnianosoituksena Shelby Cobran Daytona-nimiselle coupé-versiolle, ja sinivalkoinen värimaailmakin lainattiin Shelbystä.

Vuonna 2003 oli Viperin kolmannen sukupolven vuoro, joka nimettiin SRT-10:ksi. Auton muodot muuttuivat hieman aiempaa kulmikkaammiksi, mutta Ram-pick-upista lainatun veekympin iskutilavuus suurennettiin peräti 8,3 litraan. Tehoa myllystä irtosi vähintään 500 hevosvoimaa, joten Viper hyväksyttiin viimeistään tässä vaiheessa täysiveristen superautojen joukkoon. Tämän korimallin pohjalta kehitettiin myös ratakäyttöön suunniteltu ACR, joka laittoi monet vanhan mantereenkin sportit koville.

Suosittelemme


Viperin viimeiseksi jäänyt sukupolvi lanseerattiin vuonna 2013. Massiivisella vapaasti hengittävällä V10:llä ja manuaalivaihteistolla varustettu jenkki alkoi olla jo melkoinen outolintu modernimpien superautojen joukossa, mutta Viperillä oli kuitenkin edelleen uskolliset faninsa. Heitä oli kuitenkin sen verran vähän, että myyntiluvut jäivät melko marginaalisiksi. Auto ei myöskään täyttänyt enää viimeisimpiä turvamääräyksiä airbagien suhteen, joten tuotanto päättyi tällä viikolla kaikessa hiljaisuudessa.

Viper pääsi otsikoihin aivan viime päivinäänkin, koska yksityisten fanien joukkorahoittama ACR nappasi äskettäin itselleen tittelin historian nopeimpana amerikkalaisena tuotantoautona Nürburgringin Nordschleifella. Fiat Chryslerin johtajiin kuuluva Ralph Giles kertoi Instagram-tilillään, että toiseksi viimeinen Viper myytiin hänen ystävälleen, mutta aivan viimeinen auto jätetään firman omaan museoon. Punainen yksilö näyttää siellä varmasti hyvältä aivan ensimmäisen Viperin vieressä, joka oli myöskin punainen.

Jenkkikäärmeen taru ei kuitenkaan välttämättä pääty aivan lopullisesti, koska automaailmassa on liikkunut jo huhuja mahdollisesta seuraajasta. Se voitaisiin kehittää puhdasoppisimpien fanien kauhuksi Alfa Romeo Giuliasta ja Stelviosta tutulle Giorgio-pohjalevylle, joka on sentään takavetoinen. Yli kahdeksanlitrainen V10 jää sen sijaan melko varmasti museon hyllylle.

 

Lue lisää